ارائه خدمات بیمه اتومبیل در سه بخش قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید دستهبندی شده و فرایندهای خرید، صدور و خسارتدهی را شامل میشود. تسهیل امور بیمهگذاران، بهبود فرایند بیمهگران و جلوگیری از تقلب و جعل، اهمیت استفاده از فناوریهای نوین و زیرساخت های فناوریمحور در این فرایندها را دوچندان نموده است.
سامانه فروش، صدور و خسارتدهی برخط در بیمههای اتومبیل مبتنی بر فناوریهای هوش مصنوعی و تحلیل داده
سامانه فروش، صدور و خسارتدهی برخط در بیمههای اتومبیل مبتنی بر فناوریهای هوش مصنوعی و تحلیل داده
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، با توجه به اجباری بودن بیمههای شخص ثالث و نیاز قطعی همه رانندگان خودرو به این بیمهنامهها، بررسی نحوه ارائه خدمات در این حوزه اهمیت زیادی دارد. در طی سالهای گذشته و در راستای ارائه خدمات الکترونیک در رشته بیمه شخص ثالث بخشهای مختلف این خدمات دستخوش تغییرات مثبتی شده که نتیجه آن حذف کوپن خسارت، راهاندازی سوییچ سنهاب، حذف فیزیکی بیمهنامه و بیمههای رانندهمحور بوده است. با این وجود تاکنون نگاه جامعی به دیجیتالسازی کلیه فرایندها در بخشهای مختلف قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید، صورت نگرفته است. بنابراین پرداختن به فرایندهای موجود و بهبود آنها با استفاده از فناوریهای نوین میتواند مسیرهای جدید در ارائه این خدمات ایجاد نماید.با توجه به اهمیت این موضوع، میز تخصصی بیمههای اتومبیل پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «سامانه فروش، صدور و خسارتدهی برخط در بیمههای اتومبیل مبتنی بر فناوریهای هوش مصنوعی و تحلیل داده» نموده است. این گزارش توسط مهندس هانیه کارخانه و مهندس علیرضا عقیلی و با همکاری محمد اباذریان طهرانی و مجتبی قاسمیان تنظیم شده است. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی صنعت بیمه در حوزه صدور و خسارتدهی بیمههای شخص ثالث از زمان خرید بیمهنامه تا زمان بروز حادثه است که در این فرایند ذینفعانی چون بیمهگذاران، پلیس راهور، شرکتهای بیمهگر و شرکتهای ارزیاب خسارت یا ارزیابان خسارت با ماموریت مشخص سهیم هستند.در مطالعه حاضر تلاش شده است که با استفاده از روشهای هوشمند با کمترین هزینه و زمان و با بیشترین دقت همراه با کاهش خطای انسانی، معماری سامانه صدور و خسارتدهی پیشنهاد گردد. در این راستا و به منظور تسریع در بهره گیری از نرمافزار با استفاده از حداقل امکانات موجود در کشور، اقدامات پیشتهادی تا پرداخت خسارت در سه فاز اعلام خسارت و ثبت تصاویر، رسیدگی و آنالیز هوشمند پیشنهاد شده است. در در طراحی سامانه پیشنهادی فروش، صدور و خسارتدهی آنلاین، ویژگیهایی نظیر بهبود فرایندها، خودکار نمودن فعالیتها و حدف بروکراسیهای اداری در حد امکان، کاهش هزینههای بیمهگران ازجهت مراجعات حضوری، استفاده از راهکاری خاص، نوآورانه و مبتنی بر تکنولوژی در بهینهسازی و رفع معضلات مربوط به این خدمات و در نهایت کاهش تقلبات مدنظر محققین قرار گرفته است.
علاقهمندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش میتوانند به وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1564/ مراجعه نمایند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد