بررسی عملکرد بیمه‌ دانا در سال‌ ۱۴۰۲ و راهبردهای آینده

بررسی عملکرد بیمه‌ دانا در سال‌ ۱۴۰۲ و راهبردهای آینده

مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بیمه ‌دانا با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم در نهادهای مالی، مدیریت منابع و مصارف است، بر تقویت ذخایر فنی صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های بسیار مهم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر تأکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، رضا جعفری در چهل‌و‌یکمین گردهمایی مدیران ستادی و شعب این شرکت که در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه جاری با حضور رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برخی مدیران ارشد و معاونین ایشان، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران و مدیرکل محترم حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی در شهر مقدس مشهد برگزار شد، طی سخنانی به تحلیل و ارزیابی صنعت بیمه‌ کشور، چالش‌های حاکم بر این بازار، بررسی عملکرد بیمه‌ دانا در سال‌ ۱۴۰۲ و راهبردهای آینده، مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده، فرصت‌ها و تهدیدها، راهبردهای‌کلان و نیز انتظارات هیئت‌مدیره از کارکنان این شرکت پرداخت.

وی در این نشست، با اشاره به اینکه پنج راهبرد اصلیِ شرکت اعم از توانمندسازیِ سرمایه انسانی، حوزه فناوریِ اطلاعات، توسعۀ بازار، انضباط‌بخشی مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین مسائل مربوط به نوآوری و خلاقیت بوده ‌که در نظام برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و ابلاغ شد، تصریح کرد: برای هر یک از این راهبردها، سیاست‌هایی در نظر گرفتیم که به همۀ ارکان شرکت به‌ویژه واحدهای صف و در ادامه جهت نظارت بهینه بر اجرای سیاست‌های یادشده، به همه واحدهای ستادی نیز ابلاغ شد. 

رضا جعفری با بیان اینکه شرکت بیمه دانا سازمانی چابک است، اجرای برنامه‌های راهبردیِ یادشده را نیازمند برخی زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه سرمایه انسانی دانست و بر تقویت روحیه کارمحوری در سیستم، پرهیز از رقابت ناسالم و اجتناب از حاشیه به‌مثابه سمّ سازمانی تأکید کرد.  

مدیرعامل بیمه دانا با بیان به اینکه این شرکت، طی دو سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است، بخش سرمایه‌گذاری‌ها را پاشنه آشیل صنعت بیمه دانست و به افزایش سرمایه‌گذاری‌های بیمه دانا از ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۷۷۰۰ میلیارد تومان در سال‌جاری اشاره کرد.

ایشان در ادامه این گردهمایی، توسعه بازار را در گرو رعایت اصول مبتنی بر مدیریت ریسک قلمداد و عنوان کرد: خوشبختانه بیمه دانا طی دو سال اخیر در زمینه استراتژی توسعه بازار رشد چشمگیری داشته است به‌گونه‌ای که سقف بازار شرکت بیمه دانا تا پایان سال۱۴۰۰، ۷/۷ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۲، به رقمی بالغ بر ۱۲ درصد رسید که این میزان سهم نشان از رشد چشمگیر بیمه دانا در صنعت بیمه دارد.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بیمه دانا با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم در نهادهای مالی، مدیریت منابع و مصارف است و مدیران صنعت بیمه باید با ابزارهای مدیریت منابع و مصارف آشنا باشند، بر تقویت ذخایر فنی صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های بسیار مهم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر تأکید کرد.   

وی با بیان اینکه طی مدت ۲۷ ماه، حدود ۷۰۰ نماینده به اعضای شبکه فروش و نمایندگان بیمه دانا پیوسته‌اند، توسعه شبکه فروش و نمایندگی‌های سراسر کشور را از جمله موضوعات در دستور کار شرکت خواند و بر تفویض و واگذاری هرچه بیشتر اختیارات به مدیران و رؤسای شعب در استان‌ها تأکید کرد.  

رضا جعفری ضمن قدردانی از زحمات و تلاش همه مدیران قبلیِ بیمه دانا تصریح کرد: با در دستورکار قرار گرفتن سیاست توسعۀ بازار، میزان تولید حق‌بیمه ۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ بود که با این میزان، بیمه دانا سرآمد بخش خصوصی شد و توانست جایگاه خود را با ۲۷۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۵۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱، در صنعت بیمه تثبیت کند. 

وی تعداد بیمه‌شدگان این شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ را معادل هفت میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در پایان سال ۱۴۰۲، به ۳۴ میلیون و ۳۹۶ هزار نفر رسیده که تمام اطلاعات ایشان به منظور ارائه خدمت به آنان در اختیار بیمه دانا و در بخش‌های مختلف بیمه‌های درمان، بیمه عمر و حوادث و… است.

رضا جعفری در خصوص قرارداد آموزش و پرورش با بیمه دانا ضمن بیان اینکه چنین قراردادی خدمت بزرگی است که بیمه دانا به‌عنوان نمایندۀ صنعت بیمه آن را اجرا کرده است، تشریح کرد: این قرارداد یک قرارداد ملی، سیاسی و اجتماعی است و در نتیجه ضروری است همه ارکان صنعت بیمه از آن حمایت کنند و ما را در ارائه خدمات خوب به معلمان یاری دهند.  

وی با اشاره به اینکه بیمه دانا تاکنون بالغ بر ۲۰ میلیون خدمت به جامعه فرهنگیان ارائه کرده است، افزود: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره از خدمات ارائه‌شده در سال انعقاد قرارداد یعنی سال ۱۴۰۱ بود و الباقی آن در سال دوم قرارداد و در مدت ده ماه ارائه شده است.

ایشان در این خصوص ادامه داد: به‌طور میانگین، در حوزه ارائه خدمات به وزارت آموزش‌‌وپرورش یعنی فرهنگیان و خانواده‌های‌شان، به ازای هر نفر بیمه‌شده از حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار نفر بیمه‌شده در بخش درمان تکمیلی، حدود هفت مرتبه مراجعه به مراکز درمانی داشتیم که این آمار نشان می‌دهد بیش از استاندارد صنعت بیمه در کشور و دنیا توانسته‌ایم به فرهنگیان خدمات ارائه دهیم که برگ زرین دیگری از اقدامات بیمه دانا در صنعت بیمه است. 

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، شرکت سرمایه‌گذاری اطمینان‌گستر دانا طی سال‌های گذشته با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان تأسیس و در ایام دهه کرامت در شورای عالی بورس به عنوان نهاد مالی با سرمایه شش هزار میلیارد ریال ثبت شد. همچنین بیمه دانا پنج شرکت زیرمجموعه دارد که شرکت بازرگانی، شرکت هواپیمایی در حال تأسیس و شرکت سبدگردان از جملۀ این شرکت‌ها هستند.  

مدیرعامل بیمه دانا در پایان این گردهمایی اظهار امیدواری کرد که بیمه دانا با تولید محصولات جدید و موردنیاز مردم بتواند در زمینه بیمه‌های خصوصی در صنعت بیمه، نقش پیشرو را ایفاء کند. 

گفتنی است مجتبی عطری عضو هیئت‌مدیره بیمه دانا نیز در ابتدای این گردهمایی ضمن خیرمقدم به مدیران و هیئت عامل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی بیمه، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران و سایر میهمانان این همایش، همچنین مدیران ستادی و شعب این شرکت و نیز تبریک ایام دهه کرامت، اظهار داشت: ویژگیِ مهم و خاص این گردهمایی، میزبانیِ مهمانان شرکت بیمه دانا در شهر مقدس مشهد است که موجبات خیر و برکت برای همه ما است و بهره‌گیری از سخنان و تجربیات ارزشمند ایشان بی‌تردید ما را در هدایت و راهبری شرکت بیمه دانا در مسیر چشم‌انداز و اهداف عالی شرکت یاری خواهد رساند. 

رئیس‌کل بیمه مرکزی: بیمه دانا اولین شرکت خصوصی در زمینه حق‌بیمه تولیدی است
در ادامه این گردهمایی، دکتر علی استادهاشمی رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز ضمن قدردانی از مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران بیمه دانا و ارائه تاریخچه مختصری از مراحل تأسیس این شرکت، اظهار داشت: بیمه دانا بیش از دوهزار نفر نیروی انسانی، ۸۰ شعبه و حدود ۳۲۰۰ نماینده در سراسر کشور دارد که از حیث شاخص‌های رتبه‌بندی جزء شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به اینکه در کمیته صیانت بیمه مرکزی تکالیفی به هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه سپرده شده، ضمن قدردانی از جدیت و پیگیریِ دکتر رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا در خصوص رسیدگی به معوقات، حق‌بیمه تولیدیِ صنعت بیمه کشور در سال گذشته را حدود ۲۸۰ همت و با رشد ۲۶۰ درصدی عنوان کرد و گفت: حق‌بیمه تولیدیِ بیمه دانا از این میزان، حدود ۳۲ همت بوده که حاکی از رشد حدود ۶۰ درصدی این شرکت در زمینه تولید حق‌بیمه است. 

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه خدمت‌‎رسانیِ مطلوب‌تر به مردم را مهم‌ترین هدف صنعت بیمه دانست و در خصوص پرداخت خسارت بیان کرد: باید به این نکته اشاره کرد که شرکت بیمه دانا۲۰ همت خسارت پرداخت کرده که حدود ۱۲ درصد سهم بازار آن، به طور تقریبی هم در حق‌بیمه تولیدی و هم پرداخت خسارت یکسان است. در واقع بعد از بیمه ایران که ۲۵ درصد سهم بازار را در بحث حق‌بیمه تولیدی در اختیار دارد، می‌توان گفت بیمه دانا، اولین شرکت خصوصی صنعت بیمه در زمینه حق‌بیمه تولیدی است.

وی ضمن تأکید بر ادامه روند روبه‌رشد بیمه دانا در همه بخش‌ها و ابعاد، رسالت مدیرعامل بیمه دانا را در سال‌جاری بسیار مهم خواند و اظهار امیدواری کرد که این شرکت از حیث شاخص‌های صنعت بیمه طی یک سال آینده و یا حتی طی ماه‌های آینده به شاخص‌های مطلوب‌تری دست یابد. 

علی استادهاشمی همچنین افزود: یکی از مسائلی که در صنعت بیمه کشور تاحدود زیادی نادیده گرفته شده، این است که بورس، بانک و بیمه سه ضلع مثلث اقتصاد کشور هستند و کشور ما در این حوزه با سهم سه تا چهار درصدی از اقتصادهای پیشرفتۀ دنیا عقب‌مانده است، در حالی‌که براساس آمارها، ۴۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد کشورها در اختیار صنعت بیمه است که بر این اساس نیاز به تدابیر جدی‌تری در این خصوص داریم. 

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: صنعت بیمه اعتماد می‌فروشد
علی بنیادی‌نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز با حضور در این گردهمایی، مولدسازی در بحث سرمایه انسانی را از اولویت‌های مهم در صنعت بیمه دانست و با بیان اینکه ما در صنعت بیمه، مؤلفه اعتماد را به مشتری می‌فروشیم، تصریح کرد:  اگر این اعتماد مورد خدشه واقع شود ارزش برند و اعتبار شرکت‌های بیمه نیز مورد لطمه واقع می‌شود. 

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران: ضرورت آینده‌نگری در خصوص منابع انسانیِ بیمه دانا
محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز در این گردهمایی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ابراز خرسندی از حضور در چهل‌و‌یکمین گردهمایی مدیران ستادی و شعب بیمه دانا در شهر مقدس مشهد، ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای شرکت بیمه دانا، با بیان اینکه این شرکت در دوره‌های مختلف، دچار فراز و نشیب‌هایِ بسیاری بوده، افزود: در حال‌حاضر،  شرکت بیمه دانا، در بین شرکت‌های خصوصیِ حاضر در صنعت بیمه، جایگاه نخست و همچنین رتبه دوم صنعت بیمه را در اختیار دارد و یک حقیقت است که وضعیت کنونی بیمه دانا حاصل تلاش و زحمات همه کارکنان و مدیران این شرکت، طی سال‌های اخیر است. 

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران ضمن اشاره به سهم ۱۳ درصدیِ بیمه دانا در بازار و رتبه دوم این شرکت در بحث فروش در بازار صنعت بیمه کشور، تصریح کرد: به نظر می‌رسد هیئت‌مدیره جدید بیمه دانا در طراحی‌های جدید خود به این نتیجه رسیده که به سمت سودآوریِ پایدار در این شرکت حرکت کند و به سایر دینفعان خود اعم از سهامداران، بیمه‌گذاران، کارکنان و نمایندگان توجه بیشتری داشته باشد. 

محسن پورکیانی همچنین بر ضرورت آینده‌نگری در خصوص منابع انسانی و آموزش به آن‌ها به عنوان سرمایه اصلیِ شرکت از یک‌سو و انتقال دانش و تجربه مدیران فعلی به مدیران بعدی به‌ویژه توجه به موضوع مدیر‌پروری از سوی دیگر تأکید کرد.

قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی: بیمه مرکزی یاری‌رسان همه شرکت‎‌های بیمه است
 مجید مشعلچی فیروزآبادی قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز در چهل‌ویکمین گردهمایی مدیران ستادی و شعب بیمه دانا ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع مدیران بیمه دانا، برگزاری این گردهمایی و دیدار با مدیران ستادی و شعب بیمه دانا را موجب دلگرمیِ صنعت بیمه کشور به عنوان صنعتی بالنده، تأثیرگذار و پیشرو در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای، مدیریت ریسک، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و حوزه پیشران در اقتصاد ملی، منطقه‌ای و استانیِ کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی یاری‌رسان همه شرکت‎های بیمه در همه زمینه‌‌هاست، بر لزوم تفویض هرچه بیشتر اختیارات به مدیران استانی، توجه به برنامه‌محوری و همچنین بحث ارتقای سطح رضایتمندی مشتری تأکید کرد و اظهار امیدواری کرد که بیمه دانا به عنوان اولین شرکت خصوصی در صنعت بیمه، الگو و پیشران سایر شرکت‌های بیمه شود.

رئیس هیئت‌مدیره بیمه دانا: ضرورت ارائه گزارشگریِ پایداری از سوی شرکت‌های بیمه
ابراهیم عباسی رئیس هیئت‌مدیره بیمه دانا نیز در این بر ضرورت توجه همۀ مدیران به بحث اقتصاد پایدار و بیمه پایداری در کنار مباحث مربوط به گزارشگریِ مالی، حسابرسی، توانگری، ریسک و سایر گزارشگری‌هایی که صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند، تأکید کرد. 

وی ضمن تشریح ابعاد مختلف گزارش‍گریِ پایداری، افزود: به طور کلی پیام این گزارش بدین معنا است که هر یک از شرکت‌های بیمه و در مجموع صنعت بیمه کشور چه آثار اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و راهبری شرکتی را به‌وجود می‌آورند و سهم آن‌ها در اقتصاد پایدار به چه میزان است و این شرکت‌ها تا چه میزان توانسته‌اند با سود پایدار به یک اقتصاد پایدار کمک کنند.
رئیس هیئت‌مدیره بیمه دانا با اشاره به اینکه گزارشگریِ پایداری وجهه‌ای جهانی دارد و از سوی سازمان ملل به همه شرکت‌های بیمه توصیه شده، اظهار امیدواری کرد که همه شرکت‌های بیمه در ایران طی آینده‌ای نزدیک بتوانند، گزارشگریِ پایداری در این صنعت را ارائه دهند.

پنل‌های تخصصی برگزار شده در گردهمایی مدیران ستادی و رؤسای شعب
در این گردهمایی، پنل بررسی برنامه‌های معاونت‌های فروش و توسعه بازار (محمد میرشکاری)، معاون فنی بیمه‌های اموال و مسئولیت (عباس عمران‌پور)، معاون فنی بیمه‌های اشخاص (وحیدرضا باختری)، معاون مالی و اقتصادی (فرشید جوان)، معاون طرح و توسعه (امین‌اله پهلوانی)، معاون توسعه مدیریت و پیشتیبانی (ابراهیم امیرآبادی)، با ریاست دکتر سیدداود حسینی قائم‌مقام مدیرعامل برگزار شد و اعضای حاضر در این پنل، به بحث و تبادل‌نظر در خصوص برنامه‌ها و راهبردهای مؤثر درآینده پرداختند.

لازم به ذکر است در بخشی از این همایش نیز حسن حاجی‌صفری رئیس مجتمع خدمات بیمه‌ای کاشانی این شرکت به طرح کلیات مسائل شعب بیمه دانا پرداخت و سلمان حسینی‌صفا مدیرعامل شرکت اطمینان‌گستر دانا نیز ضمن اشاره به موافقت سازمان بورس با فعالیت شرکت اطمینان‌گستر دانا به عنوان نهاد مالی سرمایه‌گذاری، در خصوص شرکت‌های مالی زیر مجموعۀ این شرکت و فعالیت آنان گزارش مختصری ارائه داد.

همچنین گفتنی است در پایان چهل‌ویکمین گردهمایی سراسری مدیران ستادی و رؤسای شعب بیمه ‌دانا که روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه جاری در شهر مشهد مقدس برگزار شد، بیانیه‌ای قرائت شد که طی آن، شرکت‌کنندگان پایبندی خود را به اجرای برنامه‌های ابلاغی استراتژیک شرکت از سوی مدیرعامل اعلام کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.