نخستین کتاب درباره کنترل استرس مدیران و کارکنان بانک‌ها منتشر شد

نخستین کتاب درباره کنترل استرس مدیران و کارکنان بانک‌ها منتشر شد

شنبه, ژانویه 30, 2021 - 15:14 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

کتاب استرس؛ عوامل و راهکارهای مقابله با تأکید بر استرس مدیران و کارکنان بانک به قلم سید رضا ابراهیمی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد،این کتاب که انتشارات جوان پویا آن را منتشر کرده، در چهار بخش به تبیین موضوع استرس به شکل عام، استرس شغلی و استرس در فضای کار بانک‌ها می‌پردازد.

سید رضا ابراهیمی مدیر ارشد بانکی با اشاره به استرس بالای موجود در فضای کار بانکی گفت: ماهیت کار در بانک با توجه به رابطه مستقیمی که با پول و منافع افراد دارد، همواره همراه با استرس بوده است.

به‌طوری‌که تقریباً کلیه کارکنان بانک در همه سطوح شغلی، در معرض این هیجانات و عوارض هستند.

ابراهیمی افزود: برخی‌ها گمان می‌کنند استرس در بانک محدود به فضای شعب است، درحالی‌که واحدهای ستادی نظیر اعتبارات، حقوقی، مالی در کلیه سطوح از پایین‌ترین رده مثل کارشناسان تخصصی تا بالاترین سطح مانند مدیرعامل و هیات مدیره، همگی در معرض استرس‌های شدید شغلی هستند و من با 50 سال سابقه کار بانکی در بخش‌های مختلف بانک اعم از شعب، امور ستادی و هیات مدیره، این وضعیت را به‌خوبی لمس کرده‌ام و پشت سر گذاشته‌ام.

این مدیر ارشد بانکی آگاهی و آمادگی مدیران و کارکنان بانک‌ها به انواع استرس و روش‌های کنترل آن را ضروری دانست و افزود: متأسفانه شاهد هستیم سالانه تعدادی از همکاران بانکی ما در اثر همین استرس شغلی دچار عوارض جسمی و روحی شده و به دنبال آن متحمل مشکلات بسیاری می‌شوند. بنابراین لازم است مدیران و تصمیم گیران بانک‌ها آموزش در زمینه شناسایی عوامل استرس در فضای کار بانک و راهکارهای کنترل آن را در دستور کار خود قرار دهند.

 گفتنی است در بخش اول کتاب استرس؛ عوامل و راهکارهای مقابله با تأکید بر استرس مدیران و کارکنان بانک نکات مقدماتی پیرامون تعاریف استرس و تفاوت‌های آن با اضطراب، انواع استرس، اثرات استرس، رابطه شخصیت انسان و استرس، هزینه‌های استرس و علائم استرس و اضطراب گنجانده شده است.

بخش دوم این کتاب با عنوان کلی عوامل استرس‌زا، در سه فصل مجزا به عوامل استرس‌زای فردی، استرس در خانواده و جامعه و استرس و سازمان می‌پردازد.

در بخش سوم با عنوان راهکارهای مقابله با استرس، نویسنده موضوعاتی نظیر راهکارهای فردی مقابله با استرس، عوامل کاهش استرس، نقش وضعیت مالی خانواده در میزان استرس، راهکارهای سازمانی مقابله با استرس شغلی، عوامل مؤثر بر استرس شغلی، روش‌های ناسالم مقابله با استرس را در دو فصل جداگانه مورد بررسی قرار داده و در پایان این بخش با ارائه پرسشنامه مقیاس استرس شغلی این امکان را به مدیران و کارکنان سازمان می‌دهد ضمن شناخت میزان استرس، مطلع شوند چه حمایت‌ها و تشویق‌هایی در کاهش استرس شغلیِ واگذارشده به شاغل مؤثر بوده است.

نویسنده با توجه به پنج دهه سابقه‌ای که در سطوح مختلف بانکی از شعبه تا هیات مدیره داشته است، در بخش چهارم این کتاب موضوع استرس شغلی در بانک‌ها و روش‌های مقابله با آن را با جزئیات دقیقی مورد بررسی قرار داده است. ساعات کار زیاد، حجم زیاد کار، دستیابی به اهداف سپرده‌ای تعیین‌شده، گستردگی فنّاوری و تغییرات مداوم آن، رقابت شدید بانک‌ها در جذب مشتریان جدید، تغییرات نرخ سود و ضوابط تسهیلات و اطلاع‌رسانی آن به مشتریان، دستیابی به اهداف کلان بانک بخش از موضوعات تخصصی اشاره‌شده در بخش پایانی این کتاب است.

کتاب استرس؛ عوامل و راهکارهای مقابله با تأکید بر استرس مدیران و کارکنان بانک به قلم دکتر سید رضا ابراهیمی در زمینه فشار روانی کار (Job Stress) باقیمت سی هزار تومان چاپ و روانه بازار نشر شده است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.