**تلگرام پدیده انتخابات 96
فضای مجازی همچون دیده بانی دقیق و منظم با سرعتی کم نظیر و غیر قابل مقایسه با رسانه های داخلی رسمی و اصلی کشور مسوولیت انتشار همه اخبار و اطلاع رسانی به مخاطبان و طرفداران کاندیداها را به تنهایی برعهده گرفت که اینگونه پیام رسانی و آگاهی بخشی برای اولین بار در کشور صورت گرفت و شاید بدون این فضا ، مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم رقم نمی خورد.
در انتخابات گذشته به دلیل رشد اندک این فضا ، اتکای مردم بیشتربه اخبار صدا و سیما و روزنامه های کثیرالانتشاربود اما در دوره ۴ ساله دولت یازدهم و توجه ویژه این دولت به گسترش فضای مجازی و حمایت همه جانبه از آن سبب شد کم کم صدا و سیما و حتی خبرگزاری های مخالف دولت جای خود را به تلگرام ، اینستاگرام و توییتر ... بدهند و این رسانه های مجازی به مجموعه ای نظارتی _ مردمی برای راستی آزمایی اخبار رسانه ملی و خبرگزاری های شایعه پراکن تبدیل شوند.
در این میان کانال های تلگرامی مخالف دولت از ابتدا همسو با رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی مخالف ، شروع به شایعه پراکنی و انتشار اخبار نادرست درباره دولت یازدهم کردند که سند ۲۰۳۰ نمونه ای از این ابتکارات بود اما ستاد های انتخاباتی دولت یازدهم ورسانه های موافق دولت که تعدادشان هم کم نیست با رفتاری هشیارانه و منسجم و استفاده بهینه از فضای مجازی بخصوص کانال های تلگرامی، موفق به خنثی کردن شایعه پراکنی های بی اساس شدند.
درواقع دولت یازدهم با دست و دلبازی فراوان این امکان جهانی را در اختیار رقیب و مخالفان خود قرارداد تا با فراغ بال به نقد منصفانه بپردازند و حتی آنجایی هم که با سوء استفاده واستفاده غیر اصولی از این امکانات، قصد تخریب دولت و دستاوردهای آن را داشتند باز این امکان از آن ها دریغ نشد و دولت یازدهم برخلاف دولت نهم ودهم ،آزادی فضای رسانه ای برای نقد را دست ودلبازانه به رقیبان خود تقدیم کرد.
اما نکته مغفول مانده درذهن مخالفان دولت این بود که رای دهندگان ۹۶ با سطح آگاهی بسیاربالاتری نسبت به انتخابات گذشته اخبار را رصد کرده و با شناخت کامل از فضای مجازی به دنبال اطلاع رسانی های درست رفته وشایعات را تشخیص داده وهر شهروند به سان یک رسانه اخبار را تایید و یا تکذیب می کردند.
در حالی که دولت روحانی از حمایت رسانه ملی با سطح فراگیری ۱۰۰ درصدی درروستاها و شهرها به هیچ عنوان برخوردار نبود، از طریق همین کانال های تلگرامی درروستاها و شهرهای دورازپایتخت توانست بررقیبان خود که از پشتیبانی بیش از ۱۰۰ درصدی صدا وسیما برخورداربودند وعلیرغم تبلیغات گسترده درروستاها، غلبه کند.
اکنون دولت یازدهم به دلیل حمایت از فضای مجازی در۴ سال دوره قبل ، به طور قطع موفقیت خود در اطلاع رسانی انتخابات دولت دوازدهم و پیروزی را تا حدود زیادی مرهون همین فضا می داند پس در اشاعه و افزودن امکانات آن برای مردم کوشا باشد تا از همین طریق رسانه ملی که علیرغم مفاد اساسنامه خود همچنان به شایعه پراکنی و اخبار بی پابه و جانبداری های یکسویه می پردازد به محاق رفته و در این شرایط به یمن گسترش امکانات مردم در سایه آگاهی رسانی جمعی و حضورفعال در فضاهای مجازی معتبر، به رسانه کشوری تبدیل شوند تا شاهد شورانتخاباتی دیگری در۱۴۰۰ باشیم.
**زهره مجتهدزاده**