بیمه مرکزی از فعالیت قانونمند استارت آپ‌ها حمایت می‌کند

بیمه مرکزی از فعالیت قانونمند استارت آپ‌ها حمایت می‌کند

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که این نهاد «کارگزاران بیمه برخط» را به عنوان یکی از اضلاع قانونی شبکه خدمات بیمه‌ای به رسمیت می شناسد، اعلام کرد که رویکرد نهاد ناظر در مواجهه با استارت آپ ها کاملا تعاملی و حمایتی است.

به گزارش دیوان اقتصاد، در اجرای ساماندهی استارت آپ های بیمه ای در بازار بیمه کشور و حمایت از ورود تکنولوژی‌های نوین در ارائه خدمات بیمه ای و همچنین بهره گیری از دانش و توانمندی های فنی استارت آپ های بیمه ای، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت این امر، از ابتدای سال ۱۳۹۶ این موضوع را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد.
پس از انجام مطالعات متعدد تطبیقی و بهره گیری از تجارب دیگر کشورها در نحوه فعالیت و نظارت بر عملکرد واسطه‌های اینترنتی، طی برگزاری جلسات متعدد و هم اندیشی های لازم با کارشناسان خبره این حوزه، معاونت علمی ریاست جمهوری، پژوهشکده بیمه، سندیکای بیمه گران ایران و فعالان استارت آپ بیمه ای کشور، نقطه نظرات و دیدگاه های آنها اخذ گردید.
اداره کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی در راستای هدایت و حمایت از استارت آپ های بیمه ای و با وجود اعتراضات گسترده سایر فعالین غیر برخط شبکه ارائه خدمات بیمه ای، طی بخشنامه ابلاغی مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ به تمام شرکت های بیمه، فعالیت استارت آپ های بیمه ای را صرفاً به عنوان بازاریاب برخط به رسمیت شناخت و وفق ضوابط ابلاغی مورد اشاره، آنها می بایست مجوزهای لازم را از نهادهای ذی صلاح (وزارتخانه های صنعت،معدن،تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی)اخذ کنند و حسب مورد نسخه ای از قراردادهای همکاری با نمایندگان و کارگزاران بیمه را به شرکت های بیمه و بیمه مرکزی ارسال کنند.
علاوه بر این، در این ضوابط بر بازاریابی برخط (نه فروش برخط) توسط بازاریابان برخط تاکید شده است.
به منظور کنترل و نظارت‌های لازم بر نحوه فعالیت بازاریابان برخط، پنل نظارتی مربوطه از طریق مرکز توسعه الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی و دسترسی به آن توسط بیمه مرکزی فراهم شد.
این اداره کل با وجود موانع و محدودیت های موجود، با تصویب و ابلاغ مکمل آیین نامه کارگزاری رسمی بیمه مستقیم (شماره ۹۲/۲،مصوب شورای عالی بیمه) گام بلندی در جهت توسعه و فعالیت رسمی آنها به عنوان کارگزاران بیمه برخط برداشت و آنها را به عنوان یکی از اضلاع قانونی شبکه خدمات بیمه ای به رسمیت شناخت.
بر اساس مفاد آیین نامه موصوف، حداقل سابقه کار مورد نیاز برای متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری بیمه برخط از ۵ سال به ۳ سال کاهش یافت و الزام وجود ۲ فرد واجد شرایط شامل مدیرعامل و عضو بیمه ای در هیئت مدیره شرکت نیز به یک نفر کاهش یافت که این امر بیانگر رویکرد تعاملی و حمایتی از استارت آپ های بیمه ای در بازار بیمه کشور است.
افزون بر این، طی فراخوان به عمل آمده، اعلام شد که متقاضیان اخذ پروانه فعالیت کارگزاری بیمه برخط، درخواست های خود را به بیمه مرکزی ارسال کنند.
با توجه به برخی اقدامات، تبلیغات و فعالیت‌های مغایر با قوانین و مقررات مربوطه و عرف بیمه گری توسط استارت آپ های بیمه ای و دریافت اعتراضات گسترده شبکه فروش بیمه ای غیربرخط در این زمینه، بیمه مرکزی در جهت حفظ سلامت بازار بیمه کشور، مراتب و تذکرات لازم را طی بخشنامه هایی ابلاغ و بر رعایت مقررات موضوعه تاکید کرد.
مطابق مفاد ماده ۷ دستورالعمل مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۸ مصوب هیئت عامل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده ۵۱ مکمل آیین نامه کارگزاری رسمی بیمه مستقیم (شماره ۲/۹۲، مصوب شورای عالی بیمه)، انجام فعالیت‌های آنلاین بیمه ای، بدون اخذپروانه فعالیت از بیمه مرکزی ممنوع شد.
افزون بر این، موسسات بیمه و نمایندگان آنها موظف شدند در صورت تمایل به استفاده از خدمات بیمه ای برخط، صرفاً با کارگزاران بیمه برخط که از بیمه مرکزی پروانه فعالیت اخذ کرده باشند، همکاری کنند.
لازم به ذکر است، وفق مفاد همین ماده از ابتدای سال ۱۳۹۹ قبول بیمه به صورت برخط (آنلاین) توسط موسسات بیمه از هر شخص فاقد پروانه کارگزاری بیمه برخط ممنوع شد و اشخاصی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل فعالیت های بیمه ای برخط انجام می دادند، موظف شدند تا تاریخ مذکور وضعیت خود را با مفاد آیین نامه ذیربط و مقررات مربوطه تطبیق دهند.
با توجه به محدودیت‌ها وپیامدهای ناشی از شیوع ویروس کویید-۱۹، مهلت زمانی لزوم اخذ مجوز رسمی فعالیت کارگزاری بیمه برخط در ابتدا تا اردیبهشت ماه و سپس تا تیرماه سال جاری نیز تمدید و مساعدت های لازم توسط بیمه مرکزی صورت پذیرفت و موضوع فوق طی جلسات حضوری و مکاتبات به عمل آمده به اطلاع استارت آپ های بیمه ای رسید.
با وجود فرصت های اعطایی و تمهیدات اندیشیده شده توسط بیمه مرکزی، تعداد کمی از استارت آپ های بیمه ای فعال در بازار تاکنون مجوز رسمی فعالیت اخذ نکرده اند و اقدامات موثری به عمل نیاورده اند.
بخشنامه اخیر بیمه مرکزی نیز در اجرای وظایف قانونی مندرج در قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری و در جهت سلامت بازار بیمه کشور و همچنین حمایت از حقوق صنفی و فعالیت های تمام شبکه خدمات بیمه ای شرکتهای کارگزاری برخط و عادی که دارای مجوز رسمی هستند، صورت پذیرفت.
قابل توضیح اینکه، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و حمایت از فعالیت های استارت آپ های بیمه ای، با تقاضای برخی از متقاضیان تاسیس کارگزاری بیمه برخط موافقت به عمل آورده و تاکنون پروانه فعالیت رسمی به ۱۷ کارگزار رسمی بیمه برخط فرایند اخذ مجوز را طی کرده و هم اکنون به ارائه خدمات بیمه ای می‌پردازند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.