وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین زیرساخت های ریلی در حوزه حمل بار ضرورت نخست کشور است که در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.
تامین زیرساخت های ریلی حمل بار ضرورت نخست است
تامین زیرساخت های ریلی حمل بار ضرورت نخست است
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در آیین انعقاد قرارداد ساخت 50 لوکوموتیو با مشارکت شرکت های واگن پارس اراک، دالیان چین و البرز نیرو در محل واگن پارس اراک افزود: حمل بار با استفاده از مزیت های خطوط ریلی علاوه بر رعایت الزامات زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی هوا و نیز ضریب ایمنی بالا، در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، یک ششم مصرف انرژی دارد.
وی ادامه داد: در کنار ایجاد خطوط ریلی جدید، ایجاد خطوط ریلی آنتنی در فاصله های کمتر از 20 کیلومتر با هدف اتصال به چشمه های بار به خطوط ریلی اصلی، از مهمترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : انتقال بار از جاده به ریل نه تنها صرفه جویی در هزینه و انرژی را به دنبال دارد بلکه ظرفیت صادراتی و انتقال کالا به بازارهای مختلف داخلی و خارجی را تسهیل می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گسترش خطوط ریلی را منوط به تامین ناوگان عنوان کرد و گفت: در 15 سال گذشته میزان سرمایه گذاری در ناوگان ریلی کشور حتی جبران کننده استهلاک ناوگان موجود هم نبوده است که تامین این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
آخوندی بیان کرد: چنانچه یک کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد شود باید برای ناوگان آن هم از پیش برنامه ریزی صورت گیرد چرا که در غیر این صورت ناوگان کشور دچار وقفه شده و نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: گسترش حمل و نقل حومه ای و قطارهای ریل باز از دیگر اولویت های وزارت راه و شهرسازی است که صنایع وابسته از قبیل واگن پارس باید نسبت به انتقال تکنولوژی این صنعت تلاش کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی قطار سریع السیر از دیگر اولویت های این مجموعه است که می طلبد واگن پارس اراک با سابقه 30 ساله در تولید لوکوموتیو، واگن های باری و مسافربری نسبت به تجهیز خود به دانش تولید و نگهداری این قطارها اقدام کند.
وی ضمانت مالی را شاه کلید هر نوع سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: هم اکنون 6 هزار واگن باری از سوی بخش خصوصی در حال خرید است که وزارت راه و شهرسازی این سرمایه گذاری عظیم را ضمانت کرده است.
آخوندی گفت: همچنین وزارت راه و شهرسازی با صدور اوراق بیش از هزار میلیارد ریالی بازار سرمایه تامین مالی کشور در بخش راه آهن را ضمانت کرده که این مهم در کشور بی سابقه است.
وی اظهار داشت : بعد از تامین منابع مالی توسط دولت جنبه های فنی همراه با انتقال دانش و تکنولوژی باید در دستور کار بخش خصوصی قرار گیرد و برای حضور در بازارهای بین المللی باید بنیان مهندسی جهانی در همه صنایع کشور به ویژه خطوط ریلی فراگیر شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تولیدات صادرات محور یکی از مهمترین راه های توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است که شرکت واگن پارس اراک باید با بهره گیری از دانش روز دنیا این مهم را در برنامه خود قرار دهد زیرا مصرف داخلی محدود است و برای حفظ حیات اقتصادی این واحد تولیدی، باید تولیدات صادرات محور در دستور کار قرار گیرد.
آخوندی افزود: شرکت واگن پارس اراک باید در سواحل و مناطق مختلف کشور؛ مراکز صادراتی ایجاد کند و با استفاده از قدرت بازرگانی و تبلیغات گسترده محصولات خود را برای بازارهای مصرف خارجی صادر کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده حاصل تلاش شبانه روزی در سیاست خارجی دولت و در مقوله برجام بوده است چرا که این توافق بین المللی باعث افزایش اعتماد جهانیان نسبت به ملت ایران شده است و امروز شبیه قرارداد واگن پارس اراک در همه نقاط کشور دیده می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: افرادی که در مقابل برجام بیانیه صادر می کنند و جشن پیروزی می گیرند باید بدانند که تنها کسی که از خروج ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام خرسند شد، نخست وزیر اسرائیل بود و منتقدان نباید ندانسته خود را در جبهه بزرگترین دشمن ایران و اسلام قرار دهند.
آخوندی افزود: برجام سند افتخار ملت ایران است و همه جنبه های منافع ملی در این سند بین المللی دیده شده است.
** واگن پارس ظرفیت جذب بازارهای جهانی را دارد
استاندار مرکزی نیز گفت: شرکت واگن پارس ظرفیت تولیدات باکیفیت و جذب بازارهای جهانی را دارد و بی شک انعقاد قرارداد ساخت 50 لوکوموتیو با مشارکت شرکت های دلیان چین و البرز نیرو، آغاز حضور محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان خواهد بود.
سید علی آقازاده افزود: این قرارداد در شرایطی منعقد شد که زمزمه های تحریم های ظالمانه دشمنان علیه کشور ایران از سوی آمریکا شنیده می شود و این قرارداد نوید بخش خنثی سازی توطئه های دشمنان است.
وی در خصوص تصویب طرح اجرای راه آهن برقی 2 خطه اراک - قم نیز گفت: مقدمات این طرح فراهم شده و انتظار می رود تا پایان امسال پیمانکار طرح انتخاب و عملیات اجرایی نیز آغاز شود.
استاندار مرکزی افزود: شرکت دالیان چین سابقه سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های ایرانی را دارد و بدون شک این قرارداد سر آغاز همکاری های تجاری بیشتری با طرف های خارجی خواهد بود.
** تولید 600 واگن باری در اراک هدفگذاری شد
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: امسال تولید 600 واگن باری در کارگاه های تولیدی این واحد صنعتی هدفگذاری شد.
محمدرضا مختاری افزود: واگن پارس اراک ظرفیت تولید سالانه 150 واگن مسافری، هزار واگن باری و 50 لوکوموتیو را دارد که همه این ظرفیت به کارگیری نمی شود.
وی ادامه داد: ساخت واگن های مسافربری با سرعت 160 کیلومتر از سال 1391 در شرکت واگن پارس کلید خورده که هر ساله تعداد قابل توجهی از این محصول تولید و به ناوگان ریلی کشور می پیوندد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار کرد: تا کنون 10 هزار و 763 واگن باری در این شرکت تولید شده که از این تعداد سه هزار و 630 واگن به کشورهای سودان و سوریه صادر شده است.
وی افزود: در مجموع 50 درصد واگن های باری کشور و 30 درصد واگن های مسافربری ناوگان ریلی کشور در شرکت واگن پارس اراک تولید شده که از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با واگن های خارجی هستند.
مختاری گفت: مذاکرات برای تولید هزار واگن مسافربری با سرعت 200 کیلومتر با شرکت هایی از چین و روسیه انجام شده که سهم واگن پارس اراک از این قرارداد 50 درصد خواهد بود.
وی بیان کرد: تولید 450 واگن از 2 هزار و 630 واگن مترو مورد نیاز کشور نیز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش به واگن پارس اراک واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک یادآوری کرد: با انعقاد قرارداد های موجود شرایط کاری این شرکت برای پنج سال آینده تضمین شده است.
در این آیین قرارداد ساخت 50 لوکوموتیو باری با ارزش 70 میلیون یورو بین سه شرکت واگن پارس اراک، البرز نیرو و طرف چینی امضا شد.
شرکت واگن پارس اراک واحد مادر تخصصی در حوزه تولید محصولات ریلی در خاورمیانه است.
این شرکت در سال 1354 آغاز به کار کرد و در سال 1364 با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعههای این سازمان پیوست.
کارگاه های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت 33 هکتار جانمایی شده است.
این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی کشور است و علاوه بر توان ساخت انواع واگن در حوزه تعمیرات اساسی خودروهای ریلی نیز مزیت دارد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد