همدلی، رمز موفقیت فولاد هرمزگان در اجرای پروژه‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: 

همدلی، رمز موفقیت فولاد هرمزگان در اجرای پروژه‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر در هر پروژه، سه ضلع کارفرما، پیمانکار و مشاور مصمم، همدل و هم‌زبان باشند، قطعا بر چالش‌های اجرای پروژه غلبه خواهند کرد و پروژه زودتر از موعد به بهره‌برداری می‌رسد؛ موضوعی که در اجرای پروژه‌های فولاد هرمزگان نیز به وضوح به چشم می‌خورد و باعث پیشرفت پروژه‌های این شرکت شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، بهرام سبحانی در حاشیه بازدید از طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با روابط عمومی بیان کرد: صنعت فولاد کشور از نظر ایجاد ظرفیت و توان فنی و تخصصی برای رشد و توسعه کمی و کیفی بسیار قدرتمند است و امروز برای احداث کارخانه فولادی از صفر تا صد در طراحی، مهندسی، ساخت بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات، توان بسیار خوبی در کشور داریم. عمده توسعه صنعتی رخ داده در کشور طی چند سال اخیر بر پایه دانش فنی متخصصان داخلی بوده است.

وی افزود: در سند توسعه کل کشور صنعت فولاد پیشروتر از سایر صنایع مشاهده می‌شود. به طوری که در افق 1404 مقرر شده بود صنعت فولاد به تولید 55 میلیون تن فولاد دست یابد و اکنون ظرفیتی حدود 50 میلیون تن احداث شده و احتمالا تا دو سال دیگر نیز شاهد اضافه شدن 5 میلیون تن ظرفیت جدید و دستیابی به هدف تعیین شده خواهیم بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به چالش‌های توسعه صنعت فولاد برای دستیابی به اهداف تعیین شده، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به ظرفیت هدف‌گذاری شده که باید توسط دیگر دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شد، متناسب با افزایش ظرفیت فولاد، رشد نیافته‌اند. هم‌اکنون فولادسازان برای تامین برق و گاز جهت رسیدن به ظرفیت کامل با چالش مواجه هستند. همچنین یکی از گلوگاه‌های صنعت فولاد، حمل و نقل مواد معدنی و محصولات فولادی است. علاوه بر اینها، در بنادر نیز ظرفیت تخلیه و بارگیری نسبت به توسعه پایین بوده و ممکن است کشتی‌ها برای تخلیه یا بارگیری معطل و شامل دموراژ شوند.

سبحانی ادامه داد: پتانسیل صنعت فولاد کشور برای تولید و صادرات بسیار خوب است اما گلوگاه‌های تولید وجود دارند. اگر قرار باشد به توسعه پیش‌بینی شده برای تولید و صادرات فولاد دست یابیم، نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم هستیم. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بر عهده صنایع فولادی قرار ندارد. به طور مثال باید گاز توسط وزارت نفت، برق توسط وزارت نیرو، جاده، ریل و اسکله نیز توسط وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری و تامین شوند و فولادساز نیز باید به انجام وظیفه خود یعنی ساخت محصولات فولادی بپردازد.

وی با بیان اینکه جایگاه استان هرمزگان و فولاد هرمزگان در صنعت فولاد کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: شرکت فولاد هرمزگان نخستین تولیدکننده فولاد در استان هرمزگان بوده و پایه توسعه صنعت فولاد در این استان به شمار می‌رود. چرا که باید نگاه ما در صنعت فولاد به صادرات باشد و از این منظر استان هرمزگان بهترین جایگاه را در کشور دارد. استان هرمزگان از مزیت بودن در کنار آب‌های آزاد و دسترسی به اسکله و بنادر، دسترسی به معادن، دسترسی به آب مزیت دارد. اما مهم‌تر از همه سهل‌الوصول بودن رسیدن به بازارهای صادراتی است که به این استان ویژگی ممتاز توسعه را بخشیده و از آن می‌توان به بنادر بسیاری از کشورها برای صادرات محصولات فولادی دسترسی پیدا کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: فولاد هرمزگان در دهه قبل با ظرفیت 1.5 میلیون تن فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به دنبال توسعه ظرفیت خود هم به صورت عمودی با احداث واحدهای احیا مستقیم و نورد و هم به صورت افقی برای افزایش ظرفیت فولادسازی است. ازجمله طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان می‌توان به مگامدول احیا مستقیم 1.72 میلیون تنی اشاره کرد که با تکنولوژی کاملا ایرانی «پرد» در حال ساخت است و مقرر شده این واحد تامین مواد اولیه واحد فولادسازی را که از 1.5 میلیون تن کنونی به 3.2 میلیون افزایش خواهد یافت، انجام دهد. این شرکت طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دست اقدام دارد که مجموع اینها نویدبخش آینده‌ای درخشان برای این شرکت است.

سبحانی با بیان اینکه سرعت اجرای پروژه‌های فولاد هرمزگان در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه مطلوب است، اظهار کرد: امیدوار هستیم پیشرفت پروژه‌های احیا مستقیم با همین سرعت ادامه یابد و شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها در زمان مقرر باشیم. در صورتی که این طرح به بهره‌برداری برسد، پشتوانه خوبی برای تامین مواد اولیه واحد فولادسازی خواهد بود و فولاد هرمزگان را از خرید آهن اسفنجی بی‌نیاز خواهد کرد. اگر واحد فولادسازی نیز بعد از احیا مستقیم به بهره‌برداری برسد، محصول واحد احیا مستقیم بازار بسیار پرتقاضایی هم در داخل و هم صادرات دارد و سودآور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط اجرای پروژه‌ها در گذشته بسیار دشوارتر از وضعیت حال حاضر بود، تاکید کرد: در دو دهه قبل بالغ بر 80 درصد از تجهیزات و ماشین‌آلات فولادی وارداتی و مابقی داخلی بودند؛ اما امروز به همت نیروهای متخصص در طراحی و ساخت، به جز برخی تجهیزات خاص که هنوز تولید آن‌ها در کشور اقتصادی نشده، تقریبا تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات پروژه‌های بزرگ فولادی در کشور قابل ساخت هستند. این امر به سرعت گرفتن اجرای طرح‌های توسعه‌ای کمک می‌کند. به ویژه آنکه تامین ارز و تامین تجهیزات وارداتی در شرایط تحریمی کنونی و حتی غیر تحریمی نسبت به تامین داخلی دشوارتر است. ضمن اینکه واردات زمان‌بر بوده و پروژه کندتر پیش می‌‌رود. اما با داخلی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات پروژه‌ها سرعت اجرا بیشتر شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: اگر در هر پروژه‌ای که پیمانکار، کارفرما و مشاور به عنوان سه ضلع اجرای پروژه، یک‌دل احساس مسئولیت و یک هدف مشخص تعریف کنند، دست به دست هم دهند و پروژه را به موقع و حتی زودتر از برنامه به بهره‌برداری برسانند، پروژه بسیار خوب، به موقع و باکیفیت اجرا شده است و همه در پایان رضایت خاطر خواهند داشت.

سبحانی تصریح کرد: طبعا در هر اجرای هر پروژه چالش‌هایی وجود خواهد داشت؛ اما بالاتر از چالش خواست و اراده طرف‌های حاضر در پروژه و همدلی آن‌ها برای اجرا است که در مقابل یکدیگر قرار نگیرند. قطعا چالش‌ها با برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه قابل برطرف شدن هستند و می‌توان با تدبیر بر همه چالش‌ها غلبه کرد و موانع را از سر راه برداشت؛ موضوعی که به وضوح در اجرای پروژه‌های فولاد هرمزگان به چشم می‌خورد و سرعت اجرای پروژه‌های این شرکت نشان می‌دهد کل مجموعه عوامل اجرایی یک‌دل و هم‌زبان هستند تا پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسند.

وی در پایان بیان کرد: امیدوار هستیم در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان باشیم و این شرکت با کمک سایر فولادسازان حاضر در منطقه ویژه خلیج فارس، استان هرمزگان را به قطب نخست تولید فولاد کشور تبدیل کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.