معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: دولت قصد دارد در پنج سال آینده 7.5 میلیارد دلار منابع مالی در بخش حمل و نقل ریلی و دیگر دیگر بخش های حمل و نقل اختصاص دهد.
برنامه دولت برای اختصاص 7.5 میلیارد دلار منابع مالی به حمل و نقل
برنامه دولت برای اختصاص 7.5 میلیارد دلار منابع مالی به حمل و نقل
به گزارش دیوان اقتصاد ، نوراله بیرانوند روز چهارشنبه اظهار داشت: این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.
وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در راستای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران از مشوق هایی استفاده کرده است، افزود: راهآهن برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی بخش خصوصی، اقداماتی در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بسته های حمایتی سرمایه گذاری از آن جمله است.
وی یادآور شد: براساس برنامهریزیهای انجام شده، قرار است در چشمانداز 1404 سهم جابجایی بار در کشور به میزان 30 درصد از سوی شبکه ریلی و 20 درصد مسافر در سطح کشور انجام شود.
معاون شرکت راه آهن تاکید کرد: تحقق برنامه راهآهن نیازمند یک سبد منابع است و شرکت راهآهن تلاش دارد که وابستگی این سبد به منابع دولتی کاهش پیدا کند زیرا وقتی کشور با کسری بودجه مواجه است، اعتبارات دولتی برای طرحهای عمرانی به مشکل میخورد.
** تلاش برای افزایش سهم راه آهن برای بار و مسافر
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: راهآهن کشور برنامه و راه روشنی را تا افق 1404 پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده و افزایش سهم بار و مسافر در حمل ونقل کشور دو هدف اصلی این برنامهریزی راهآهن است.
بیرانوند درباره وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی گفت: رویکرد دولت و راه آهن حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهره برداری از شبکه ریلی است.
وی افزود: برای تحقق این هدف، برنامه های مختلفی طی دو دهه اخیر در راه آهن طراحی و اجرا شده است.
بیرانوند ادامه داد: از جمله اقدام های مهم برای جذب سرمایه گذار به بخش ریلی، تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی به عنوان بستری برای مشارکت بخش خصوصی، واگذاری ناوگان باری و مسافری به بخش خصوصی بود که در همین راستا شرکت های بخش خصوصی برای بحث بهره برداری از این حوزه، شکل گرفتند.
بیرانوند اضافه کرد: از طرف دیگر، راه آهن برای بحث نگهداری، سیاست برون سپاری را در پیش گرفت و به جای نگهداری خطوط ، ایستگاه ها و ساختمان، آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
وی به اقدامات شرکت های بخش خصوصی برای فعالیت گسترده در راه آهن اشاره کرد و گفت: شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه بازسازی و نوسازی ناوگان و ماشین آلات، جذب راه آهن شده و طی سال های گذشته به موفقیت های خوبی رسیدند.
معاون شرکت راه آهن یادآور شد: این شرکت با هدف اقتصادی کردن سرمایه گذاری در صنعت ریلی، در زمینه تامین ناوگان جدید لکوموتیو، واگن باری و مسافری، مشوق های لازم را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت .
وی اظهار داشت: از جمله اتفاقات مهم در این بخش، تامین بالغ بر 100 دستگاه لکوموتیو توسط بخش خصوصی با حمایت راه آهن بوده که طی 10 سال گذشته صورت گرفت.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل یادآور شد؛ اگر چه در بخش تامین واگن های باری و مسافری سرمایه گذاری های خوبی در بخش ریلی اتفاق افتاده اما روند سرمایه گذاری متناسب با برنامه های توسعه ناوگان راه آهن نبوده است.
هم اکنون طول خط آهن کشور به 11 هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد و در افق چشم انداز توسعه طول خط آهن کشور به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد