واریز بخشی از ۱ درصد منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

واریز بخشی از ۱ درصد منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مصوبه تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار در حال پیگیری و بخشی از آن تزریق شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، مجید عشقی با اعلام این خبر افزود: دولت سیاستی دارد که ارز صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل نشود و منابع از محل ریال‌هایی که قبلا تبدیل شده است به صندوق تثبیت تزریق شود. اما به نظر من با بازگشت اعتماد و ثبات به بازار سرمایه نیازی به منابع صندوق نخواهیم داشت. هرچند صندوق تثبیت و توسعه بازار در جایی که لازم باشد ورود پیدا می‌کند، اما تلاش این است که کمترین حضور را داشته باشد تا بازار به حالت عادی برگردد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیگیری‌ها برای حذف قیمت گذاری دستوری صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو همچنان وجود دارد.

وی همچنین از طراحی یک بسته سیاست‌گذاری برای سهام عدالت خبر داد و بر این نکته تاکید کرده است که بازار سرمایه، مسیری متعادل و رو به رشد خواهد داشت.

عشقی در مورد اقدامات بورسی که طی 100 روز از سوی سازمان بورس انجام شده، است گفت: هرچند حدود 100 روز از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، اما شخصاً حدود 40 روز است که در سازمان مستقر شده‌ام. با این حال باید گفت یکی از مهم‌ترین متغیر‌های مورد تأکید در بازار سرمایه، بحث ثبات بازار است. همه تلاش سازمان در این مدت این بوده که با رایزنی با ذینفعان بازار از جمله سرمایه گذاران، سیاست‌گذاران و دستگاه‌های نظارتی، ثبات را در بازار برقرار و از نوسانات مقطعی و بی دلیل جلوگیری کند. فکر می‌کنم در این زمینه تا حدی هم موفق بوده‌ایم، اما نکته مهم در این رابطه این است که عوامل متعددی در نوسانات بازار دخیل هستند. برای مثال بحث کسری بودجه و تأمین مالی دولت، محل حرف و حدیث‌های زیادی بوده است. در این راستا با توجه به سیاست وزارت اقتصاد، سازمان بورس نهایت تلاش خود را کرد، اما به نظر می‌رسد برداشت سرمایه گذاران از این تأمین مالی، صحیح نیست. البته سازمان سعی کرده است شفاف سازی‌های لازم در این راستا صورت بگیرد.

وی همچنین درباره اینکه چرا برخی سهامداران، فروش اوراق از سوی دولت را دلیل ریزش این روز‌های بازار سرمایه می‌دانند؟ افزود: اتفاقی که درخصوص تأمین مالی در این مدت رخ داد، این بود که قرار شد کسری بودجه از طریق انتشار اوراق برطرف شود. تلاش این بوده است که همزمان با انتشار اوراق، بحث بازخرید اوراق قبلی هم انجام شود تا بین منابع تزریق شده به بازار و منابعی که از بازار خارج می‌شود، تعادل برقرار شود. سعی شده است به بزرگ شدن نهاد‌های مالی مانند صندوق‌ها کمک شود تا جذب منابع برای آن‌ها راحت‌تر شده و قادر به جذب این منابع باشند. از سوی دیگر، در این مدت در فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها هم تسهیلات لازم صورت گرفت. هرچند به دلیل اتفاقات رخ داده در بازار پول و افزایش سود بین بانکی، تأمین مالی برای شرکت‌ها دشوار شده و فشار روی بانک‌ها زیاد است، اما امیدواریم در آینده با تعدیل بخشی این سیاست‌ها، فشار‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا فروش اوراق به بازار سرمایه ارتباطی ندارد؟ گفت: اینکه بگوییم فروش اوراق هیچ ارتباطی به بازار سرمایه ندارد صحیح نیست؛ چراکه بازار‌ها به یکدیگر مرتبط هستند. اما این ارتباط یک به یک و مستقیم نیست و تأثیر اوراق بسیار کم است. ذائقه ریسک سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بسیار متفاوت است. افرادی که ریسک پذیرتر هستند هیچگاه در قبال فروش سهام، اوراق نمی‌خرند. این درحالی است که مشتری صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا اوراق با درآمد ثابت، افرادی ریسک گریز هستند؛ بنابراین می‌توان دو جامعه سرمایه‌گذاری متفاوت از هم را در نظر گرفت.

عشقی در خصوص میزان انتشار اوراق پیش بینی شده و اوراق منتشر شده در بودجه 1400 افزود: تا کنون حدود 130 هزار میلیارد تومان همه انواع اوراق منتشر شده که عمده آن از نوع اخزا بوده (مطالبات پیمانکاران) که تأمین مالی دولت محسوب نمی‌شود. از این 130 همت حدود 51 همت اوراق تأمین مالی اسلامی دولت بوده و طی همین مدت که 51 همت اوراق جدید منتشر و فروخته شده 58 همت اوراق سر رسید شده قبلی تسویه شده است. بنا براین به صورت خالص بیش از انکه دولت جذب منبع داشته باشد، پرداخت پول داشته و عملاً صندوق‌ها جذب منبع داشته اند.

وی درمورد کشش پذیرش این اوراق در بازار سرمایه گفت: باید روی این نکته تأکید کنم که این اوراق بر اساس کشش بازار عرضه می‌شود. برای مثال هفته قبل قرار بود 10 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود، اما حدود 7500 هزار میلیارد تومان منتشر شد که بر اساس درخواست صندوق‌ها، بانک‌ها و سایر نهاد‌های مالی بود. از سوی دیگر کل این مبلغ، مجدداً به سیستم بانکی، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری برگشته است؛ بنابراین این عدد به صورت خالص روی بازار تأثیری نداشت. باید به این نکته نیز اشاره کنم که بخشی از اوراق منتشره، اوراق نقدی نیست بلکه نزد پیمانکاران است. بسیاری از این افراد نیز اوراق خود را عرضه نمی‌کنند و تا زمان سررسید نزد خود نگه می‌دارند؛ بنابراین این اوراق با اینکه پذیرش شده است و در آمار نیز محاسبه می‌شود، روی بازار تأثیری ندارد چراکه برای تأمین مالی دولت نبوده است. طبق اخرین آمار بیش از 80 درصد پیمان‌کاران، اوراق را تا زمان سررسید نزد خود نگه داشته‌اند.

عشقی راهکار رفع بی اعتمادی سهامداران را ایجاد ثبات در بازار عنوان کرد و افزود: ثبات در بازار باعث بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران عمده و خرد می‌شود. شفافیت اطلاعات مالی و اطلاعات منتشره شرکت‌ها توسط سازمان پیگیری می‌شود. اگر اطلاعاتی که روی کدال منتشر می‌شود و اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، شفاف باشد، سرمایه گذار می‌تواند اعتماد کند. منظور از اطلاعات شفاف، این است که صورت‌های مالی شرکت‌ها که در کدال منتشر می‌شود، مبهم و متناقض نباشد. درحال حاضر در چند صنعت از جمله صنعت بانک‌داری، تناقض وجود دارد. اگر این مشکل حل شود، اطلاعات مالی شفاف شده و در نتیجه اعتماد سرمایه گذاران به بازار برمی‌گردد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بی اعتمادی به بازار سرمایه فقط منشأ درونی ندارد؛ برای مثال، موضوع قرارداد‌های بلندمدت، تأمین خوراک صنایع، بسیار مهم است. تأکید سازمان بورس این است که روابط مالی به صورت بلند مدت مشخص شود تا یک شرکت پتروشیمی یا پالایشگاهی بداند نحوه محاسبه خوراک تا 10 سال آینده به چه صورت خواهد بود؟ اگر تکلیف این موضوعات به صورت بلند مدت مشخص باشد، سرمایه‌گذار نیز تکلیف خود را می‌داند. در این راستا سیاستی که سازمان بورس دنبال کرد و خوشبختانه سیاست‌گذاران دولتی از جمله وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور روی آن تأکید دارند این است که بتوانیم ثبات را در سیاست‌ها به نحوی اعلام کنیم که سهامداران و شرکت‌ها تکلیف خود را بدانند و قادر باشند در بلند مدت برنامه‌ریزی کنند. رویکرد کلی دولت حذف قیمت گذاری دستوری است.

عشقی درباره سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری در بورس یک سرمایه گذاری بلند مدت است و شخصا‌ً نگاه و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در این بازار را توصیه نمی‌کنم. چراکه بازار در کوتاه مدت با نوساناتی مواجه است که سهام‌داران را اسیر خواهد کرد و باعث ضرر آن‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: بازار بورس در مقایسه با سایر بازار‌ها در بلند مدت همیشه صعودی بوده، اما در کوتاه مدت نوسانات غیرمنطقی داشته است. افرادی که سال قبل وارد این بازار شدند و به سرعت از آن خارج شدند، ضرر زیادی کردند درحالی که اگر این سرمایه گذاری ادامه پیدا می‌کرد قطعا به سود می‌رسید.

عشقی ادامه داد: وضعیت شرکت‌ها درحال حاضر بسیار خوب است. تیر یا مرداد سال گذشته من به عنوان کارشناس جرأت نمی‌کردم کسی را به بورس دعوت کنم، اما درحال حاضر شرایط با ثبات است و شرکت‌ها سودآوری خوبی دارند. سازمان بورس مسئول اینکه شاخص "چند" باشد نیست. سازمان بر رفتار ذینفعان، شرکت‌ها و سهامداران نظارت می‌کند تا قواعد به درستی رعایت شود. درحال حاضر علی رغم افزایش سودآوری شرکت‌ها، اعتماد سرمایه‌گذاران و سمت تقاضا ضعیف است. اما در بازار موج فروش جدی وجود ندارد. باید با اقدامات اعتمادزا و اطمینان دادن به سهامداران که دولت درمورد شرکت‌ها تصمیمات رادیکال نمی‌گیرد، بتوانیم اعتماد را به بازار برگردانیم. با برگشت این اعتماد، بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد، اما نباید انتظار داشته باشیم بازار دوباره در عرض دو تا سه ماه چند برابر شود. این نه قابل تصور و نه مفید است. اما مسیری متعادل و رو به رشد را خواهد داشت.

وی همچنین درباره برنامه سازمان بورس برای آموزش تازه واردان بورسی گفت: بحث افزایش سواد مالی بسیار مهم است. سازمان بورس با کمک ارکان بازار سرمایه درحال برنامه‌ریزی منسجم برای آموزش سهام‌داران است و مهم‌ترین موضوع این است که دید سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود تا سهامداران آگاه باشند که سرمایه گذاری در بازار سرمایه بلند مدت است و افراد باید پول مازاد خود را وارد این بازار کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.