«غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: از دی ماه سال گذشته کمیته مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز در بانک قرضالحسنه مهر ایران راهاندازی شد و بیش از ۱۰۰ فعالیت در این کمیته تدوین و ۴ مانور نیز با هدف کسب آمادگی لازم پیش از مهاجرت اجرا شد تا پیامدهای احتمالی به حداقل ممکن کاهش یابد.
جزئیات مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز بانک قرضالحسنه مهر ایران
جزئیات مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز بانک قرضالحسنه مهر ایران

به گزارش دیوان اقتصاد، بانک قرضالحسنه مهر ایران بهتازگی سامانه بانکداری متمرکز خود را ارتقا داده و به نمونهای جدید مهاجرت کرده است. این سامانه بهعنوان قلب تپنده هر بانک تلقی میشود و همه تراکنشها، اطلاعات حساب و… در نهایت به آن میرسد و با تبادل اطلاعات بین این سامانه و درگاههای مختلف است که امکان ارائه خدمت به مشتریان فراهم میشود.
دنیای اقتصاد در گفتوگو با دکتر غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران از جزئیات و کموکیف این مهاجرت و ضرورت انجام آن پرسیده است. این گفتوگو در حاشیه هفدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) انجام شده است.
«دکتر غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه در دو سال گذشته در زمینه مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز (Core banking) مطالعات گستردهای انجام شده بود، افزود: از آذرماه سال گذشته در رابطه با ضرورت و ناگزیر بودن این عملیات به دلیل افزایش چشمگیر تعداد مشتریان بانک، به اجماع رسیده بودیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیش از ۲۰ میلیون نفر مشتری و ۳۰ میلیون سپرده، رتبه ششم از منظر حجم منابع را داراست. تعداد مشتریان این بانک، آن را به یکی از فراگیرترین نهادهای مالی کشور تبدیل کرده است.
فتحعلی با تاکید بر اینکه بانک قرضالحسنه مهر ایران نخستین و بزرگترین بانک تخصصی قرضالحسنه در کشور است، افزود: با رشد ۶۰ درصدی در سال گذشته، مانده منابع این بانک به حدود ۴۵۰ همت افزایش یافت.
وی در خصوص هزینه تمام شده پول در بانک قرضالحسنه مهر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع و مصارف بانک بهصورت قرضالحسنه است، هزینه تمام شده پول سر به سر بوده و به میزان کارمزد دریافتی است.
وی ادامه داد: بانک قرضالحسنه مهر ایران توانسته به خواسته مردم در شرایط تورمی جامه عمل بپوشاند و با قیمت تمام شده پایین و کارمزد اندک، تسهیلات قرضالحسنه را در اختیار مشتریان قرار دهد تا بتوانند به شیوهای ارزانقیمت، نیازهای گوناگون خود را تأمین مالی کنند. این موضوع بهطور جدی در کمیته فقهی هم پیگیری میشود تا طرحهای بانک بیش از پیش بر اساس اصول بانکداری اسلامی باشد.
فتحعلی با تاکید بر ضرورت توجه به آمار عملکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران، اظهار داشت: سیستم بانکداری متمرکز فرانگین پاسخگوی نیاز تعداد بالای مشتریان بانک نبود. افزون بر این، شاهد بودیم که تعداد تراکنشهای بانک نیز تا حد بسیار زیادی افزایش یافته بود و بانک در سال گذشته تبدیل به چهارمین بانک پرتراکنش کشور شد.
وی با اشاره به اینکه گزارشهای شاپرک نشان میدهد که افزایش تعداد تراکنشها، جایگاه بانک قرضالحسنه مهر ایران را بالاتر از اغلب بانکهای بزرگ و قدیمی کشور قرار داده، گفت: بر همین اساس و با توصیه شرکت مجری و همچنین تصمیمات هیات مدیره و کارگروه تخصصی بانک مبنی بر ضرورت مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز، این اقدام در دستور کار بانک قرار گرفت. از دی ماه سال گذشته کمیته مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز در بانک راهاندازی شد و بالغ بر ۱۰۰ فعالیت در این کمیته تدوین و ۴ مانور نیز با هدف کسب آمادگی لازم پیش از مهاجرت اجرا شد تا پیامدهای احتمالی به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی ادامه داد: در روز جمعه دوم خرداد ماه فرآیند مهاجرت به روش بیگ بنگ (یکباره) اجرا شد که خوشبختانه با موفقیت کامل همراه بود. در حال حاضر نیز نکات ریزی باقی مانده که با تلاش شبانهروزی همکارانم در حال رفع شدن است و این گامی مهم و مؤثر برای افزایش تعداد مشتریان بانک به ۴۰ میلیون نفر محسوب میشود که در اهداف بانک در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: یکی از وجوه تمایز سامانه نوین بانکداری متمرکز نسبت به سامانه پیشین، جداسازی حسابداری از کسبوکار است.
فتحعلی با اشاره به حضور ۲۰ سالهاش در نظم بانکی و مدیرعاملی بانک قرضالحسنه مهر ایران از آذرماه سال گذشته تا کنون اظهار کرد: برنامه جامع راهبردی بانک در سال گذشته و با همکاری نخبگان و فرهیختگان حوزه بانکی و همچنین کارشناسان و متخصصان بخشهای مختلف بانک، تدوین شد و از فروردینماه عملیاتی شده تا در سه سال آینده بانک یک پوستاندازی جدی داشته باشد. این تحولات بهگونهای خواهد بود که مشتریان گرامی بانک، تغییرات را در نحوه خدمترسانی، احساس خواهند کرد.
وی ادامه داد: سه برنامه راهبردی شامل توسعه خطوط کسبوکار، توسعه خدمات و همچنین توسعه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی طراحی شده و در حال اجراست.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه نگاه ویژهای به بانکداری اجتماعی در کنار بانکداری خرد و اصناف و همچنین بانکداری شرکتی خواهیم داشت، گفت: بانک در ۱۷ سال گذشته بیشتر تسهیلات پرداخت کرده، اما اکنون برنامهریزی شده تا با هماهنگی بانک مرکزی، توسعه خدمات را نیز در پیش بگیریم و در حوزه تعهدات و خدمات ارزی نیز وارد شویم؛ به گونهای که یک سوپرمارکت مالی با همه خدمات و تعهدات باشیم تا مشتریان قادر باشند نسبت به دریافت مشاورههای مالی مورد نیاز خود نیز اقدام کنند.
وی ادامه داد: برای توسعه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی، سرزمین هوشمند مهر (Q Land) عملیاتی شده و اجزای گوناگون آن در حال تکمیل است تا یک اکوسیستم ارائه خدمات گوناگون مالی مبتنی بر عقد قرضالحسنه شکل گیرد. برای توسعه بانکداری خرد و اجتماعی «کیوبوم» طراحی شده است و همچنین «کیولیز» در حوزه بانکداری شرکتی و «کیومارت» برای دریافت محصولات و خدمات ارائه خواهد شد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه بالغ بر ۸۵۰هزار فقره تسهیلات در ۲ ماه ابتدایی سال جاری پرداخت شده است، گفت: رقم تسهیلات ارائه شده نیز بالغ بر ۶۸۵هزار میلیارد ریال بوده است.
فتحعلی یادآوری کرد: بانک قرضالحسنه مهر ایران در سال گذشته نیز با اختلافی چشمگیر نسبت به سایر بانکها، بیشترین تعداد تسهیلات در کل شبکه بانکی کشور را پرداخت کرد. تعداد تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک در سال گذشته از مرز ۵ میلیون فقره نیز فراتر رفت.
وی اظهار داشت: این عدد بسیار قابل توجه است و نشان میدهد بانک قرضالحسنه مهر ایران موفق شده، اقشار گوناگون جامعه را جذب کند. مبلغ تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته نیز به ۳۸۶هزار میلیارد تومان میرسد و میانگین مبلغ تسهیلات پرداختی نشان میدهد که این بانک موفق شده بهخوبی پرچمداری خود در حوزه بانکداری خرد را حفظ کند.
فتحعلی افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران ضمن توسعه خدمات و محصولات و همچنین پرداخت گسترده تسهیلات به مشتریان خود، از پرداخت تسهیلات تکلیفی نیز غافل نشده است؛ بهطوری که از ابتدای سال جاری تا کنون هفت هزار و ۵۰۰ فقره به میزان ۱۴هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است.
وی ادامه داد: مجموع تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بانک قرضالحسنه مهر ایران در سال گذشته نیز به حدود ۵۰هزار فقره رسید و مبلغ آن نیز بیش از ۹۶هزار میلیارد ریال بود.
فتحعلی گفت: عملکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران در شاخصهای گوناگون در حالی منتج به این کارنامه درخشان شده که این بانک صرفاً از یک عقد برخوردار بوده و تجهیز و تخصیص منابع را فقط بر پایه عقد قرضالحسنه انجام میدهد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران ادامه داد: هر چند بانک قرضالحسنه مهر ایران، بیشترین تعداد تسهیلات را در سطح شبکه بانکی کشور پرداخت کرده، اما به لطف مشتریان خوشحساب خود و همچنین سازوکار اعتبارسنجی دقیق، موفق شده کمترین میزان معوقات را داشته باشد و فراتر از استانداردهای داخلی و بینالمللی، برای چندمین سال متوالی با ثبت معوقات کمتر از یک درصد، بهترین عملکرد را در بین بانکهای ایرانی داشته باشد.
منبع: دنیای اقتصاد
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد