وزیر راه و شهرسازی گفت: در پنج سال دولت تدبیر و امید سه هزار کیلومتر ریل گذاری شد که هزار و 200 کیلومتر آن خط جدید و هزار و 800 کیلومتر نوسازی ریلی است.
3 هزار کیلومتر در 5 سال ریل گذاری شد
3 هزار کیلومتر در 5 سال ریل گذاری شد
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، عباس آخوندی برای پاسخ به سوال مشترک نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی در جلسه مجلس حضور یافت.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر میگردد، در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژهای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید.
آخوندی ادامه داد: وزارت راه در این سال توافق نامهای با وزیران صنعت و کار امضا و پشتیبانی خود را از این که شرکت ذوبآهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام و تاکید کرد که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خریداری میکند.
آخوندی خاطرنشان کرد: بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوبآهن اصفهان دادیم اما آنها تا سه سال موفق به تولید نشدند، در سال 96 شرکت مزبور موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد.
وی تصریح کرد: اخیرا هم گفتند هزار تُن آن قابل تحویل است بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: درمدت حضورم در این وزارتخانه حدود سه هزار کیلومتر ریل گذاری شد که شامل هزار و 200 کیلومتر خط جدید و هزار و 800 کیلومتر نوسازی، بازسازی و ایجاد خط دوم ریلی است.
آخوندی یادآور شد: مفهوم سه هزار کیلومتر خط جدید و ایجاد ریل این است که یعنی در چهار سال گذشته 360 هزار تن ریل گذاری کردیم.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده که در سال ۹۶ به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده یعنی میزان صرفهجویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش مسافر در سال گذشته، 5/13 میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته که بر این اساس 2.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی بخش مسافر بوده است.
آخوندی افزود: ما از سال ۹۳ پیگیر این تفاهم نامه بودیم که در نهایت در سال گذشته موفق به انعقاذد قرارداد شدیم مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل داده شود.
وی ادامه داد: پیش از این قرار بود در مدت چهار ماه (تا شهریور) ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که در مرداد امسال، ۵۰۰ تن تحویل شد.
وزیر راه و شهرسازی میزان مطالبات این وزارتخانه از شرکت ذوبآهن اصفهان را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این راستا ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمیتوانیم پروژهها را متوقف کنیم زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریلگذاری کردیم، کدام عقل سلیم میگوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد