بیراهه ای به نام نرخ بنزین !

بیراهه ای به نام نرخ بنزین !

دوشنبه, فوریه 4, 2019 - 08:29 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

کمتر کسی را می توان یافت که به تاثیر نرخ بنزین به عنوان اصلی ترین منبع تامین سوخت میلیون ها خودرو سرگردان در سطح کشور بر روی سایر مولفه های اقتصادی اعتقاد نداشته باشد، چرا که همه می دانند هر گونه تغییر نرخ بنزین بلافاصله اثر روانی خود را بر قیمت سایر اقلام می گذارد .

به گزارش دیوان اقتصاد,براساس آمارهای منتشره میزان مصرف روزانه بنزین بیش از 90 میلیون لیتر برآورد شده است ، مصرفی که به اذعان بسیاری ازکارشناسان اقتصادی فراتر از استانداردهای جهانی است ، کارت سوخت یکی از اقداماتی بود که در دولت های نهم و دهم با هدف کنترل میزان مصرف بنزین و همزمان ممانعت از قاچاق سوخت اجرایی کرد ، طرحی که البته در دولت خاتمی کلید خورد ، و با روی کارآمدن دولت یازدهم به نوعی به محاق فراموشی سپرده شد.
هر چند که گفته می شود دولت توان تولید روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین را دارد اما اگر به واقع توانایی تولید این میزان نیاز وجود دارد چرا از تیرماه سال جاری تاکنون دیگر هیچ آماری درباره میزان مصرف و تولید بنزین داده نمی شود ؟ سوالی که با توجه به شرایط خاص کشور می توان پاسخ های مختلفی برای آن پیش بینی کرد ، اما ما در زمان حاضر در پی یافتن پاسخ این پرسش نیستیم .
در واقع آنچه در حال حاضر بیش از هر موضوعی مهمتر به نظر می رسد ، وضعیت نرخ بنزین در بودجه سال 98 و چگونگی توزیع و عرضه آن است ، نقطه اصلی اختلاف دولت و مجلس دراین خصوص .
دولت براین اعتقاد است نرخ کنونی بنزین برای سال آینده مناسب است ، درآمدی برای بنزین در سال 98 پیش بینی نکرده است در عین حال که برای هر لیتر یک هزار تومان هم در لایحه پیشنهاد داده است .
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در همان ابتدای ارائه بودجه 98 به مجلس ، در باره بنزین گفته بود ، هر چند افزایش قیمت بنزین موجب افزایش درآمد و پیشگیری از قاچاق می‌شود ولی ترس دولت از افزایش نرخ عمومی قیمت‌ها است چون در کشور ما قیمت ارز و بنزین برای مردم مهم بسیار است و دولت مایل نیست به افزایش قیمت‌ها دامن بزند.
با این حال اما مجلس دائما در حال بررسی سناریوهای مختلف درباره بنزین است ، قاچاق بنزین هم مسئله ای است که مجلسیان معتقدند از طریق مدیریت مصرف می توان مانع از آن شد .
براساس برخی اخبار غیر رسمی روزانه 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه قاچاق می شود ،
محمود واعظی سخنگوی دولت درباره تصمیم گیری دولت برای افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: با تصمیمات اندیشیده شده قیمت بنزین امسال افزایش پیدا نخواهد کرد، اما قیمت آن در سال ۹۸ به تصمیم‌گیری مجلس در خصوص لایحه بودجه مرتبط است و برای سال‌های آینده نیز منتظر جمع‌بندی مجلس هستیم.
وی با بیان اینکه مسئله نرخ بنزین با کمک‌هایی که دولت به روش‌های مختلف به مردم انجام می‌دهد، ارتباط دارد، ادامه داد: موضوع قیمت بنزین در حال حاضر در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس در حال بررسی است و دولت منتظر جمع‌بندی مجلس در این زمینه است و پس از آن نسبت به تعیین نرخ بنزین اقدام خواهد کرد.
با این وجود هشتم بهمن ماه ماه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه این کمیسیون قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نخواهد داشت.
برآیند دیدگاه های دولت و مجلس بیانگر آن است که این دو نهاد برنامه ای برای تغییر قیمتی نرخ بنزین در سال آینده نداشته باشند اما به طور قطع بایستی برای میزان بنزین قاچاق به خارج از مرزها که علت اصلی آن هم نرخ پایین بنزین در داخل نسبت به همسایگان و فوب خلیج فارس است، بشود، در این میان فعال شدن کارت سوخت و تصمیم گیری در باره نحوه مصرف بنزین و اینکه آیا بایستی بنزین مصرفی را سهمیه بندی کرد از جمله مسائلی است که دائما توسط مسئولان دولتی و غیردولتی با ادبیات مختلف مطرح می شود .
تمامی گمانه زنی ها در باره بنزین همانطور که مسئولان دولتی گفته اند به مجلس بستگی دارد و باید دید اگر مجلس مانند دولت مصر به ثبات قیمت بنزین در سال آینده است در باره مدیریت مصرف نیز فکری می کند ؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.