بیمارستانی با بهترین تجهیزات ارتوپدی و خدمات رایگان برای بیمه‌شدگان

بیمارستانی با بهترین تجهیزات ارتوپدی و خدمات رایگان برای بیمه‌شدگان

بیمارستان تأمین اجتماعی شهید معیری با دارا بودن ۶۰ سال قدمت، از مراکز اصلی ارائه خدمات ارتوپدی است که روزانه به‌طور میانگین، ۸۰۰ بیمار به این مرکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند. 

به گزارش دیوان اقتصاد، در این بیمارستان متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی که کلیه خدمات آن برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی رایگان است، هر روز ۴۰ تا ۴۵ مورد عمل جراحی انجام می‌شود و تجهیزات جراحی ارتوپدی این مرکز درمانی مانند دریل‌های ارتوپدی، دستگاه آرتروسکوپی (دستگاه مشاهده و درمان مفصل) و نیز فلوروسکوپی (دستگاه تصویربرداری هنگام عمل‌جراحی) که در اتاق عمل این بیمارستان استفاده می‌شود از بهترین انواع این تجهیزات در دنیا به شمار می‌رود.

سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان با دارا بودن 84 مرکز درمانی بستری ملکی و هیئت‌مدیره‌ای پاسخگوی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان است و بیمارستان شهید معیری تهران، مرکز تخصصی خدمات ارتوپدی این سازمان است.

رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید معیری، در معرفی این مرکز درمانی و ظرفیت‌های بخش درمان تأمین‌اجتماعی می‌گوید: بیمارستان‌های متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی، ظرفیت بسیار ارزشمندی در زمینه ارائه خدمات بستری به حدود 46 میلیون نفر بیمه‌شده این سازمان هستند که بیمار از مرحله‌ای که وارد بیمارستان می‌شود تا مرحله خروج، ریالی را پرداخت نمی‌کند و با توجه به هزینه‌های گزاف خدمات ارتوپدی در بخش‌های خصوصی، این خدمت‌رسانی مزیت بزرگی است که سبب آرامش خاطر بیمه‌شدگان در زمینه دسترسی مناسب به خدمات درمانی است.

امیر شقاقی با بیان این‌که این مرکز درمانی از باقدمت‌ترین مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی است که در سال ۱۳۳۹ به بهره‌برداری رسیده است، افزود: این بیمارستان با مساحت ۳۵۰۰ متر مربع و زیربنایی به وسعت ۷ هزار متر مربع در سه طبقه بنا شده است. این مرکز دارای ۹۶ تخت و پنج بخش بستری است.
وی با اشاره به فعالیت ۵۵ پزشک در این بیمارستان، می‌افزاید: از این تعداد، ۲۰ پزشک دارای تخصص جنرال ارتوپدی و فوق‌تخصص ارتوپدی در زمینه ستون فقرات، شانه، دست و زانو هستند که عمل‌های جراحی تخصصی و فوق‌تخصصی انجام می‌دهند.

شقاقی در مورد آمار مراجعان به این مرکز درمانی می‌گوید: در شش ماهه دوم سال 1402 تعداد 4700 نفر بیمار در این بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 10 درصد افزایش داشته و این افزایش بیشتر مربوط به موارد اعمال جراحی بزرگ بوده است. بیمارستان معیری با دارا بودن ۶۰ سال قدمت، از مراکز شناخته شده در زمینه خدمات ارتوپدی است که بسیاری از بیماران از سراسر کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند.

وی با اعلام این‌که روزانه به‌طور میانگین، ۸۰۰ نفر به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، ادامه می‌دهد: از این تعداد، حدود ۳۰۰ نفر بیماران اورژانسی و ۵۰۰ نفر بیماران درمانگاهی را تشکیل می‌دهند. تعداد اعمال جراحی که در شش ماه گذشته در این مرکز انجام شده است، روزانه ۴۰ تا ۴۵ مورد را شامل می‌شود. این میزان عمل جراحی در مقایسه با تعداد ۹۰ تخت بستری، حکایت از آن دارد که نیمی ‌از بیماران بستری، تحت عمل قرار می‌گیرند.
 

وجود به‌روزترین تجهیزات جراحی در بیمارستان معیری
شقاقی می‌افزاید: بخشی از هزینه‌های خدمات بستری در بیمارستان‌ها مربوط به هزینه هتلینگ و بابت تخت، ICU و داروی مصرفی است؛ بخشی نیز به هزینه حق‌العمل جراح و بی‌هوشی و بخش دیگر مربوط به پروتزهای مصرفی است که تمامی این خدمات در بیمارستان‌های ملکی تأمین‌اجتماعی به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه می‌شود در حالی‌که در بیمارستان‌های دیگر، هزینه جراحی تعویض مفصل زانو بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

رئیس بیمارستان معیری می‌گوید: بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمارستان‌های تخصصی متعددی در سراسر کشور دارد که خدمات رایگان آن‌ها سبب آرامش خاطر بیمه‌شدگان است و این خدمات از درمان‌ بیماری‌های مزمن گرفته تا عمل‌های جراحی بزرگ و نیز شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیماران سرطانی که جزو درمان‌های پرهزینه است، به صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

شقاقی، تجهیزات جراحی ارتوپدی این مرکز درمانی را از بهترین انواع در دنیا اعلام می‌کند که بسیار گران‌قیمت هستند و علاوه بر آن، وسایل مصرفی این رشته تخصصی نیز مانند پروتزهای مفاصل زانو، لگن و شانه بسیار گران‌قیمت هستند.

ویی با بیان این‌که اتاق عمل این مرکز درمانی دارای بهترین تجهیزات ارتوپدی است، می‌افزاید: شاید کمتر بیمارستانی در سطح تهران وجود داشته باشد که از چنین مجموعه‌ای از امکانات به روز جراحی ارتوپدی برخوردار باشد؛ دریل‌های ارتوپدی این مرکز از برندهای معتبر تهیه شده و دستگاه آرتروسکوپی (دستگاه مشاهده و درمان مفصل) و نیز فلوروسکوپی (دستگاه تصویربرداری هنگام عمل‌جراحی) که در این مرکز استفاده می‌شود، از بهترین نوع در دنیا به شمار می‌رود.

رئیس بیمارستان شهید معیری، راه‌اندازی بخش سنجش تراکم استخوان (BMD) را از اقدمات مهم انجام‌شده برای ارتقای خدمات درمانی بیمارستان بیان می‌کند و می‌گوید: دستگاه سنجش تراکم استخوان این بیمارستان از بهترین برند مطرح در دنیا است که با توجه به بالا بودن هزینه‌ سنجش تراکم استخوان در بخش‌های خصوصی که از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است، ارائه رایگان این خدمت، امکان دسترسی آسان بیمه‌شدگان را به این خدمت درمانی میسر می‌کند. در مدت شش ماه گذشته، بیش از ۱۵۰۰ مورد سنجش تراکم استخوان در این بیمارستان انجام شده و می‌توان گفت حدود ۱.۵ میلیارد تومان در هزینه‌های درمانی بیماران بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی صرفه‌جویی شده است.
 
یک بیمارستان برای ارائه خدمات تخصصی ارتوپدی
حامی براتی مدیر بیمارستان شهید معیری نیز  طرح توسعه اتاق CSR (اتاق استریلیزاسیون مرکزی) را از جمله طرح‌های توسعه‌ای این مرکز معرفی می کند و با اشاره به این که تهیه و راه‌اندازی دستگاه CT اسکن از دیگر طرح‌های توسعه‌ای در حال پیگیری در این بیمارستان است، می‌گوید: وجود دستگاه CT اسکن برای این مجموعه که اقدامات تخصصی ارتوپدی انجام می‌دهد، بسیار ضروری است. درحال حاضر بیماران بستری برای دریافت این خدمت با آمبولانس به سایر مراکز ارجاع داده می‌شوند که امیدواریم با تهیه و راه‌اندازی این دستگاه، ظرفیت خدمت‌رسانی بیمارستان توسعه یابد.

مدیر بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید دکتر معیری، با اشاره به این‌که بیماران بخش اورژانس این بیمارستان، غالباً دارای مشکلات تروما شامل انواع شکستگی‌ها، بریدگی‌ها و آسیب‌های مشابه هستند، تصریح می‌کند: بیماران این بخش ظرف ۴۸ ساعت برای انجام عمل‌های جراحی تعیین تکلیف می‌شوند. در بخش اورژانس بنای کار را بر این گذاشته‌ایم که بیماران ویزیت شده توسط پزشک آنکال در صورت نیاز، ظرف ۴۸ ساعت عمل جراحی شوند. این مدت زمان نیز برای انجام مشاوره در جراحی‌های مهم و نیز اقدامات تشخیصی درنظر گرفته شده است و این اقدام مثبتی است که بر آن تأکید داریم.

مدیر بیمارستان معیری، با اشاره به ارجاع بخشی از بسیاری از بیماران این بیمارستان از سایر مراکز و شهرها، می‌گوید: به دلیل ارائه خدمات تخصصی ارتوپدی در این مرکز، برخی از بیماران بیمه‌شده نیازمند جراحی‌های ارتوپدی از سایر مراکز درمانی تأمین اجتماعی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به اورژانس بیمارستان، از این قبیل بیماران هستند. علاوه بر بیماران تأمین‌اجتماعی، سایر بیماران نیز به دلیل برند بودن نام بیمارستان معیری از خدمات این مرکز استقبال می‌کنند و تقاضا دارند که از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی این مرکز بهره‌مند شوند.

رضایتمندی بیماران
علی ک. بیمار 55 ساله‌ای است که به تازگی در بیمارستان معیری تحت جراحی مچ پا قرار گرفته است. وی در مورد علت مراجعه به این مرکز درمانی می‌گوید: در اثر حادثه‌ای دچار شکستگی مچ پا شدم و درد شدیدی داشتم به‌طوری‌که حتی در انجام امورات ساده زندگی دچار مشکل بودم.

او اضافه می‌کند: به توصیه یکی از بستگانم که قبلاً در بیمارستان معیری عمل جراحی انجام داده بود، به این بیمارستان مراجعه کردم. بعد از انجام رادیولوژی مشخص شد که به سرعت بایستی تحت عمل جراحی قرار بگیرم. در غیر این‌صورت محل آسیب‌دیده باعث ایجاد مشکلات دیگر خواهد شد. دو روز است که عمل کرده‌ام و به جز درد خفیفی که ناشی از عمل جراحی است، مشکلی ندارم و کارهای روزانه‌ام را شخصاً و بدون کمک گرفتن از دیگران انجام می‌دهم.

این بیمار 55 ساله با قدردانی از کارکنان و تیم جراحی بیمارستان معیری می‌افزاید: بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم. تا جایی‌که اطلاع دارم انجام این عمل جراحی در بیمارستان‌های خصوصی، 15 الی 20 میلیون تومان هزینه دارد که در این بیمارستان که متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است، به‌طور کاملاً رایگان برای بیمه‌شدگان انجام می‌شود.

نیما ن. بیمار 11 ساله دیگری است که ساکن استان قزوین است و در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته است. پدر این بیمار در خصوص مشکل فرزندش می‌گوید: پسرم در تصادف دچار پارگی 100درصدی رباط زانو شد و به مدت 20 روز درد ناشی از پارگی رباط داشت تا اینکه به بیمارستان معیری معرفی شدیم. خوشبختانه او بعد از عمل هیچ مشکلی ندارد و در حال حاضر از خدمات فیزیوتراپی استفاده می‌کند و درد ناشی از پارگی رباط که قبلاً با آن مواجه بو،د کاملاً از بین رفته است.

وی ضمن ابراز رضایت کامل از خدمات متنوعی که از بیمارستان  معیری دریافت کرده، از کادر درمان این بیمارستان تقدیر می‌کند.

زهره م. بیمار 67 ساله‌ای نیز که در انتظار انجام عمل جراحی برای تعویض مفصل زانو است، می‌گوید: با تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم که بهترین بیمارستان در زمینه ارتوپدی، بیمارستان معیری است. انجام جراحی تعویض مفصل در بیمارستان‌های خصوصی حدود 80 میلیون تومان هزینه دارد که اگر بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی نبودم امکان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشتم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.