حمایت انجمن خودروسازان از عرضه دوباره خودرو در بورس کالا

دبیر انجمن عنوان کرد:

حمایت انجمن خودروسازان از عرضه دوباره خودرو در بورس کالا

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: انجمن خودروسازان از عرضه دوباره خودرو در بورس کالا دفاع می‌کند.

به گزارش دیوان اقتصاد، دبیر انجمن خودروسازان ایران به سنا، توضیح داد: قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، هم به نفع مصرف‌کننده است و هم به نفع خودروساز، چون این نرخ‌ها نسبت به بازار، پایین‌تر ثبت می‌شود و در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و از سوی دیگر از نرخ بازار آزاد هم بسیار پایین‌تر است که مصرف‌کننده هم از محل آن منتفع می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: تصمیم‌گیران و مدیران ارشد دولت چهاردهم هم می‌بایست از فروش خودرو در حاشیه بازار حمایت کنند و مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند.

تجربه 3 دهه اخیر

نعمت‌بخش با اشاره تجربه تنظیم بازار خودرو در ۳ دهه گذشته، گفت: در دهه ۷۰ زمانی که اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد شد، شورای اقتصاد در سال ۷۳ مصوب کرد که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد که این موضوع تجربه قابل توجهی را برای کشور در عرضه خودرو رقم زد. برهمین مبنا، سال‌ها خودروها با نرخی منطقی به فروش می‌رسید، نمودارها نشان می دهد وقتی خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد خودرو ظرف ۳ ماه تک نرخی شده و تقاضاهای غیر مصرفی و سفته‌بازانه که ۸ هزار همت تخمین زده شده است، از این بازار خارج می‌شود.

لزوم لغو قیمت‌گذاری دستوری

دبیر انجمن خودروسازان گفت: بر اثر قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان ۱۰۰ همت به زنجیره تامین و قطعه‌سازان بدهکار شده‌اند و زیان انباشته ۳ خودروساز بزرگ هم به ۲۵۰ همت رسیده است. اگر می‌خواهیم مسیر صنعت خودرو اصلاح شود، باید ضمن آزادسازی قیمت، قیمت‌گذاری دستوری را به طور کامل از این صنعت حذف کنیم.

او با اعلام اینکه بهترین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازان، صدور مجوز فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است، تاکید کرد: با این اقدام توان مالی خودروسازان تقویت می‌شود و آن‌ها می‌توانند با پرداخت بدهی‌هایشان به قطعه سازان، شرایط را برای تداوم عرضه قطعات در خطوط تولید فراهم کنند. در این صورت ظرفیت عرضه روزانه ۵ هزار خودرو از مسیر خطوط تولید دو خودروساز بزرگ فراهم است. در صورت فراهم شدن چنین شرایطی شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت خودرو در هفته، خواهیم بود، که این امر به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو کمک قابل توجهی خواهد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.