صدرنشینی بیمه پاسارگاد در حوزه توانگری مالی و سرمایه

صدرنشینی بیمه پاسارگاد در حوزه توانگری مالی و سرمایه

لایحه اصلاح قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیستم اسفند سال گذشته به تصویب رسید برای انجام کارهای تشریفاتی ابلاغ شده است، در این لایحه بر تخصیص بخشی از منابع در قالب بیمه‌نامه‌های زندگی و حضور بیمه‌گران تجاری برای ارائه مدل‌های بیمه زندگی از جمله بیمه مکمل بازنشستگی تاکید شده است؛ اما نکته قابل تامل اینجاست که یکی از شرکت های بیمه در اسفند ماه ۱۴۰۱ طرحی را در همین زمینه در قالب محصول بیمه تکمیلی بازنشستگی ارائه داده و به بازار عرضه کرده است. به نظر می رسد، شناخت صحیح از نیاز بازار و د رعین حال آگاهی از اهداف توسعه ای دولت در عرضه این محصول موثر بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ریسک نیوز، لایحه اصلاح قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، در جلسه ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ هیئت وزیران به تصویب رسیده است،برای انجام تشریفات قانونی ابلاغ شده است.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است به موجب قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۶، مستخدمین شاغل در بخش‌های دولتی و به همراه کارفرما مبالغی را هر ماه در بانک‌های عامل و در حسابهای جداگانه ای پس انداز می‌کنند تا در زمان پایان دوره اشتغال با شرایط تعیین شده در قانون مبالغ پس‌انداز شده به آنان پرداخت گردد. برای افزایش بازدهی منابع فوق که در حال حاضر تنها در حساب‌های بانکی پس‌انداز می‌شوند و در راستای توسعه بیمه زندگی که همواره از دغدغه‌های صنعت بیمه بوده است، مشارکت توأم کارکنان شاغل سازمان‌ها و کارفرمایان آنها برای پرداخت بخشی از این منابع در قالب بیمه‌نامه‌های زندگی موجب توسعه بیمه‌های زندگی و حضور بیمه‌گران تجاری برای ارائه مدل‌های بیمه زندگی از جمله بیمه مکمل بازنشستگی خواهد شد. لذا در راستای افزایش سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور و افزودن اخذ پوشش‌های بیمه زندگی و مستمری علاوه بر پس انداز منابع مزبور در حساب‌های بانکی، این لایحه زیر برای انجام تشریفات ارائه شده است.

صنعت بیمه پیشتاز در اجرای لایحه پیشنهادی دولت

در حالی که دولت با هدف توسعه بیمه های زندگی و در عین حال پوشش کارکنان دولت و سازمانها لایحه مزبور را پیشنهاد داده است اما باید گفت پیش ازین و در اسفند ۱۴۰۱ شرکت بیمه پاسارگاد محصول بیمه تکمیلی بازنشستگی را رونمائی و وارد بازار کرد.

حدود دو سال پیش طرح تحقیقاتی و مطالعاتی بیمه تکمیلی بازنشستگی بیمه پاسارگاد آغاز شد ، زیرا این نوع بیمه نامه ها محاسبات پیچیده و دقیقی لازم دارند و نیازمند یک سیستم آی تی پشتیبان قوی هستند که در این دو سال تمامی این تدارکات انجام شد و امروز به عنوان بیمه نامه تکمیلی بازنشستگی یا به عبارت فنی تر بیمه نامه عمر و تامین آتیه با پرداخت مستمری در زمان بازنشستگی عرضه شده است.

در این طرح ، بیمه شده حق بیمه ای را می پردازد و بیمه گذار که همان موسسه کارفرما است در حق بیمه مشارکت می کند و علاوه برآن به صورت اختیاری از مبالغ باز خرید سنوات هم می توان استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد،در توضیح این محصول  اظهارکرد: شرکت های بیمه ای می توانند در توسعه این بیمه نامه در جامعه در کنار بیمه پاسارگاد قرار بگیرند اما شرکت هایی که وارد این مسیر می شوند باید از نظر توان مالی و اجرایی مورد بررسی قرار بگیرند زیرا این طرح یک بیمه نامه بلند مدت است و تعهدات بلند مدت می پذیرد و اداره کردن تعهدات بلندمدت الزاماتی دارد و به هر شرکتی نمی توان اجازه داد که وارد این عرصه شود.

ضمیری معتقد است،صنعت بیمه به این نقطه رسیده که به عنوان بازوی اجرایی دولت در تأمین نیازهای جامعه در کنار مردم قرار بگیرد.

طرح بیمه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد همسو با اهداف دولت

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین دغدغه ها برای شرکت ها جذب نیروی انسانی است و دغدغه مهم تر نیز حفظ نیرو است.

طبیعتاً خیلی از افراد در شرکت ها یکی از نگرانی هایشان این است که در آینده زمانی که بازنشسته می شوند، آیا حقوق کافی دارند یا خیر، بیمه پاسارگاد دراین راستا بیمه تکمیلی بازنشستگی را ارائه کرده است که این مزیت را دارد که افراد در آینده در بازنشستگی همه شرایط را خودشان می توانند ترسیم کنند.

از مهمترین مزایای این طرح این است که مدت زمان،مبلغ پرداخت، نحوه پرداخت توسط خود افراد تنظیم می شود، در بسیاری از بیمه ها نیز این اتفاق افتاده است اما این مزایا را ندارند که خود شخص بتواند با شرایطی که دارد خود طرح را پیش ببرند، در نهایت افراد با توجه به پرداختی ‌که دارند می توانند حقوق مستمری دریافت کنند و از مهمترین مزایای این طرح این است که فرد از همین ابتدا می تواند در ۱۰یا ۱۵ سال آینده با توجه به مدت زمان درخواستی و مدت زمانی که تا بازنشستگی افراد مانده است می تواند از مبلغ بازنشستگی خود مطلع شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد بیمه پاسارگاد علاوه بر صدر نشینی در حوزه توانگری مالی و سرمایه، به دلیل سابقه پانزده ساله در فروش بیمه عمر، نیازهای جامعه و در عین حال اهداف دولت ها در تحقق این نیازها را شناسائی کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.