جهش سود شرکت بیمه ملت و فرجام ماموریت ملی

جهش سود شرکت بیمه ملت و فرجام ماموریت ملی

کارنامه بیمه ملت در سال ۱۴۰۲ نشان از رشد ۹۱درصدی سود دارد و خبری خوب برای سهامداران به حساب می‌آید اما مهم این است که روند مطلوبی که این شرکت در ۲ سال گذشته طی کرده با توجه به یک ماموریت ملی و دشوار یعنی تحت پوشش قراردادن بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری چه فرجامی برای این شرکت به ارمغان خواهد آورد؟

به گزارش دیوان اقتصاد، شرکت بیمه ملت که همواره بالاترین سطح توانگری را با فاصله زیاد نسبت به دیگر شرکت‌ها طی سالهای اخیر به خود اختصاص داده و از زمان مدیریت علیرضا یزدان‌دوست روی ریل سودسازی و ثبات حرکت کرده، حالا با یک چالش مواجه شده و در آزمون سخت قرار گرفته است.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بود که این شرکت از قراردادی به ارزش ۶۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال با صندوق بازنشستگی کشوری خبر داده و اعلام کرد که این بیمه‌نامه بر اساس نرخ فنی مورد تایید بیمه مرکزی و بر اساس محاسبات اکچوئری امضا شده و برای کاهش ریسک این قرارداد، کمیته تعیین نرخ بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی بیمه بر آن مهر تایید زده و زمان اجرای قرارداد هم از ابتدای سال جاری خواهد بود.

کارنامه ۱۴۰۲ بیمه ملت زیر ذره‌بین

صورت‌های مالی شرکت بیمه ملت نشان می‌دهد که حق بیمه خالص با رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۳ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۹۰۹ میلیون ریال رسیده و درآمدهای بیمه‌ای شرکت هم با جهش ۴۹ درصدی بالغ بر ۳۸ هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۷۹۳ میلیون ریال برآورد شده است.

این در شرایطی است که خالص خسارت و مزایای پرداخت شده در سال گذشته تنها ۲۱ درصد رشد داشته و نتیجه اینکه بیمه ملت موفق شده تا سود عملیاتی‌اش را با ۳۹۶ درصد جهش نسبت به سال ۱۴۰۱ به رقم ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد و ۸۱ میلیون ریال برساند و سود خالص ۳ هزار و ۲۲۵ میلیارد و ۶۷۸ میلیون ریالی را ثبت کند.

به این ترتیب توانگرترین شرکت بیمه‌ای کشور با سرمایه ثبت شده ۳۰ هزار و ۶۵۷ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریالی در سال گذشته موفق شده تا به ازای هر سهم ۱۰۵ ریال سود برای سهامداران‌اش بسازد که ۹۱ درصد نسبت به سود خالص ۱۴۰۱ رشد را نشان می‌دهد. سود انباشته بیمه ملت هم در یک سال گذشته ۱۰۴ درصد جهش داشته و به رقم ۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد و ۴۰۷ میلیون ریال رسیده است.

بهبود شاخص مدیریت ریسک

بررسی‌های دنیای بیمه نشان می‌دهد که درآمد بیمه ملت در سال گذشته از محل فروش بیمه‌نامه با رشدی ۷۶ درصدی مواجه شده و رقم ۵۶ هزار و ۱۰۳ میلیارد و ۱۰ میلیون ریالی را ثبت کرده با این تغییر مهم که رشد خسارت‌های شرکت ۲۱ درصد بوده که در نتیجه نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی با ۲۲ واحد درصد بهبود از ۷۰ درصد سال ۱۴۰۱ به ۴۸ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده ااست.

تغییر در شاخص مدیریت ریسک هم البته با بهینه‌سازی پرتفوی بیمه ملت در فاصله سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ داد به نحوی که سهم بیمه آتش‌سوزی با رشد ۴۲۷ درصدی از ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۲، سهم بیمه شخص ثالث اجباری از ۲۷ درصد به ۲۱ درصد با رشد ۴۰ درصد، رشد ۲ واحد درصدی سهم درمان از ۱۵ درصد به ۱۷ درصد تغییر کرد.

شرط موفقیت بیمه ملت در آزمون ملی

انعقاد قرارداد بیمه ملت با صندوق بازنشستگی کشوری یک آزمون سخت و ملی برای این شرکت به حساب می‌آید و در یک ماه گذشته تلاش محوری مدیران این شرکت به هموارسازی مسیر ارائه خدمات مطلوب و کسب رضایت بازنشستگان تحت پوشش اختصاص یافته است. نخستین اثر این قرارداد مهم را می‌توان در رشد خیره‌کننده و جهش ۳۱۰۸ درآمد و ثبت تراز مثبت ۳۵۸۱ درصدی در فصل بهار مشاهده کرد. اما تبدیل این میزان رشد فروش به درآمد پایدار و سود باثبات در گروی مدیریت ریسک و تلاش برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر پرتفو و البته تعهد صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سهامدار عمده و طرف قرارداد با بیمه ملت در پرداخت به موقع حق بیمه خواهد بود.

یکی از گزینه‌های پیش‌روی بیمه ملت، تلاش برای افزایش سهم بیمه‌های زندگی است که از نظر یزدان دوست، بازار بکر با پتانسیل‌های فراوان خواهد بود و این هدف با آموزش تخصصی و به روز شبکه نمایندگان به ویژه نمایندگان بیمه‌های عمر امکان تحقق پیدا می‌کند. گزینه دیگر را می‌توان ایجاد شعب تخصصی بیمه‌های زندگی به ویژه در استان‌های هدف قلمداد کرد چه اینکه این بیمه‌گر به تازگی از طرح بیمه زندگی و بازنشستگی تکمیلی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و خصوصی رونمایی کرده و در رخدادی دیگر، مرکز تخصصی فروش بیمه‌های زندگی بیمه ملت در کرمان را راه‌اندازی کرده است.

چشم‌انداز فروش و پرتفوی بیمه ملت در ۱۴۰۳

شرکت بیمه ملت مصمم است تا درآمد خود از محل فروش بیمه‌نامه را تا پایان امسال به رقم دستکم ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی برساند. در بهار امسال این شرکت فروش ۱۱۱ هزار و ۲۵۲ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریالی را ثبت کرده که البته ۸۹ درصد از این میزان درآمد ناشی از رشته درمان بوده است. پیش‌بینی می‌شود که سهم این رشته در پایان سال به محدوده ۶۰ درصد برسد و بر اساس بودجه برآورد شده نسبت خسارت این شرکت در پایان ۱۴۰۲ به ۶۹ درصد خواهد رسید که البته از سال ۱۴۰۱ پایین‌تر است.

اتحاد رمز موفقیت بیمه ملت است

مدیران بیمه ملت در حالی که سخت در تلاش هستند تا رضایت بازنشستگان طرف قرارداد را با ارائه خدمات شایسته، به موقع و کم‌دردسر به دست آوردند، البته از برنامه‌های پیش‌بینی نشده غافل نشده‌اند و تلاش دارند تا بلکه پرتفوی شرکت را به نحوی مدیریت کنند که روند سودسازی بیمه ملت ادامه پیدا کند.

حالا قرار است سهامداران این شرکت ۳۱ تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم جمع شوند تا با شنیدن گزارش یک سال گذشته و تایید صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری درباره تقسیم سود احتمالی، از برنامه‌های پیش رو آگاه شوند.

اتحاد و انسجام در درون خانواده بیمه ملت و حمایت همه جانبه سهامداران از هیات مدیره برای پیشبرد برنامه‌ها و موفقیت در آزمون سخت و ملی شرط لازم به حساب می‌آید و البته ضرورت دارد تا قوام، استحکام مالی و روند سودسازی این بیمه‌گر خوشنام حفظ شود.

منبع: دنیای بیمه




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.