رشد فزاینده ظرفیت بیمه پارامتریک در جهان

رشد فزاینده ظرفیت بیمه پارامتریک در جهان

بیمه‌گران از ظرفیت پارامتریک برای طراحی برنامه‌های متمایز حمایت از مشتری، بهره می‌گیرند» و اکنون شاهد آن هستیم که «پس از سال‌ها آموزش و رویدادهای زیان‌آور، پذیرش گسترده مشتریان در این حوزه ادامه دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، براساس بررسی‌های گروه کارگزاری ویلیس تاورز واتسون (WTW)[1]، ظرفیت بازار «فعال» بیمه پارامتریک و انتقال ریسک، در حال افزایش است، زیرا گزینه‌های جایگزین انتقال ریسک همچنان با «تقاضای بالا» مواجه هستند.

در سال‌های اخیر، بازار بیمه پارامتریک، شتاب زیادی در رشد را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد، زیرا کارگزاران تمام تلاش خود را برای غلبه بر مشکلات طرح‌ها و بیمه‌گری ریسک‌های‌ چالش‌برانگیز، از طریق بهره‌مندی از ساختارهایی به منظور ارائه راهکارهای جایگزین به مشتریان، به کار بسته‌اند.

محصولات انتقال ریسک پارامتریک یکی از عمده‌ترین راهکارهایی است که در فضای همچنان با عنوان انتقال ریسک جایگزین (ART)، معامله شده است و ویلیس تاورز واتسون معتقد است، این کسب و کار، همچنان تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

براساس نظر این کارگزار جهانی، درمیان محرک‌های رشد فزاینده خرید راهکارهای بیمه پارمتریک، این واقعیت نهفته است که محصولات مذکور، قادر هستند «شکاف‌های بیمه را از بین ببرند و بیمه‌گری سنتی ریسک را واسطه‌زدایی نمایند».

در نتیجه، این راهکارها، به طور ویژه برای مشتریانی که دارای پروفایل‌های ریسک چالش‌برانگیز هستند و نیز کسانی که تجربه زیان اندکی داشته‌اند، مناسب هستند.

به طور معمول، راهکارهای پارامتریک برای رسیدگی به بلایای طبیعی و خطرات آب و هوایی استفاده می‌شوند.

اما گروه کارگزاری ویلیس تاورز واتسون خاطرنشان می‌کند که پارامترها در حال حاضر برای سایر مواجهه‌ها مانند بیماری همه‌گیر و برخی عناصر ریسک‌های سایبری، به همان اندازه، مفید هستند.

گزارش ویلیس تاورز واتسون می‌افزاید: «استقرار آنها معمولاً تکمیل‌کننده بیمه‌گری اموال، افزایش ظرفیت یا حفظ فرانشیزها یا دارایی‌های بیمه‌نشده است. همچنین، آنها برای ارائه محافظت در برابر از دست رفتن درآمد که در آن، شرایط آب و هوایی بر بهره‌وری تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شوند.»

علاوه بر این، ویلیس تاورز واتسون تشریح می‌کند که راهکارهای انتقال ریسک پارامتریک می‌توانند به مشتریان در ایجاد تنوع در برنامه‌های بیمه‌ خود یا کنترل نوسانات در بازار بیمه بازرگانی، کمک کنند.

همچنین، این کارگزار درباره انتقال ریسک پارامتریک، اظهار داشت: «ظرفیت این بازار فعال بیمه، چه به صورت سالانه و چند ساله، در حال افزایش است.»

ریسک زمین‌لرزه و توفند، معمولاً ریسک‌هایی هستند که به شکل پارامتریک معامله می‌شوند.

اما ریسک فزاینده خطراتی همچون خطرات ثانویه مانند گردباد، تگرگ و ریسک‌های عمومی آب و هوایی از بارندگی گرفته تا افزایش دما، همچنان وجود دارد.

ویلیس تاورز واتسون می‌افزاید: «بیمه‌گران از ظرفیت پارامتریک برای طراحی برنامه‌های متمایز حمایت از مشتری، بهره می‌گیرند» و اکنون شاهد آن هستیم که «پس از سال‌ها آموزش و رویدادهای زیان‌آور، پذیرش گسترده مشتریان ادامه دارد».

ظرفیت انتقال ریسک پارامتریک از طریق بازار اوراق بهادار بیمه‌ای (ILS)و عرضه‌کنندگان سرمایه بیمه اتکایی جایگزین، به طور پیوسته در حال رشد بوده است و سرمایه‌گذاران، همچنان تمایل زیادی به بسیاری از ساختارهای پارامتریک نشان می‌دهند.

از ابتدای سال میلادی تاکنون، تقریباً ۶.۵ درصد از سرمایه ریسک اوراق قرضه فاجعه‌آمیز منتشر شده مربوط به اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار پارامتریک بوده است که به لطف تعداد معاملات مورد حمایت بانک جهانی، بالاترین درصد را از سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.