صرفه‌جویی ارزی در مركز نگهداری و تعمیرات نوار نقاله‌های تعمیرات مركزی فولاد مباركه

صرفه‌جویی ارزی در مركز نگهداری و تعمیرات نوار نقاله‌های تعمیرات مركزی فولاد مباركه

با ابتکار مرکز نگهداری و تعمیرات نوار نقاله‌های تعمیرات مرکزی، نوار نقاله مستعمل 06C07 واحد گندله‌سازی، پس از دمونتاژ، تغییر سایز (کاهش عرض از 120 سانتی‌متر به 80 سانتی‌متر)، حذف قسمت‌های فرسوده و بهینه‌سازی، برای خطوط نوار نقاله 07C01,03 واحد گندله‌سازی مورد استفاده قرار گرفت و با این اقدام علاوه بر استفاده بهینه از منابع به میزان 32000 یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، حمیدرضا بَذّار، رئیس مرکز نت نوار نقاله‌ها، ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از اهداف مهم فولاد مبارکه به‌کارگیری و پیاده‌سازی راهبردهای اقتصاد چرخشی در فعالیت‌های جاری در سازمان است که با تکیه‌بر تکنولوژی و روش‌های بازچرخانی، در تلاش است منابع محدود را برای آیندگان حفظ کند. ازاین‌رو استفاده مجدد از اقلام و تجهیزاتی که مستعمل و از رده خارج شده‌اند در فرایند جدیدتر می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی‌های اقتصادی، به استفاده بهینه از منابع و پیشگیری از ایجاد بی‌رویه پسماند و زباله کمک قابل‌توجهی کند.

وی افزود: امروزه با افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های اعمال‌شده، خرید نوار نقاله‌های خارجی با توجه به وجود تحریم‌ها با صرف هزینه‌های گزاف و زمان طولانی همراه است؛ بنابراین کارکنان نت نوار نقاله همیشه به دنبال ارائه راهکارهایی جهت استفاده بهینه از نوار نقاله‌های موجود و ساخت داخلی برخی نوارها هستند.

 نوار نقاله‌ها به‌عنوان شریان اصلی و مهم، در تمامی نواحی فولاد مبارکه نقش اساسی در روند تولید دارند

در ادامه، محمدرضا خاکی، کارشناس نت نوار نقاله‌ها با تشریح این نکته که نوار نقاله‌ها به‌عنوان شریان اصلی و مهم، در تمامی نواحی فولاد مبارکه نقش اساسی در روند تولید دارند، گفت: آماده‌به‌کاری تجهیزات حیاتی خط تولید، همواره اصلی‌ترین هدف تعمیرات مرکزی بوده و در این راستا با استفاده از تجربه و دانش موجود در بخش توانسته‌ایم به این مهم دست یابیم. جهت پشتیبانی اثربخش از تولید، راهکارهایی برای مواقعی که لازم است خطوط نوار نقاله آماده به کار باشد اندیشیده شده که این امر توسط کارکنان با ارائه پیشنهادهای مرتبط و با بررسی دقیق و کارشناسی و برگزاری جلسات با نواحی به‌صورت فعالیت‌های مشترک عملیاتی می‌گردد.

وی در ادامه افزود: نوار نقاله‌های 07C01, 07C03 (نوار نقاله‌های برگشتی کوره پخت از نوع مقاوم به حرارت بالا) دچار فرسودگی شده بود و لازم بود در شات‌دان سالیانه تعویض شوند؛ از سوی دیگر، نبود موجودی این دو نوار باعث شد راهکار ابتکاری استفاده از نوار نقاله مستعمل مربوط به خط 06C07 که از برند فونیکس آلمان بود، مطرح و مورد تأیید بهره‌بردار قرار گیرد. بدین منظور در ابتدا نوار مستعمل با دقت از روی تجهیز دمونتاژ شد؛ به‌گونه‌ای که در حین این عملیات آسیبی به قسمت‌های سالم وارد نگردید و سپس با انتقال آن به کارگاه و حذف قسمت‌های معیوب و کاهش عرض دقیق نوار از طرفین، نوار نقاله موردنیاز خطوط 07C01,03 با استفاده از نوار نقاله مستعمل یادشده تهیه شد و به‌منظور اطمینان از عملکرد پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی، نظیر تست تنسایل و چسبندگی، در شات‌دان سالیانه گندله‌سازی با موفقیت نصب شد.

به گفته خاکی، اکنون پس از گذشت چند ماه کارکرد مناسب، این نوار نقاله در خطوط یادشده، بدون هیچ‌گونه مشکل در حال بهره‌برداری است و صرفه‌جویی ارزی حدود ۳۲۰۰۰ یورویی را برای شرکت فولاد مبارکه به همراه داشته است.

در خاتمه، حمیدرضا بَذّار رئیس مرکز نت نوار نقاله‌ها از زحمات کارکنان و پیمانکار بخش نت نوار نقاله‌ها و همچنین از مدیریت‌های تعمیرات مرکزی، آهن‌سازی و گندله‌سازی که در تمام مراحل اجرای این پروژه به‌صورت ویژه از این پیشنهاد و اجرای آن حمایت کردند، تشکر و قدردانی کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.