شرکت‌های پتروشیمی در جایگاه نخست صادرات

شرکت‌های پتروشیمی در جایگاه نخست صادرات

از ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور، ۵۷ شرکت در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز فعال هستند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از گمرک، از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری ۶۰ میلیون و ۲۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده انجام گرفت، همچنین ۵۳ درصد از وزن و ۶۰ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور نیز توسط ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور انجام شد.

بر اساس این گزارش، از میان ۱۰۰ صادر کننده برتر کشور در ده ماهه سال جاری ۹۱ صادر کننده شخصیت حقوقی و ۹ صادرکننده شخصیت حقیقی داشته‌اند، همچنین از ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور، ۵۷ شرکت آن در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز فعال هستند به نحوی که در ۱۰ ماهه سال جاری شرکت ملی گاز و برخی شرکت‌های پتروشیمی در بین ۱۰۰ صادر کننده اول کشور بودند.

۱۹ میلیون و ۶۹ هزار تن کالا

این گزارش می‌افزاید؛ در این مدت ۱۹میلیون و ۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار توسط ۱۰۰ واردکننده انجام گرفته که ۵۸.۳۵ درصد از وزن و ۳۷.۴۶ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

افزون بر این، در ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع ۶۰۰ هزار و ۸۸۸ فقره اظهارنامه صادراتی توسط ۷ هزار و ۸۰۳ شخص حقوقی و حقیقی و ۲۹۱ هزار و ۶۳۸ فقره اظهارنامه وارداتی توسط ۲۲ هزار و ۸۳۴ شخص اعم از حقوقی و حقیقی از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.

گفتنی است؛ در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار صادر و ۳۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار وارد کشور شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.