رونمایی از کتاب "کاشی‌های زرین فام شهر حریره جزیره کیش"

رونمایی از کتاب "کاشی‌های زرین فام شهر حریره جزیره کیش"

در هفدهمين نمایشگاه گردشگری تهران، کتاب " کاشی های زرین فام شهر حریره جزیره کیش " آخرین اثر زنده یاد استادعبدالله قوچانی رونمایی شد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، کتاب " کاشی های زرین فام شهر حریره جزیره کیش " که به قلم زنده یاد استادعبدالله قوچانی نگارش شده و در انتشارات فرسنگ به چاپ رسیده با همکاری معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش چهارشنبه 25 بهمن در محل غرفه سازمان منطقه آزاد کیش درهفدهمین نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. این اثر که به همت بانو رحیمی‌فر همسر مرحوم استاد قوچانی تدوین شده شامل تصاویر کاشی‌های زرین‌فام کشف شده در شهر حریره و خوانش و شرح محققانه استاد قوچانی از این کاشی ها است.

  فعالیت های عمرانی سازمان منطقه آزاد کيش درسال1383 به ویژه در بخش شرقي عرصه به ثبت رسيده شهر کهن حريره، منجر به اجرای پروژه باستان‌شناسی در قالب کاوش اضطراري شد. بخشی از آثار فرهنگی ارزشمندی که در این سال ها یافت شد، کاشی‌های زرین‌فام منقوش و کتیبه دار نفیسی بود که در یکی از بخشهای شهر حریره به دست آمد. 

عبدالله قوچانی در این سال برای بررسی و قرائت کتیبه کاشی‌ها و سایر یافته های کتیبه دار این کاوش، به هیئت کاوش پیوست که کتاب " کاشی های زرین فام شهر حریره جزیره کیش " ، حاصل مطالعه و پژوهش زنده یاد عبدالله قوچانی در نمونه های کاشی‌های زرین‌فام یافت شده از این کاوش است. 

یافته‌های او حکایت از ویژگی‌های خاص این کاشی‌ها دارد. آخرین اثر مرحوم قوچانی در 6 فصل و 114 صفحه تدوین شده و شامل تصاویر رنگی کاشی های کشف شده است. 

گفتنی است عبدالله قوچانی در طول زندگی پربار خود در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشور خدمات فرهنگی شایانی داشت، و بیش از ۱8 کتاب و ۵۰ مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی از وی منتشر شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.