ارتقای کیفیت سیاستگذاری، مستلزم استفاده از تمام ظرفیت های علمی-پژوهشی کشور

وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست با اساتید اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد:

ارتقای کیفیت سیاستگذاری، مستلزم استفاده از تمام ظرفیت های علمی-پژوهشی کشور

چهارشنبه, ژانویه 12, 2022 - 09:45 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست با اساتید اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، آزاداندیشانه عمل کردن در عرصه اخذ نظر و مشاوره را یک ضرورت و ارتقای کیفیت سیاستگذاری را مستلزم استفاده از تمام ظرفیت علمی-پژوهشی کشور در هر دانشگاه و با هر رویکردی دانست و افزود: باید همه صاحب نظران، در های دستگاه های اجرایی را برای ارائه نظر، به روی خودشان کاملا گشاده ببینند.

به گزارش دیوان اقتصادبه نقل از روابط عمومی بانک ملت،وزیر اقتصاد، در این نشست از راه اندازی اتاق فکر اقتصاد اسلامی در پژوهشکده وزارت اقتصاد خبر داد.

وی حضور خود در جمع اساتید اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس را فتح بابی برای توسعه ارتباطات علمی با این دانشگاه و استفاده از نظرات اساتید و صاحب نظران در تصمیم سازی های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها و دستگاه های دولتی، از گذشته، به شکل سنتی همکاری هایی با هم داشته اند اما متأسفانه، به رغم زحمات خوبی که در این راستا کشیده شده، این همکاری ها، منجر به افزایش کیفیت سیاست های اقتصادی کشور نشده است.

وی گفت: درخواست من برای اینکه تعامل دولت و دانشگاه، منجر به افزایش کیفیت سیاست گذاری شود، این است که این تعامل بصورت مستمر ادامه داشته و همواره اساتید، نظرات و برنامه های پیشنهادی خود را در ارتباط با معضلات و سیاست های روز اقتصاد کشور ارائه دهند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بالا بردن کیفیت سیاستگذاری، مستلزم این است که ما در عرصه اخذ نظر و مشاوره، آزاد اندیشانه عمل کنیم و بتوانیم از تمام ظرفیت علمی پژوهشی کشور در هر دانشگاه و با هر رویکردی استفاده کنیم و باید همه صاحب نظران، در های دستگاه های اجرایی را برای ارائه نظر، به روی خودشان کاملا گشاده ببینند.

وی تأکید کرد: به رغم همه نقدها، وزارت اقتصاد با افتخار این مسیر را ادامه خواهد داد و امیدوارم این جلسات منتهی به خروجی های علمی و تحقیقاتی شود که قرار نباشد در قفسه های بایگانی دانشگاه ها به فراموشی سپرده شوند.

وزیر اقتصاد در ادامه جلسه در پاسخ به یکی از پیشنهادات اساتید حاضر در جلسه، مبنی بر برگزاری دوره های آموزشی آشنایی دانشجویان رشته اقتصاد با حوزه مسئولیتی، فرآیند های تصمیم سازی و عملکرد این وزارتخانه، از رییس پژوهشکده وزارت اقتصاد خواست تا با همکاری و مشورت دانشگاه تربیت مدرس، نسبت به طراحی دوره هایی کوتاه مدت برای دانشجویان به همین منظور اقدام کند.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه درباره اقتصاد اسلامی با بیان اینکه پژوهشکده وزارت اقتصاد تا پیش از این، چندان نقش و مسئولیتی در این زمینه نداشته است، اظهار داشت: در همین راستا از یکی دو نفر از صاحب نظران و پژوهشگران عرصه اقتصاد اسلامی خواسته ایم به تهران آمده و دفتری هم در پژوهشکده وزارت اقتصاد راه اندازی کنند تا ما بتوانیم به شکل مستمر یک اتاق فکر اقتصاد اسلامی راه اندازی کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: خوبی شکل گیری این اتاق فکر در پژوهشکده وزارت اقتصاد این است که آنها می توانند بطور مستمر و به روز در جریان مسایل سیاستگذاری ما قرار بگیرند که بطور مثال در چند ماه آینده قرار است یک لایحه با این محتوا ارائه شود و آنها هم نظر و راهکار های خود را در چارچوب اقتصاد اسلامی ارایه کنند.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد، یکی از بانک های دولتی را جهت همکاری برای اجرای آزمایشی یکی از طرح های پیشنهادی دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با تأمین مالی طرح های تولیدی مبتنی بر دیدگاه اقتصاد اسلامی به آن معرفی کند.

این گزارش حاکی است، موضوعاتی چون ایجاد و تقویت ظرفیت های تولید مبتنی بر سرمایه گذاری با توجه به روند ضعیف تشکیل سرمایه در کشور، استفاده عقبه تیم اقتصادی دولت از خزانه دانشیِ دانشگاه ها، توجه به آثار ناخواسته برخی تصمیمات اقتصادی، توجه به تجارب جهانی، توجه به اهمیت بحث هوش مصنوعی در حوزه اقتصاد دیجیتال، تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه FATF به عنوان لازمه اجرایی کردن سرفصل "توسعه تعاملات بین المللی" در نقشه راه رشد غیر تومی وزارت اقتصاد، بخشی از پیشنهادات اساتید دانشگاه تربیت مدرس در این نشست حدودا دو ساعته بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.