ادغام بانک های دولتی به اثربخشی آنها کمک می کند

سید بهاء الدین هاشمی حسینی در گفت وگو با دیوان اقتصاد :

ادغام بانک های دولتی به اثربخشی آنها کمک می کند

منافع بانک های خصوصی مانع از تصمیم آنها به ادغام می شود
شنبه, ژوئن 18, 2016 - 08:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ادغام بانک ها یکی از موضوعاتی است که طبق گفته مقامات بانک مرکزی مطالعات جدی کارشناسی آن انجام شده است درعین حال که هنوز تاریخ این اقدام مشخص نیست و برنامه خاصی هم تدوین نشده است.

سید بهاء الدین هاشمی حسینی در گفت وگو با دیوان اقتصاد اظهار کرد: شرایط کنونی سیستم بانکی نیازمند تقویت و تحکیم مبانی مالی و ساختار سرمایه ای است اگر بانک مرکزی بخواهد برخی بانک های دولتی را ادغام کند هر چند که تعداد آنها کاهش می یابد اما یقینا بانک های اثر بخش و مفید تری خواهیم داشت.
** ادغام بانک های خصوصی منوط به تصمیم سهامداران **
وی در باره ادغام بانک های خصوصی نیز گفت: ادغام بانک های بخش خصوصی مقوله ای است که باید سهامداران و مالکان بانک ها تصمیم بگیرند، بانک مرکزی زمانی تصمیم می گیرد که ادامه فعالیت به عنوان مثال یک بانکی خاص به دلایلی مقرون به صلاح نباشد .
وی با تاکید براینکه بانک مرکزی یقینا به موضوع ادغام بانک های خصوصی ورود نخواهد کرد چرا که آنها از نظر قانون خود تصمیم گیر هستند، افزود: البته چند بانک مثل انصار، قوامین ، مهراقتصاد و کوثر مالکیت و فعالیت مشترک دارند که می توانند ادغام شوند . اما وقتی که بانک مرکزی صحبت از ادغام می کند منظورش بانک های دولتی است مثلا بانک هایی که دارای یک فعالیت مشخص و یکسانی دارند ، به واقع تجاری مثل ملی ، صادرات ، سپه ، تجارت ، ملت ، بانک رفاه .
**جلوگیری از ورشکستگی هدف ادغام ها در جهان **
این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع ادغام در دنیا کلا زمانی مطرح می شود که بانک ها دارای هزینه عملیات بالا و فعالیت های یکسان هستند و در یک بازار هم فعالیت می کند. اینها معمولا وقتی که سوددهی به سرمایه و یا به دارایی هایشان کاهش پیدا می کند برای جلوگیری از ورشکستگی و زیان دهی به ادغام فکر می کنند .
وی با بیان این جمله که یقینا در بانک های خصوصی تصمیم گیر اصلی صاحبان سهام ها هستند که باید این کار را انجام دهند، افزود: البته ما هم در کشورمان متاسفانه قانون مشخص و روشنی برای ادغام نداریم ، درحالی که برای انحلال قانون وجود دارد از این رو به نظر می رسد بهتر است مجلس یا نهادهای تصمیم گیری قانونی را دراین خصوص مصوب کنند .
هاشمی حسینی درعین حال گفت : با ادغام بانک ها می توان دارایی های بسیاری را آزاد کرد، به عنوان مثال دو بانک می توانند حدود 7 هزار شعبه خود را به 2 هزار تقلیل دهند ، بهترین مزیت های خود را دراین فرایند تقسیم کنند و مابقی شعبه ها هم آزاد شوند از طرفی دارایی های ملکی خود را در بازار به صورت مدت دار 5 ساله تا 10 سال بفروشند تا بتوان آنها را واگذار کرد.
** ادغام 4 بانک دولتی **
«از طرفی ، هم منابع بسیاری به دست می آورند تا بتوانند تسهیلات اعطا و به ساخت سرمایه اقدام کنند ، معمولا دولت ها و بانک مرکزی در چنین شرایطی که بانک ها دچار مشکل می شوند آنها را تشویق به ادغام می کنند تا منافع عمومی داشته باشد مثلا تجارت ، ملت ، صادرات و رفاه می توانند یک بانک شوند ، ملی ، سپه هم که هر دو دولتی هستند می توان آنها را ادغام کرد.با این حال بانک هایی همچون کشاورزی و صنعت و معدن و توسعه صادرات فعالیت های متفاوت از سایر بانک ها دارند.»
وی ادامه داد : در ادغام بانک ها به طور طبیعی دارایی ها ارزیابی می شود و اگر بورسی باشند سهم آنها در بورس مشخص است سپس به اصطلاح ادغام می شوند بانک های تلفیقی که منابع این ها مشترک است .ازطرفی دارایی های زیاد را می فروشند و آنچه را که نیاز دارند ، نگه می دارند .
هاشمی حسینی با تاکید براینکه موضوع ادغام بانک ها در اولویت است ، گفت: در حال حاضر بانک ها از کفایت سرمایه مناسبی برخوردار نیستند که بدیهی است معوقات آنها زیاد و منابع قابل وام دهی آنها کم است دارایی های زیادی دارند همه در کنار هم شعبه ایجاد کرده اند و بسیاری از شعب آنها هم از نظر رقابت خارج می شوند با ذکر این موضوع که در حال حاضر هم هیچ کدام از آنها حاضر نیستند با هم یکی شوند.
**ادغام به نفع بانک های خصوصی است **
وی در ادامه گفت وگو با دیوان اقتصاد این موضوع را نیز گفت
که در حال حاضر به اندازه ای تعداد بانک های خصوصی و شعبه های آنها زیاد است که به راحتی با عبور از یک خیابان می توان بسیاری از آنها را دید که در کنار هم شعبه زده اند درحالی که اگر برخی از آنها با یکدیگر ادغام شوند ضمن آزاد شدن دارایی هایشان می توانند روی ساختار سرمایه های خود حساب کنند ، در این ادغام ها ریسک آنها به شدت کاهش یافته و مزیت های بسیاری را شاهد خواهند بود .
این کارشناس در باره مجوزهای قانونی بانک مرکزی برای ادغام بانک ها نیز گفت : اگر این بانک مجوزهای برخی موسسات اعتباری را صادر کرده باشد بنابراین نمی تواند آنها را وادار به ادغام کند اما آن دسته از موسسات اعتباری یا مالی و تعاونی های مالی و اعتباری که درخواست مجوز کرده اند و هنوز در دست اقدام است می تواند از آنها بخواهد تا ضمن هماهنگی با یکدیگر فعالیت هایشان را مشروط به تاسیس یک موسسه یا بانک کنند .
وی درعین حال گفت که هدف بسیاری از سهامدارانی که بانک های خصوصی از جمله آینده ، کارآفرین و سامان را تاسیس کرده اند دریافت کمک مالی است.
به گفته هاشمی حسینی، اینکه تصور شود بانک های خصوصی حاضر به ادغام با یکدیگر باشند بعید به نظر می رسد چرا که بسیاری از آنها با تلاش بسیار هزینه کرده و لابی می کنند تا مجوز تاسیس بانک دریافت کنند به همین خودشان به هیچ عنوان به انحلال و سپس ادغام فکر نمی کنند .وی درعین حال گفت: البته اگر بانک های خصوصی اقتصادی و درست فکر کنند نه برای درآمد و بنگاهداری شخصی ، ادغام به قدرت ، سود آوری و رقابت پذیری آنها کمک می کند در بازار قدرت بیشتری پیدا می کنند در مقابل بحران ها تحمل بیشتری خواهند داشت .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.