رابطه مستقیم درآمد سرانه با افزایش ضریب نفوذ در صنعت بیمه

رابطه مستقیم درآمد سرانه با افزایش ضریب نفوذ در صنعت بیمه

قائم مقام بیمه مرکزی با بیان اینکه رشد صنعت بیمه به عواملی خارج از محیط آن بازمی‌گردد، گفت: رابطه مستقیمی بین افزایش درآمد سرانه و افزایش ضریب نفوذ در صنعت بیمه وجود دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد،پرویز خسروشاهی در خصوص اقدامات لازم برای افزایش نقش صنعت بیمه در تامین مالی و همچنین رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: مهم‌ترین کاری که بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه باید انجام دهند این است که در مرحله پرداخت خسارت و عمل به تعهدات بیمه‌ای تحولی صورت بگیرد.

وی توضیح داد که پرداخت منصفانه، درست و به موقع خسارت باعث تقویت صنعت بیمه از نظر مالی و فنی شده و در میان مدت و بلندمدت به افزایش سهم آن از تامین مالی کشور خواهد انجامید.

این مقام مسئول تصریح کرد: جذابیت محصولات بیمه‌ای برای بیمه‌گذاران و آحاد جامعه از مسیر پرداخت خسارت و خدمات‌رسانی درست و نه تبلیغات می‌گذرد و بیمه‌گذاران در این صورت حس خواهند کرد که حق بیمه پرداختی برای آنها فایده بیشتری داشته است.

قائم مقام بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: هدف نهایی تمام بحث‌های مربوط به رگولاتوری و غیره در دنیا در خصوص صنعت بیمه نیز اطمینان از پرداخت خسارت است.

خسروشاهی با بیان اینکه در حال حاضر برآوردی از سهم صنعت بیمه در تامین مالی کشور ندارد، افزود: رشد صنعت بیمه موضوعی است که تنها به خود این صنعت بازنمی‌گردد و به بیرون از محیط این صنعت و شرایط کلی اقتصادی کشور نیز مربوط است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع تاثیر درآمد سرانه بر صنعت بیمه تصریح کرد: تمام کشورهایی که درآمد سرانه‌ای مانند ایران دارند، ضریب نفوذی هم به اندازه ایران دارند. کشورهایی که ضریب نفوذ صنعت بیمه در آنها ۶ یا ۷ درصد است، درآمد سرانه‌ای ۶۰ تا ۷۰ هزار دلاری در سال دارند.

این مقام مسئول گفت: زمانی که درآمد یک خانواده در سطح پایینی قرار داشته و تنها می‌تواند با درآمد خود برای خرید لوازم ضروری و مایحتاج اصلی‌اش اقدام کند، بودجه‌ای برای خرید بیمه‌نامه باقی نمی‌ماند تا به عنوان نمونه منزل مسکونی خود را برابر آتش‌سوزی بیمه کند.

خسروشاهی گفت: هر زمانی سطح درآمدی افراد یک جامعه از تامین نیازهای ضروری بالاتر رفت، در آن زمان به فکر خرید بیمه‌نامه هم می‌افتند و به طور عملی شاهد هستیم در هر کشوری سطح درآمد سرانه کم است، ضریب نفوذ بیمه نیز کم است ولی وقتی سطح درآمد سرانه افزایش یافت، جهشی نیز در ضریب نفوذ بیمه به وجود می‌آید. افزایش سطح درآمد سرانه، موضوعی نیست که صنعت بیمه بتواند بر آن تاثیر بگذارد.

قائم مقام بیمه مرکزی ادامه داد: البته بخشی از موضوع افزایش ضریب نفوذ متوجه خود صنعت بیمه کشور است و این موضوع نیز مربوط به پرداخت خسارت، خدمات مناسب و معرفی محصولات جدید است. با این حال تمامی این موارد تا آستانه مشخصی باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌شود و رسیدن به ضریب نفوذ هفت درصدی ارتباط مستقیمی با ساختارهای اقتصادی کشور دارد.

وی با مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران و ترکیه گفت: ترکیه از بسیاری از جهات از جمله جمعیت، ساختار اقتصادی، فرهنگ، تاریخ و مسائلی از این دست، بسیار شبیه به ایران است. ضریب نفوذ بیمه در این کشور بین ۲، ۲.۱ و ۲.۵ درصد بوده و همواره در نوسان است.

خسروشاهی ادامه داد: درآمد سرانه در ترکیه نیز در حدود ایران است و به همین دلیل می‌بینیم که سهم بیمه‌های زندگی از حق بیمه تولیدی در این کشور ۱۵ درصد و مانند ایران است. ما فاصله زیادی با ترکیه از نظر ضریب نفوذ بیمه‌ای نداریم.

براساس برنامه ششم توسعه، ضریب نفوذ در صنعت بیمه تا پایان این برنامه باید به هفت درصد برسد. تحقق این موضوع تا پایان برنامه ششم در ایران بسیار بعید است زیرا در حال حاضر و براساس آخرین آمارها ۲.۵ درصد است. یکی از راه‌های دست یافتن به افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای، افزایش سهم بیمه‌های زندگی از ۱۴ درصد فعلی به ۶۰ درصد است که نیاز به فرهنگ‌سازی و افزایش درآمدهای خانوار دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.