تردید سوییس در فروش تجهیزات مترو به ایران

تردید سوییس در فروش تجهیزات مترو به ایران

رهبران سیاسی – اقتصادی مستقر درکشور سوییس نیز همانند سایر اروپایی ها پس از امضای مصالحه ایران باکشورهای 5+1 به ایران آمدن تا از بازار بزرگ احتملی ایران سهمی داشته باشند .

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ساعت24-حالا اما مدیران اقتصادی این کشور بنا برگزارش یورونیوز در باره دادو ستد با ایران به دلیل ترس از آمریکا با تردید مواجه شده اند. این رسانه فارسی زبان اروپایی در گزارشی نوشته است:
یکی از مهم‌ترین همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سوئیس، قرارداد شرکت «اشتدلر ریل» است. این شرکت سوئیسی پیش از این سفارش فروش و تجهیز ۹۶۰ رام مترو برای تهران و کرج را در قالب یک مناقصه دریافت کرده بود، اما سخنگوی این شرکت روز ۱۱ اسفند خبر مربوط به امضا قرارداد فروش قطار را تکذیب کرد.سوئیس از روند رو به رشد روابط اقتصادی خود با ایران در دوران پسابرجام خرسند است، اما می‌گوید سیاست خود در روابط اقتصادی با ایران را بر پایه صنعت تنظیم نمی‌کند.معاون وزیر اقتصاد سوئیس روز جمعه ۱۸ اسفند در یک مصاحبه با رادیو آرتی‌اس سوئیس در مورد هجوم شرکت‌های اروپایی به «بازار طلایی ایران» برای عقد قرارداد بلافاصله بعد از امضای برجام گفت: «البته این روند به سرعت طی نشد، اما آمار سرمایه‌گذاری سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی در ایران رشد مثبتی را نشان می‌دهند.»لیویا لوی که پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر سوئیس در ایران بوده، همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد موانع همکاری تجاری با ایران به رادیو آرتی‌اس گفت: «وضعیت همکاری بهبود پیدا کرده اما بانک‌ها به دلیل روند تحولات در آمریکا و تهدیدهای دونالد ترامپ همچنان برای همکاری با ایران احتیاط به خرج می‌دهند.»در سال ۲۰۱۶ هم زمان با گشایش بازار ایران کشورهای مختلف اروپایی از جمله سوئیس نمایندگانی را برای امضای قراردادهای تجاری به ایران فرستادند.در آن سال یوهان اشنایدر امان، رئیس وقت کنفدراسیون سوئیس که بالاترین مقام سیاسی این کشور است، تنها چند هفته بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، در رأس هیئتی به ایران سفر کرد. لیویا لوی این سفر را به موقع و بجا توصیف کرد و گفت: «در آن فرصت عالی، یوهان اشنایدر امان توانست با روحانی، رئیس جمهوری ایران نقشه راهی را برای گسترش روابط میان ایران و سوئیس تنظیم کردند که روابط اقتصادی نیز در آن لحاظ شده بود.»خانم لوی همچنین یادآوری کرد که پارلمان سوئیس در سال ۲۰۱۷ امضای قرارداد تجاری با ایران را تصویب کرده است.نماینده پیشین دولت سوئیس در تهران در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست اقتصادی این کشور در روابطش با ایران و مقایسه با فرانسه که وزیرانش را با قرارداد ایرباس و پژو به پای میز مذاکره فرستاد، گفت: «سیاست اقتصادی سوئیس تنها مبتنی بر سیاست صنعتی نیست، بلکه در پی ایجاد محیطی است که در آن بازیگران و عوامل اقتصادی بتوانند هر گونه که خود می‌خواهند رفتار و سیاست خود را تعریف کنند.»وی همچنین با یادآوری «صلح‌طلبی» سوئیس و نیز «کیفیت بالا»ی محصولات صادراتی کشورش، در مورد روابط با ایران افزود: «ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست، اما این که توافق با جمهوری اسلامی با موازین این سازمان منطبق است، از نظر حقوقی کار را برای اهل کسب و کار آسان می‌کند.»
ماجرای قطارهای اشتدلر
یکی از مهم‌ترین همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سوئیس، قرارداد شرکت «اشتدلر ریل» است. این شرکت سوئیسی پیش از این سفارش فروش و تجهیز ۹۶۰ رام مترو برای تهران و کرج را در قالب یک مناقصه دریافت کرده بود، اما سخنگوی این شرکت روز ۱۱ اسفند خبر مربوط به امضا قرارداد فروش قطار را تکذیب کرد.پیش از آن خبرگزاری ایرنا نیز خبر امضای یک قرارداد به ارزش ۱،۳ میلیارد فرانک سوئیس میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایدرو و اشتدلر ریل سوئیس برای این پروژه را منتشر کرده و سفارت سوئیس در تهران نیز در صفحه توئیتر خود ضمن تأئید این خبر نوشته بود نخستین قطارها اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی به ایران تحویل داده خواهد شد.
به نظر می رسد برخلاف آنچه دراین گزارش آمده است جاذبه عقد قرارداد بزرگ شرکت سوییسی اجازه نمی دهد همه بنها از هم پاره شود و به این ترتیب باید منتظر اجرای قرارداد با سرعت کمتر باشیم




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.