برنامه ایران برای شکایت از ترکمنستان و تجدید نظر در قیمت گاز صادراتی

وزیر نفت

برنامه ایران برای شکایت از ترکمنستان و تجدید نظر در قیمت گاز صادراتی

دوشنبه, ژانویه 29, 2018 - 13:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نفت با اشاره به برنامه ایران برای شکایت از شرکت «ترکمن گاز» ترکمنستان بابت کیفیت گاز تحویلی، گفت: شکایتی دیگری را نیز برای ارائه به دیوان داوری بین المللی به منظور تجدید نظر در قیمت گاز صادراتی این شرکت داریم، چرا که معتقدیم قیمت آنها خیلی بالاست و باید کاهش یابد.

به گزارش دیوان اقتصاد، بیژن زنگنه در گفت وگو با ایرنا درباره اختلاف گازی ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: تهران و عشق آباد، شکایت هایی را به طور متقابل علیه یکدیگر دنبال می کنند.
وزیر نفت افزود: آنها ادعا می کنند که مبلغ 1.5 میلیارد دلار از ایران بابت صادرات گاز طلب دارند، اما ما معتقدیم این رقم درست نیست.
زنگنه درباره شکایت های ایران نیز بیان داشت: ما معتقدیم قیمت آنها خیلی بالاست و باید کاهش یابد و حتی این شکایت ها نیز می بایست به دیوان داوری بین المللی ارجاع شود.
وی اضافه کرد: شکایت دیگر ما درباره کیفیت گاز تحویلی ترکمنستان نیز جزیی از شکایت متقابل در مقابل شکایت دریافت طلب ترکمنستان است.
وزیر نفت درباره مبلغ خسارت ایران برای شکایت از شرکت ترکمنستانی نیز گفت: درباره رقم خسارت قصد نداریم اکنون صحبت شود، البته تا زمانی که رسما گزارش خود را برای شکایت مطرح کنیم.
حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره شرط ایران برای از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان گفته بود: اگر ترکمنستان قیمت گاز را در آینده پایین بیاورد، از این کشور گاز می خریم، در صورت عدم موافقت عشق آباد با درخواست های ما، از اقدام این کشور در قطع گاز به دیوان داوری بین المللی شکایت خواهیم کرد.
وی تاکید کرده بود: اگر آنها در باره درخواست هایی که ما داریم، حاضر به مذاکره شده و آن را بپذیرند، به دیوان داوری نمی رویم اما اگر نپذیرند، موضوع به دیوان داوری ارجاع داده می شود.
عراقی درباره دریافت جریمه از ترکمنستان بابت قطع یکباره گاز در فصل زمستان نیز تصریح کرده بود: ما نظرات خود را در این باره مطرح کرده ایم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره رقم جریمه گفته بود: رقم آن را فعلا نمی شود اعلام کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.