تبدیل فولاد هرمزگان به نخستین تولیدکننده فولاد سبز در ایران

تبدیل فولاد هرمزگان به نخستین تولیدکننده فولاد سبز در ایران

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان گفت: خوشبختانه مطالعات مهندسی انتقال هیدروژن از پالایشگاه به سمت فولاد هرمزگان انجام شده و درحال انعقاد قرارداد اجرای خطوط لوله هستیم تا به نخستین تولیدکننده فولاد سبز در ایران تبدیل شویم.

به گزارش دیوان اقتصاد، علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با روابط عمومی، در حاشیه بیست و ششمین سمپوزیوم فولاد کشور، بیان کرد: بحث فولاد سبز از سال‌ها قبل در مجامع بین‌المللی مطرح بوده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است صنعت فولاد دنیا تا سال 2050 یعنی 25 سال آینده به انتشار صفر کربن برسد. برای این که هدف یاد شده محقق شود، به هزینه‌ها و الزاماتی نیاز دارد و باید زیرساخت‌هایی برای آن فراهم شود. این یعنی تولید فولاد سبز و انتشار کربن باید به صورت اقتصادی و مقرون به صرفه انجام شود. در کشورهای پیشرو تلاش خواهند کرد محدودیت‌های قانونی مانند اعمال تعرفه برای دیگر تولیدکنندگان فولاد که به این حوزه دیرتر وارد شدند یا وارد نشده‌اند، به وجود آورند.

وی افزود: در کشور ما نیز مطالعات و تحقیقات در رابطه با فولاد سبز آغاز شده است. هر چند که در کشور ما عمده تولید فولاد از طریق تکنولوژی کوره قوس الکتریک و احیا مستقیم انجام می‌شود که به نوعی سبز است و آلایندگی بسیار کمتری نسبت به کوره بلند دارد. این یعنی کشور ما در رابطه کاهش آلایندگی نسبت به دیگر کشورها مزیت دارد. با این حال به دنبال کاهش انتشارات کربنی هستیم.

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش انتشارات کربنی در تکنولوژی احیا مستقیم، استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی است. راهکار دیگر این است که کربن منتشر شده در خطوط تولید به روش‌های مختلف جمع‌آوری شده و از انتشار آن جلوگیری شود. برخی از این روش‌ها در دنیا تجاری شده‌اند و برخی نیز در مراحل تحقیق و توسعه و آستانه تجاری شدن قرار دارند.

کاظمی با اشاره به اقدامات فولاد هرمزگان در حوزه فولاد سبز، تصریح کرد: مطالعاتی را در سال‌های گذشته برای استفاده از هیدروژن در واحدهای احیا مستقیم آغاز کرده‌ایم. مزیتی که برای فولاد هرمزگان در این رابطه وجود دارد این است که در نزدیکی واحدهای پالایشگاهی دارای هیدروژن خاکستری قرار دارد. البته هیدروژن مد نظر فولاد هرمزگان هیدروژن سبز است که از الکترولیز آب به دست می‌آید و آلودگی ندارد.

وی ادامه داد: در گام اول باید برنامه‌ریزی کنیم هیدروژن خاکستری پالایشگاه‌ها به فولاد هرمزگان انتقال یابند تا بتوانیم آن را به کارگیری کنیم. این مهم در قالب کارگروه‌هایی در ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران تشکیل شده‌اند، همچنین در پروژه مشترک و کارگروهی که در فولاد هرمزگان تعریف کردیم، تیم‌های مرتبط تشکیل شده‌اند.

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: در حال حاضر هیدروژن سبز در مقایسه با دیگر محصولات مانند گاز طبیعی گران‌تر است که البته استفاده از آن می‌تواند در زمان‌هایی که قطعی گاز اتفاق می‌افتد، مقرون به صرفه باشد.

کاظمی در پایان بیان کرد: خوشبختانه به مراحلی رسیده‌ایم که مطالعات مهندسی انتقال هیدروژن به سمت فولاد هرمزگان انجام شده و در حال انعقاد قرارداد اجرای خطوط لوله هستیم که انتقال هیدروژن از مبدا پالایشگاهی به فولاد هرمزگان تا حد 30 درصد از ظرفیت مدول‌های احیا مستقیم انجام شود. در این زمینه شبیه‌سازی‌های اولیه و فعالیت‌های تئوریک صورت گرفته و امیدوار هستیم به عنوان نخستین شرکت در کشور هیدروژن را برای خطوط تولید استفاده کنیم و به عرصه تولید فولاد سبز در دنیا وارد شویم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.