اختصاصی/ فساد، مناطق آزاد فسادی دبش   

اختصاصی/ فساد، مناطق آزاد فسادی دبش   

‏مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، که روزگاری قرار بود دست توانمند اقتصاد در کمک به توسعه صادرات ایران و جذب گردشگر خارجی باشد، نه تنها به بارانداز واردات و دلخوشی زودگذر بخشی از مسافران ایرانی تبدیل شد، بلکه عملا به منطقه‌ای تبدیل شده که برخی امتیازات آن، عملا به ایجاد رانت، فساد، مبادلات مشکل دار تبدیل شده است.

به گزارش ديوان اقتصاد، برخی به جای صادرات مجدد، عملا شرکت هایی تاسیس کرده اند تا با امتیاز مناطق آزاد، عملا واردات مجدد داشته باشند و کالاهایی را وارد مناطق آزاد کنند و با روش هایی به داخل کشور وارد و عرضه کنند. یعنی از امتیاز مناطق آزاد و هزینه کمتر بهره ببرند اما عملا کالاها و مواد اولیه را وارد کنند تا در نهایت کالاهایی را برای مصرف در داخل ایران تولید نمایند. در حالی که هدف اولیه این بوده که مناطق آزاد، جایی برای صادرات مجدد و رشد ارز آوری باشد.

مناطق آزاد ایران به مناطق مشکل دار و با مسائل مختلف تبدیل شده که لازم است دولت چهاردهم در رسیدگی به معضلات بیشمار اقتصادی و رانت ها و فسادها و ناکارآمدی ها، به خلاف قاعده های مناطق آزاد نیز رسیدگی نماید و مدیریت آنها را نه مستقل بلکه مرتبط با تولید و صادرات تعیین نماید.

باید مناطق آزاد و ویژه که با صرف هزینه های هنگفت ایجاد شده و امیدی برای تحول در منطقه بوده تا رقیب کشورهای منطقه و همسایه و حاشیه خلیج فارس باشند، از این وضعیت خارج شوند و سروسامانی پیدا کنند.

بی‌تردید برررسی عملکرد ۳ساله دولت سیزدهم در مناطق آزاد از اولویت‌ها خواهد بود تا عمق مدیریت فسادزا و فسادپرور آقایان، بر همگان روشن شود. 

این موضوع بايد در صدر برنامه‌های دبیر بعدی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشد.

صرف‌نظر از شرایط اقتصادی فاجعه بار و فسادهای دهشتناک که در دولت ابراهیم رئیسی صورت گرفت؛ وضعیت مناطق آزاد به‌واسطه فساد و ناکارآمدی دبیران و برخی مدیران در این دولت غیرقابل تصور بوده است.

همه ناکارآمدیها و بی عرضگی‌های سه سال اخیر به کنار؛ آیا درباره افتضاح اخیردر مناطق آزاد که برای ماستمالی‌کردنش عده‌ای  از وزرا را دعوت‌ کرده‌اید، توضیح می‌دهید یا می‌خواهید آن را هم بفرستید پیش فساد چای دبش؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.