اپلیکشن تعمیر خودرو شهریور ماه امسال فعال می شود

تحول بزرگ در خدمات پس از فروش خودرو

اپلیکشن تعمیر خودرو شهریور ماه امسال فعال می شود

۲۰۰ تعمیرکار خبره به مردم خدمات آنلاین می دهند
سه‌شنبه, ژوئن 13, 2017 - 10:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در شرایطی که استارت آپ های جدید هر روز در بخش های صنعت و تجارت عرض اندام می کنند و همه فعالان اقتصادی در بخش های مختلف در حال توسعه و روزآوری فعالیت های خود هستند تعمیرکاران خودرو و فعالان خدمات پس از فروش نیز این روزها سرگرم ارائه فکرهای نو برای خدمات بهتر به مصرف کنندگان و برنامه ریزی در این زمینه اند؛ به گونه ای که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران از راه اندازی اپلیکیشسن جدید تعمیرات آنلاین خودرو خبر داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، توسعه تکنولوژی های نوین و مبتنی بر وب و اینترنت این روزها سبب شده فعالان اقتصادی و دست اندرکاران عرصه تولید و خدمات در مسیرروزآمد شدن از یکدیگر سبقت گرفته و هر روز با خلاقیت های سازنده در جهت بهبود تولید خود گام بردارند.
در این میان عده ای از جوانان خلاق پا را فراتر گذاشته و با ایجاد استارت آپ های بکر و خلاقانه زمینه توسعه اقتصادی کشور را بیش از پیش فراهم کرده اند.هر چند این استارت آپ ها چندان به مذاق فعالان سنتی بازار خوش نیامده است اما حقیقت این است که چاره ای جز پذیرش حضور استارت آپ ها در کنار فعالیت های سنتی وجود ندارد و باید به روز شدن های کسب و کار را در افق ۱۴۰۰ در ایران پذیرفت .
نگاهی گذرا به حضور استارت آپ های جدید در بازار کسب و کار نشان می دهد این مجموعه ها هر چند در نگاه اول کاسبی برخی سنتی ها را کساد کرده،اما با استقبال گسترده ای از سوی عموم مردم مواجه شده است .
یکی از انواع این استارت آپ ها اپلیکیشن های فعال در تلفن های همراه است که برخی نمونه های آن توانسته گوی سبقت از سایرین برباید.اپلیکیشن های دیوار،شیپور،تپسی و اسنپ چنان در بین مردم جا باز کرده اند که اتحادیه های املاک و آژانس های توریستی و مسافربری نتوانستند آنها را از گردونه رقابت با خود حذف کرده و حتی میدان فعالیت را به آنها واگذار کنند.
هر چند تاکسیرانی تهران در تقابل با این اپلیکیشن ها سعی کرد با راه اندازی اپلیکیشن کارپینو از این میدان رقابت عقب نماند اما به نظر می رسد هنوز نتوانسته چندان مشتری برای خود دست و پا کند.
اتحادیه های مختلف کشور می دانند که این استارت آپ ها به زودی شاید به سراغ آنها هم بیاید و به همین خاطر برخی از آنان در تلاشند پیش از آنکه مجبور شوند میدان را به رقبای جدیدشان بسپارند خود دست به کار شده و برای توسعه فعالیت هایشان کاری بکنند.
اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران که در زمینه خدمات پس از فروش خودرو خدمات متنوعی به مصرف کنندگان تهرانی ارائه می دهد یکی از اتحادیه هایی است که قرار است به زودی با یک اپلیکیشن همه کاره فضای خدمات پس از فروش صنعت خودرو در تهران را کاملا تغییر دهد.
نیک آیین در گفتگو با خبرنگار دیوان اقتصاد درباره فعالان این بخش از صنعت خودرو گفت:حدود ۴ هزار تعمیرکار مجاز عضو اتحادیه تهران هستند.در یک سال اخیر بیش از اندازه به اعضای اتحادیه اضافه کردیم و در تلاشیم بازهم این روند افزایشی را ادامه دهیم .
وی درباره نظارت بر فعالیت های تعمیرکاران در تهران افزود:با وجود افزایش نظارت ها و بازرسی ها بازهم تعمیرکاران بی مجوز زیادی در تهران فعالیت می کنند و قطعات بی کیفیت در میان غیرمجازها فراوان یافت می شود.
این مقام ارشد بخش خصوصی تعمیر خودرو تصریح کرد:متاسفانه برخی از شکایت ها از بخش تولید داخلی است.برخی از قطعات برگشت شده از خط تولید در چرخه توزیع قرار می گیرند که این مساله هم به تولیدکننده و هم به توزیع کننده ضربات جبران ناپذیری می زند.
نیک آئین با اشاره به اینکه دادگاه های اتحادیه به دلیل حجم بالای شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار شلوغ است اظهار کرد:استفاده از قطعات تقلبی دردسرهای زیادی برای صنف تعمیرکاران ایجاد کرده است و به همین دلیل در حال تدارک برنامه های جدید برای بهبود اوضاع در بخش تعمیرات خودرو هستیم.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران تاکید کرد:اپلیکیشن تعمیرات آنلاین خودرو طراحی شده و به زودی رونمایی می شود.این اپلیکیشن با بهره گیری از تجربیات موجود در سایر اپلیکیشن ها با بخش های متنوع خدماتی برای مردم طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه دنیا در حال حرکت به سوی تکنولوژی های نوین است یادآور شد:اگر دیر اقدام کنیم از توسعه تکنولوژی عقب می مانیم.در حال حاضر دیجی کالا که پیش از این در زمینه فروش انواع کالا فعالیت می کرد به حوزه لوازم یدکی خودرو هم وارد شده و در حال خارج کردن بازار از دست صاحبان اصلی آن و فروشندگان سنتی است .اپلیکیشن ها وارد بازار شده اند.دیوار ،نقل و انتقال ملک را از اتحادیه املاک گرفته و تپسی و اسنپ اتحادیه آژانس ها را فلج کرده است .اما اتحادیه تعمیرکاران پیش دستی کرده و تا پایان شهریورماه این اپلیکیشن ویژه را به بازار عرضه می کند.
نیک آئین تاکید کرد:در فاز اول این اپلیکیشن ۲۰۰مکانیک خبره و با سابقه با این اپلیکیشن همکاری می کنند.با اجرای این طرح ۲ تا ۲.۵میلیون قطعه در روز مصرف می شود وپیش بینی می کنیم بیش از ۱۰میلیارد تومان گردش مالی در بخش خدمات پس از فروش خودرو به وجود آید.
وی با بیان اینکه بخش تامین لوازم یدکی در این اپلیکیشن دیده شده اظهار کرد:برای تامین قطعات با ایساکو،سایپا یدک و چند شرکت دیگر و نیز اتحادیه یدکی فروش ها مذاکرات زیادی کرده ایم تا بتوانیم قطعات مورد نیاز تعمیرکاران مشارکت کننده بااپلیکیشن را فراهم کنیم.برای اینکه این اپلیکیشن مورد توجه و رضایت مردم باشد باید بتواند پوشش لحظه ای تحویل قطعه انجام دهد؛چون مکانیک ها قطعات زیادی در مغازه هایشان ندارند.برای تامین قطعات برنامه ریزی لازم با همکاران عرضه کننده لوازم یدکی و قطعات انجام گرفتهتا قطعات با اصالت و با کیفیت به تعمیرکاران تحویل شود.
به گفته این فعال بخش خصوصی در فازهای بعدی این اپلیکیشن بخش های دیگری چون پایگاه های فروش خودرو،واحدهای کارشناسی خودرو و بسیاری از بخش های مرتبط با صنعت خودرو دیده شده است.در مراحل بعدی ۵۸اتحادیه تعمیرکاران کل کشور نیز با این طرح همگام می شوند تا تمام مردم ایران از مزایای این سامانه به روز استفاده کنند.همچنین در مراحل بعدی خودروهای یدک کش و امداد کانون اتومبیلرانی نیز به این سامانه می پیوندند تا با پیوستن بیش از ۸۰۰ دستگاه یدک کش و خودروی امداد مجاز به این اپلیکیشن شاهد انقلابی در خدمات پس از فروش باشیم.
به هر حال با توجه به حجم بالای استفاده مردم ایران از وسایل نقلیه شخصی و ضرورت تعمیر و نگهداری بهینه خودروها در کشور به نظر می رسد این طرح بتواند با ایجاد تحول در حوزه خدمات پس از فروش در ارتقا رضایت مندی مصرف کنندگان از تولیدات داخلی و خدمات خودرویی تاثیر فراوانی داشته باشد.

**امیرعلی امینیان




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.