دلیل کاهش استقبال مردم از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

دلیل کاهش استقبال مردم از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

سه‌شنبه, فوریه 23, 2016 - 15:57 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از ثبت نام بیش از 18 هزار زوج خبر داده و گفته که بانک‌ها در خصوص این کارت با بانک مرکزی مکاتبه‌ای نداشته‌اند. این اظهارات میرمحمدصادقی البته با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌ها مواجه شد.

دلیل کاهش استقبال مردم از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از ثبت نام بیش از 18 هزار زوج خبر داده و گفته که بانک‌ها در خصوص این کارت با بانک مرکزی مکاتبه‌ای نداشته‌اند. این اظهارات میرمحمدصادقی البته با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌ها مواجه شد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایسنا، در این راستا رییس و سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به اظهار نظر پرداختند.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان بدون برنامه تولید نکرده‌اند بلکه شرایط رکودی که در اقتصاد جامعه حاکم است بر روی همه بخش‌ها تأثیر گذاشته است.

وی با اعلام این که طرح خرید کارت اعتباری موجب شده کالاها در انبارها ذخیره شود و مردم منتظر کارت‌های اعتباری خرید کالا بوده‌اند و خرید نکرده‌اند اظهار کرد: تولیدات کارخانه‌های تولید لوازم خانگی چهار ماه بیشتر از بقیه کالاها ‌در انبارها ماند و این بی‌برنامگی موجب ضررهای زیادی برای تولیدکنندگان شد.

وی تاکید کرد: بهترین راه مقابله با رکود، تحریک تقاضای مؤثر است و دولت از طریق سیاست‌های اعتباری می‌خواست تقاضای مؤثر را تحریک کند.

وی گفت: حدود 100هزار خودرو با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی در کمتر از یک هفته فروش رفت پس تجربه نشان می‌دهد مشکل اصلی مردم، مشکل تولید داخلی نبود.

محمدرضا دیانی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در همین رابطه گفت: صدور کارت‌ اعتباری خرید لوازم خانگی رسما منتفی شده و اجرای آن امکان‌پذیر نیست؛ لذا خریداران منتظر صدور این کارت‌ها برای خرید نباشند. طرح کارت‌های اعتباری خرید کالا به هیچ‌وجه انجام‌شدنی نیست.

البته بلافاصله بعد از این اظهارات، رییس کل بانک مرکزی واکنش نشان داد و منتفی شدن کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را تکذیب کرد.

ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه تاکید کرد: بانک مرکزی از ابتدا هم برنامه‌ای برای صدور کارت‌های اعتباری به آحاد جامعه نداشته و گروه‌های خاصی مورد هدف بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اعلام منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری از سوی رئیس انجمن تولیدکنندگان کاملا غلط است، افزود: حتماً نظر ایشان این بوده که صدور کارت اعتباری هنوز برای تمامی افراد امکان‌پذیر نشده است.

سیف با بیان اینکه بانک‌ها مدت‌ها است دستورالعمل صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی را دریافت کرده‌اند، گفت: بانک‌ها با توجه به ضوابط مربوطه در این موضوع محدودیت‌هایی نیز دارند که باید براساس آن عمل کنند، اما به طور حتم هرگاه درخواست صدور از سوی سازمان‌ها به آنها اعلام شود حتماً در این باره اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بانک‌ها برای صدور کارت خرید اعتباری همچنان ثبت‌نام می‌کنند؛ اما این سوال مطرح است که چرا مردم از کارت‌های خرید اعتباری استقبال نمی‌کنند؟

یک کارشناس اقتصادی در این باره گفت: در یک ارزیابی کلی از وضعیت اقتصاد ایران و با توجه به شرایط رکود فعلی در کشور به نظر می‌رسد مشکل رکود در اقتصاد ایران از سمت عرضه باشد، در حالی که امروزه با مازاد تولید سیمان، فولاد و خودرو مواجه هستیم.

هادی حق شناس افزود: آنچه که در مناطق آزاد، بازارچه‌های مرزی و فرودگاه‌های کشور شاهد هستیم موید این مطلب است که مردم نیازهای کالایی خود را به طرق مختلف از خارج تهیه می‌کنند.

وی با طرح این سوال که مگر اکثر کالاها در کشور تولید نمی‌شود؟ تصریح کرد: بیشتر کالاها در کشور تولید می‌شوند، اما مشکل اقتصاد ایران را باید در سمت عرضه جست‌وجو کرد؛ عرضه‌ای که باید دو ویژگی کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد.

وی در ادامه گفت: برای مثال خودروی ایرانی به لحاظ قیمت، کیفیت و مصرف سوخت قابل رقابت با مشابه خارجی نیست، بنابراین خودروسازان در خصوص فروش محصولات خود با مشکل مواجه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: شاید گفته شود قدرت خرید مردم کاهش یافته و درآمد مردم بیشتر صرف نیازهای روزمره می‌شود اما اگر کالایی، کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد مطمئنا مصرف‌کننده یا متقاضی می‌تواند با استفاده از سیستم تسهیلات بانکی یا در قالب طرح کارت اعتباری، خرید انجام دهد.

او خاطرنشان کرد: چند ماه پیش بود که خودروسازان با مازاد موجودی انبار مواجه شدند اما آنها قیمت‌ها را تغییر ندادند آنگاه دولت تسهیلات خرید خودرو را مطرح کرد که با استقبال چشمگیری مواجه شد و همین موضوع به کاهش قیمت خودرو برای مصرف کننده منجر شد.

وی رفتار مصرف کنندگان را عقلایی دانست و افزود: وقتی تسهیلات پرداخت می‌شود مفهوم آن این است که بهای تمام شده کالاها کاهش می‌یابد و دولت یارانه پنهان به مصرف کننده می‌دهد.

حق‌شناس در پایان گفت: اگر قرار است یارانه‌های آشکار و پنهان حذف شود و اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمی فعلی رهایی یابد، باید به تولید و سمت عرضه اقتصاد توجه شود.

در رابطه با کیفیت پایین و و قیمت بالای کالاهای تولید داخل و در نتیجه نبود امکان رقابت، تولیدکنندگان معتقدند که با توجه به شرایط تولید در ایران قیمت تمام شده کالا بالاست و رقابت با محصولات خارجی به دلیل تخلفات گمرکی و ورود اجناس قاچاق امکان‌پذیر نیست.

اما آنها در رابطه با طرح کارت اعتباری نظر دیگری دارند. تولیدکنندگان عقیده دارند که تغییرات اعمال شده از سوی بانک مرکزی روی این طرح از جمله کاهش تعداد و افزایش رقم اقساط، کاهش سقف اعتبار کارت به شش میلیون تومان و محدود کردن متقاضیان جذابیت آن را کم کرده و سبب کاهش استقبال مردم از این طرح شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.