تدوین سناریوهای چهارگانه در خصوص آینده‌پژوهی رمزارزها

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خبر داد:

تدوین سناریوهای چهارگانه در خصوص آینده‌پژوهی رمزارزها

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: معتقدم دنیا در استفاده از این فن‌آوری به تمرکززدایی کامل نخواهد رسید بلکه به نقطه تعادلی که می‌تواند رمزپول بانک‌های مرکزی باشد خواهد رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد،مهران محرمیان در پنل تخصصی «آینده پژوهی رمزارزها، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی بازارهای مالی ایران» در هفتمین همایش مالی ـ اسلامی ضمن تأکید براینکه طیف های مختلفی درباره رمزارزها وجود دارد، گفت: این موضوع باید در چنین همایش هایی مطرح شود و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام شود تا بتوانیم در ابعاد مختلف به این پدیده نگاه دقیقی داشته باشیم.

وی درباره راهکارهای مرتبط با رمزارزها تصریح کرد: در این زمینه می توانیم به سمت مدل های موجود برویم که دارای کمبود است و همه‌ی ابعاد این پدیده را نمی‌تواند توصیف کند. به عنوان مثال این موضوع مطرح است که آیا رمزارزها دارایی هستند یا پول تلقی می شوند؟ در صورتی که بحث پول هستند، آنگاه در می یابیم با نظرداشت به ویژگی‌های رمزارز واقعا نمی توان آن را به طور کامل پول دانست. در خصوص دارایی بودن رمز ارزها هم چنین مساله‌ای مطرح است. علاوه بر این مدل های جدیدی که همه ابعاد را در نظر بگیرد نیز در دسترس نیست.

معاون فناوری های نوین افزود: البته رمزارزها باید در ابعاد مخلتفی بررسی شوند. از بعد نظارتی مهمترین نکته این است که فعالیت‌های افراد در این حوزه شفاف باشد و از طرفی این پدیده ذاتا نظارت پذیر نیست و این مساله یک پارادوکس را ایجاد می کند. همچنین باید مشخص شود که از منظر حقوقی، قانونی، فقهی، اقتصادی، ارزی و فناوری رویکرد به این موضوع چگونه است.

وی یادآور شد: در بانک مرکزی یک پروژه‌ی آینده پژوهی تعریف و اجرا شد. در این زمینه از ابزار سناریونگاری به دلیل قابلیت بالای این ابزار در برخورد با پدیده‌های به شدت پویا و درجه‌ ابهام بالا استفاده شد و برای تدوین سناریوها دو معیار تعیین گردید. معیار نخست میزان اقبال مردم به رمزارزها و معیار دوم میزان اقبال حاکمیت ها به رمزارزها بود که برهمین اساس چهار سناریو تدوین شد.

معاون فناوری های نوین افزود: ما براساس سناریوهای چهارگانه تلاش کردیم ضمن توصیف فضای هر سناریو، وظایف سازمان‌های مختلف را در هر حالت استخراج کنیم.

وی در ادامه خواستار نگاه به موضوع فارغ از مثبت و منفی بودن آن شد و عنوان کرد: در این زمینه ضروری است نگاه مثبت و منفی را کنار بگذاریم و برنامه ها و اقدامات خودمان را با توجه به اثرگذاری این پدیده بر بانکها، تولید ناخالص داخلی، مشاغل، ذی نفعان، سبک زندگی و ابعاد اجتماعی آن طراحی کنیم.

محرمیان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم دنیا در خصوص رمز ارزها به سمت تمرکززدایی کامل در حرکت نیست و به سمت نقطه تعادلی که می‌تواند رمزپول بانک‌های مرکزی باشد پیش می رود. در این زمینه نیز در بانک مرکزی فعالیت های خوبی صورت گرفته و درخصوص رمزپول ملی مصوبه شورای پول و اعتبار نیز اخذ شده است. امیدوارم به زودی شاهد اجرای آزمایشی رمزپول بانک مرکزی به نام رمز ریال باشیم.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.