تبعیت بانک ها از مدل تبلیغی در روابط عمومی ها

تبعیت بانک ها از مدل تبلیغی در روابط عمومی ها

سه‌شنبه, سپتامبر 13, 2016 - 10:42 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

فاصله گرفتن روابط عمومی در نظام بانکی کشور از آگاهی بخشی به جامعه به عنوان ماموریت اصلی آن و حرکت به سمت فعالیت های تبلیغ محوری، چالشی است که از نظر کارشناسان روابط عمومی سبب ناکارآمدی آن در حوزه اطلاع رسانی صحیح شده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، امروز روابط عمومی در بنگاه های بزرگ تامین مالی اقتصاد کشور یعنی بانک ها بیشتر فعالیت های خود را در حوزه تبلیغات و جذب مشتری متمرکز کرده اند.

این گونه فعالیت های تبلیغی که با افزایش تعداد بانک ها و موسسه های اعتباری شدت یافته است، این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که جایگاه روابط عمومی در بانک ها به عنوان حلقه واسط بین مردم و نهادهای پولی کجاست و آیا دست اندرکاران این حوزه باید فقط در گردونه رقابت های تبلیغاتی فعالیت و یا وظایف جدیدی را برای خود تعریف کنند؟

«هوشمند سفیدی» سخنگوی خانه تازه تاسیس روابط عمومی ایران معتقد است: تحول روابط عمومی ها در نظام بانکی متناسب با تحول ایجاد شده در کل نظام بانکی نیست.

به عقیده وی، در سال های اخیر و با وجود افزایش تعداد بانک ها و موسسه های اعتباری و شدت یافتن رقابت بین آنها، فعالیت روابط عمومی نیز بیشتر شده اما تحول در روابط عمومی نظام بانکی متناسب با افزایش بانک ها و موسسه های پولی نبوده است.

سفیدی با تاکید بر این که نیاز است تا روابط عمومی بانک ها و موسسه های اعتباری خود را با تحول مجموعه نظام بانکی که بسرعت درحال تغییر است، تطبیق دهند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها در نظام بانکی کشور، تحول لازم را تجربه نکرده اند.

وی در ادامه با اشاره به تبعیت روابط عمومی در بانک ها از یک مدل کامل تبلیغی گفت: به نظر می رسد با توجه به اصل مشتری مداری باید گرایش روابط عمومی بانک ها به مدیریت ارتباطات با رویکرد اخلاقی و انسانی و مشتری مداری باشد.

دبیر هیات موسس خانه روابط عمومی ایران تاکید کرد: باید روابط عمومی بانک ها از توجه صرف به تبلیغات و جذب منابع مالی از بازار سرمایه بکاهند و به سایر بخش های ارتباطات نیز توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدل حاکم در روابط عمومی بانک ها نباید به طور کامل تبلیغاتی باشد، تصریح کرد: باید مدل متناسبی در روابط عمومی بانک ها و موسسه های مالی طراحی شود به نحوی که بیشتر گرایش را به مشتری مداری داشته باشد.

سفیدی با تاکید بر اینکه مشتری را نباید تنها افراد دارای پول در یک بانک تلقی کرد، افزود: مشتری و ذینفع می تواند سهامداران و یا حتی خود کارکنان باشند.

این فعال روابط عمومی معضل کنونی در نظام بانکی و بخش ارتباطات آن را گرایش بسیار زیاد به بیرون و تاکید بر تبلیغ عنوان کرد و گفت: مساله اخیر سبب شده است توجه به داخل بانک کم شود و بر همین اساس کارکرد روابط عمومی در داخل نیز با مشکل مواجه شود.

وی به پدیده حقوق های نجومی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بانک ها به بخش ارتباطات داخلی به میزان ارتباطات بیرونی توجه می کردند، برخی اتفاق های از این دست رخ نمی داد.

** صرف تبلیغ محور بودن آفت روابط عمومی**

سفیدی در ادامه این نشست مهمترین عارضه در نظام بانکی را تبلیغ محوری صرف دانست و گفت: تبلیغ محور بودن بانک نمودهای بیشتری در کار روابط عمومی گذاشته است که چندان صحیح به نظر نمی رسد.

وی از اتخاذ همه تصمیم های ارتباطی بانک ها در شورای تبلیغات انتقاد کرد و آن را ناشی از رویکرد غلطی دانست که در نظام بانکی حاکم است و در همین ارتباط اضافه کرد، باید عنوان شورای تبلیغات به ارتباطات تغییر کند.

سفیدی بیان کرد: پرسش این است که ساختار روابط عمومی در بانک ها چگونه باید باشد در حالی که روابط عمومی در بانک ها اسامی گوناگون و کارکردهای غیر مرتبط دارد.

سخنگوی خانه روابط عمومی ایران خواستار ورود بانک مرکزی و یا دیگر نهادهای مسئول برای ساماندهی فعالیت روابط عمومی ها در نظام بانکی شد و افزود: باید این نهادها مشخص کنند که روابط عمومی در بانک چه جایگاهی دارند و چه کارهایی را باید انجام دهند.

وی بهترین جایگاه برای روابط عمومی در نظام بانکی را حفظ استقلال فعالیت حرفه ای و زیر نظر مستقیم مدیر عامل بانک دانست و در عین حال تاکید کرد: این بخش باید از بخش ریاست نیز جدا باشد تا بتواند فعالیت های خود را انجام دهد.

دبیر هیات موسس خانه روابط عمومی ایران در ادامه بر یکسان سازی ساختار روابط عمومی در نظام بانکی و اصلاح رویه های موجود تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اکنون نظام بانکی ما در حال تحول است و بخش های مختلف دارد و تصمیم ها و بسته ها منطبق با آن تعریف می شود، این پرسش را مطرح کرد که آیا نظام ارتباطی بانکی نیز نیازمند یک بسته اصلاحی نیست زیرا نمی شود که ساختار بانک تغییر کند اما روابط عمومی تغییری نداشته باشد.

وی گفت: باید بانک مرکزی با کمک بانک ها یک بسته تغییر در نظام ارتباطی را تهیه کند که این کار را می توان با استفاده از نظر کارشناسان روابط عمومی انجام داد.

سفیدی با نوپا دانستن خانه روابط عمومی ایران و این که هنوز نمی تواند ارایه راهکار دهد، افزود: خانه روابط عمومی می تواند در زمینه ارایه نظر کارشناسی به بانک ها کمک کند.

** بی توجهی به کار پژوهش در بانک و در تبلیغات**

سفیدی در ادامه با بیان اینکه بانک ها کمتر به پژوهش های ارتباطی توجه دارند، افزود: بالاترین هزینه تبلیغات را بانک ها انجام می دهند اما هیچ پژوهشی در خصوص نتایج این تبلیغ ها در بانک انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: باید به پژوهش های ارتباطی در تبلیغات توجه شود و روابط عمومی بانک باید مخاطب شناسی داشته باشد.

سفیدی گفت: باید نظرسنجی شود که آیا تبلیغات انجام شده اثر لازم را داشته یا خیر در حالی که این امر نیازمند پژوهش های منظم است.

سخنگوی خانه روابط عمومی ایران عنوان کرد: بانکی که دنبال مشتری مداری است مدام درصد انجام بررسی های ارتباطی مشتری مدارانه است اما بانکی که تبلیغ محور است بیشتر دنبال تبلیغ است و نه اینکه اثر تبلیغ چه بوده است.

وی افزود:روابط عمومی بانک ها نسبت به انعکاس سایر اخبار در کنار تبلیغات بی توجه بوده اند.

سفیدی با تاکید بر این که مدیریت ارتباطات در نظام بانکی نیازمند تحول جدی است، یادآورشد: وظیفه مدیریت ارتباطات تنها تبلیغ نیست بلکه باید سایر وظایف هم مورد توجه قرار گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.