عملکرد شرکت‌های بیمه در بحران جنگ

عملکرد شرکت‌های بیمه در بحران جنگ

کدام شرکت‌ها پوشش جنگ صادر می‌کنند؟؟

بیمه نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار مالی، بلکه به‌عنوان یک پناه روانی برای جامعه در زمان بحران‌ها عمل می‌کند.
 

به گزارش دیوان اقتصاد از اخبارپول، در روزگار بحران، پوشش بیمه مانند یک جزیره آرامش‌بخش میان امواج آشفته اضطراب و ترس است. چراکه با پرداخت خسارات سریع و شفاف، جامعه احساس می‌کند که دستگاهی برای حمایت از آنها وجود دارد و این، بیش از هر چیزی، برای مردم آرامش به همراه می‌آورد. این آرامش، پیش‌نیاز رشد اقتصادی، نشاط اجتماعی و مقابله روانی در برابر بحران است.
در روزهایی که مردم با صداهای نامتعارف، قطع اینترنت، نگرانی برای عزیزان و تردید نسبت به آینده مالی و سلامتی خود روبه‌رو هستند، بیمه یکی از معدود ستون‌هایی‌ است که حس «امنیت» را به‌طور واقعی منتقل می‌کند. نقشی که شاید در زمان‌های عادی کمتر به چشم بیاید، اما در دل بحران، آرام‌بخش است.
در بحران، مهم‌ترین نیاز روانی مردم «احساس کنترل» است. بیمه، ابزار بازگشت حس کنترل در برابر نیروهایی است که فرد نمی‌تواند جلویشان را بگیرد (جنگ، حمله، انفجار، خرابی).
وقتی یک فرد تحت‌پوشش بیمه قرار دارد، از بخشی از این بار ذهنی آزاد می‌شود. می‌داند اگر اتفاق بدی افتاد، تنها نخواهد بود و هزینه‌ها را باید تنهایی متحمل نشود. در شرایط ناامنی، اعتماد مردم به نهادها دچار آسیب می‌شود. اما اگر بیمه‌ها صادقانه و سریع خسارت را پرداخت کنند، یا پوشش خود را گسترش دهند (مثل برداشتن استثنای جنگ)، این پیام را منتقل می‌کنند که همچنان نهادهایی هستند که با مردم‌اند.
این نوع رفتارها، حس همبستگی اجتماعی را تقویت می‌کند و جلوی موج بی‌اعتمادی، ترس و خشم را می‌گیرد. دریافت خسارت مالی از بیمه، فقط یک «تسویه‌حساب اقتصادی» نیست؛ نوعی احترام به کرامت انسان است. وقتی مادر یا پدری که خانه‌اش تخریب شده، می‌بیند بدون التماس، دوندگی یا تحقیر، خسارتش پرداخت شده، احساس ارزشمندی می‌کند و در بحران‌هایی مثل جنگ، این احساس کرامت گمشده، می‌تواند روحیه‌ای را نجات دهد.
صنعت بیمه می‌تواند از همین شرایط استفاده کند تا به مردم آموزش دهد که پیشگیری بهتر از درمان است. بسیاری از شهروندانی که اکنون تحت پوشش نیستند، با دیدن نقش بیمه در بحران، تشویق می‌شوند برای آینده خود، فرزندان یا کسب‌وکارشان فکری کنند. این یادگیری جمعی، آینده‌ای تاب‌آورتر می‌سازد.
در روزهای پرتنش ناشی از جنگ بین ایران و اسرائیل، صنعت بیمه نقش کلیدی در آرامش روانی و اقتصادی جامعه ایفا کرده است. از طریق تضمین جبران خسارت، بیمه به خانواده‌ها اطمینان داده که اموال، خودرو و هزینه‌های درمانی‌شان تحت‌پوشش است. این حمایت ضمن کاهش اضطراب نسبت به آینده، احساس ثبات را در جامعه تقویت می‌کند و به کشور در مدیریت بحران کمک می‌کند.
در ادامه به ذکر چند مورد از اقدامات مثبت شرکت‌های بیمه در ابتدای حملات خصمانه اسراییل به کشور عزیزمان، می‌پردازیم.
بیمه البرز
شرکت بیمه البرز با توسعه پوشش گسترده جنگ ارامش خاطر بیمه شدگان خود را فراهم کرد.
پوشش درمان تکمیلی: کلیه بیمه‌شدگان تکمیلی تحت‌پوشش حوادث ناشی از جنگ قرار گرفتند.
پوشش بدنه خودرو: خسارت‌هایی ناشی از حملات متجاوزانه تحت‌پوشش تعریف شد و قابل خرید آنلاین یا حضوری است.
پوشش زندگی (طرح شوکا): شامل خسارت‌های جانی در سراسر کشور با امکان بهره‌گیری حضوری یا آنلاین از پوشش جنگ.
ارتقای فرآیندهای داخلی: تفویض اختیارات به مدیران ستادی و استانی جهت تسهیل صدور و پرداخت بیمه‌نامه‌ها.
اعزام تیم مدیریت به شعب در استان‌ها برای رصد مستقیم و رفع مشکلات میدانی.
سامانه‌های آنلاین فعال شبانه‌روز برای صدور بیمه‌نامه و ثبت خسارت بدون نیاز به حضور.
اقدامات دیگر همچون خدمات ویژه و بدون فرانشیز، حذف فرانشیز در خسارت درمانی ناشی از جنگ، پرداخت سریع خسارت خودرو بدون اعمال کسورات.
این مجموعه اقدامات نشان‌دهنده تعهد بیمه البرز به ایستادگی در کنار مردم، با زیرساخت‌های مستحکم و روحیه جهادی است.
بیمه ایران
بیمه ایران، تنها شرکت بیمه دولتی، پوشش جنگی را برای منازل و بدنه خودرو ارائه کرده است. صدور پوشش بدون بازدید حضوری و الحاقیه برای بیمه‌گذاران قبلی ممکن است. در استان البرز، قرار شد خسارت‌ها با حداکثر زمان پرداخت ۲۰ روزه جبران گردد؛ شامل خبرنگاران نیز می‌شود .
بیمه سامان
شرکت بیمه سامان نیز با لغو موقت استثنائات زندگی اندوخته‌دار، پوشش فوت، درمان و ازکارافتادگی ناشی از جنگ که بدون محدودیت اعمال می‌شود، برای حمایت از بیمه‌گزاران خود ایستاد. لازم به ذکر است که در این شرکت فعال‌سازی اتوماتیک پوشش خطر جنگ در بیمه آتش‌سوزی منازل صادره در این دوره؛ خسارت‌ها با رویکرد تسهیل‌گرانه پرداخت می‌شوند .
بیمه سینا
در شرکت بیمه سینا به منظور حمایت از آرامش روانی بیمه‌گزاران، مهلت یک‌ماهه در پرداخت اقساط بیمه اموال برای مشتریان حقیقی فراهم شد .
بیمه ملت
اقساط بیمه‌نامه‌هایی که موعد آن‌ها از ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ تا پایان شرایط بحران بوده، در صورت تأخیر، مشمول ضمانت اجرا نخواهند شد .
بیمه “ما”
پرداخت خسارت خودروهای سواری دارای بدنه برای آسیب ناشی از جنگ “تا اطلاع ثانوی” برقرار است. پذیرش اعلام خسارت از طریق تماس یا مراجعه به شعب در این شرکت امکانپذیر است.
بیمه نوین
ارائه خدمات درمانی ۲۴ ساعته بدون وقفه از طریق ستاد و شعب، با تأکید بر حفظ امنیت خاطر و سلامت مردم .
بیمه حکمت صبا
شعب فعال از ۳۱ خرداد (۸–۱۳) و شبکه فروش بدون محدودیت زمانی، جهت پرداخت سریع خسارت‌ها .
بیمه آسیا
بسیج همه واحدهای پرداخت خسارت فعال با سرعت بالا بدون اختلال در خدمات‌رسانی
کدام شرکت‌ها پوشش جنگ دارند؟
با توجه به ماده ۲۸ قانون بیمه ایران، خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش و بلوا در بیمه‌نامه‌‎های پایه مستثنی هستند مگر آنکه الحاقیه پوشش جنگ دریافت شود که در حال حاضر فعلاً تنها شرکت‌هایی مانند ایران، البرز و سامان پوشش جنگی را اضافه کرده‌اند.
با توجه به اینکه هنوز زمان زیادی از جنگ تحمیلی نگذشته، انتظار می‌رود سایر شرکت‌ها وارد عرصه شده و به معرفی و ارائه رسمی پوشش جنگی بپردازند تا آسیب‌دیدگان بدون شکایت و دشواری، بتوانند از بیمه استفاده کنند.
وقتی یک خانواده می‌داند که اگر خانه‌اش آسیب ببیند یا خودرویش نابود شود، بیمه خسارت را جبران خواهد کرد، بار بزرگی از ذهنش برداشته می‌شود. این اطمینان نه‌تنها به معنای صرفه‌جویی مالی است، بلکه آرامش روانی می‌آورد.
 
 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.