رشد ۱۱ درصدی حجم معاملات بورس کالا در تیر ماه

رشد ۱۱ درصدی حجم معاملات بورس کالا در تیر ماه

چهار میلیون و ۲۱ هزار تن انواع کالا در تیر ماه سال جاری به ارزش بیش از ۳۷۴ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که نسبت به خردادماه رشد ۱۱ درصدی داشته است.

به گزارش دیوان اقتصاد از پایگاه خبری بورس کالا، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، طی ماه گذشته میزبان معامله ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد ریال بود.

در این تالار ۸۲۱ هزار و ۱۷۶ هزار تن انواع فولاد، یک میلیون و ۲۵۲ هزار تن سیمان، ۱۵ هزار و ۷۸۵ تن انواع مس، ۴۹۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۶۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۱ هزار و ۴۹۵ تن آلومینیوم، ۲۸۰ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن، ۱۰۷ هزار و ۷۸۵ تن روی، ۴۰۰ تن کک، ۱۶ هزار تن چدن، ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی و ۳۴ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز طی تیر ماه افزون بر یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۷۲ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

در این تالار بالغ بر ۳۴۹ هزار و ۸۳۱ تن انواع قیر، ۳۲۰ هزار و ۳۲۱ تن انواع مواد پلیمری، ۱۲۵ هزار و ۷۷۳ تن مواد شیمیایی، ۱۵ هزار و ۹۰۸ تن روغن، ۱۰۰ تن سلاپس واکس و ۴۹۲ هزار و ۳۵۰ تن وکیوم باتوم به فروش رسید.

از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به دادوستد ۲۷ هزار و ۲۵ تن گوگرد، ۴۵۰ تن آرگون، یک هزار و ۳۰ تن عایق رطوبتی و ۱۱۳ هزار تن لوب کات اشاره کرد.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی مدت مذکور معامله ۱۶ هزار و ۶۰۵ تن انواع کالا را تجربه کرد.

بررسی عملکرد بورس کالای ایران در سال ۹۹ بیانگر آن است که با وجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری در چند دوره زمانی اما اقدام‌های توسعه‌ای مهمی در این بازار رقم خورده است.

در کنار فعالیت‌های موفقیت آمیز بورس کالا در سال ۹۹، مهمترین چالش تهدیدکننده بورس کالا در سال جاری، موضوع مطرح شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی مسوولان همراه بود. در نهایت این موضوع با صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و دارایی و مخالفت آنان با قیمت‌گذاری دستوری بار دیگر به فراموشی سپرده شد و به مرحله اجرا نرسید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.