صنعت بیمه از نفوذ موثر در اقتصادبازمانده

صنعت بیمه از نفوذ موثر در اقتصادبازمانده

حفظ و تقویت ظرفیت اتکایی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای ایجاد تعادل در قبول و واگذاری بیمه های اتکایی یکی دیگر از برنامه های مهم راهبردی صنعت بیمه قلمداد می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمد سعیدی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران در نخستین همایش بزرگ بازاریابی بیمه معلم با اعلام مطلب بالا گفت:صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی همواره مطرح بوده است و شرکت های مرتبط با این صنعت به عنوان یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی فعالیت دیگر نهادها را پشتیبانی می کنند.
وی ادامه داد: شاید بتوان به قطعیت گفت اگر اقتصاد یک کشور به بیمه و حمایت های ناشی از آن متکی نباشد، در معرض خطرهای بزرگ و جبران ناپذیری قرار خواهد گرفت. امروزه یکپارچه سازی بازارهای جهانی به بهبود بازارهای مالی کمک زیادی کرده است و صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به سرعت رشد کرده است. پیشتر کشورهای توسعه یافته پوشش بیمه ای بهتری داشتند اما امروزه کشورهای در حال توسعه بازار بهتری را در کسب و کار بیمه به خود اختصاص داده اند.
سعیدی افزود: متاسفانه صنعت بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست که باید برنامه ریزی به گونه ای باشد تا به جایگاه بهتری برسیم و قاعدتا همانگونه که بارها توسط دست اندرکاران این صنعت عنوان شد، صنعتی که باید ریسک ها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد.از طرف دیگر، فاصله معنادار این صنعت با متوسط جهانی خبر از این می دهد که صنعت بیمه در کشور ما آنچنان که باید توسعه نیافته و از مقبولیت کافی نزد آحاد ملت برخوردار نبوده و از نفوذ موثر به حوزه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد بازمانده است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران افزود: در بخش دریا، در سالهای نه چندان دور، عدم آشنایی قابل توجه بیمه گران ایرانی به ریسکها و مخاطرات مرتبط با عملیات حمل و نقل دریایی و مقاوله نامه های مرتبط با امنیت و ایمنی در دریا و همچنین حضور فعال شرکتهای بیمه خارجی در کشور و عدم تمایل شرکتهای بیمه ای و بیمه گذار به انجام مذاکره مستقیم با شرکتهای فعال در حوزه های حمل و نقل دریایی موجب آن شد که بیمه گران خارجی در ارائه پوششهای اموال اعم از بدنه و ماشین آلات کشتی ها گوی سبقت را از شرکتهای بیمه ای ایرانی بربایند و در نتیجه با اعمال تحریم های بیمه ای و عدم امکان ورود بیمه گران خارجی به بازار ایران، شرکتهای بیمه ای کشور و بیمه مرکزی با چالشهای جدی در این زمینه مواجه گردیدند.
وی در ادامه اظهار داشت : در این شرایط و تحت حمایتهای بی دریغ بیمه مرکزی، شرکتهای کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش موفق به تاسیس اولین کلوپهای بیمه ای پی اند آی در کشور گردیده اند که حضور این دو کلوپ در بین شرکتهای بیمه ایرانی تضمین فعالیت شرکتهای کشتیرانی مذکور در دوران تحریم بود و همچنان، براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، سیاستهای دو شرکت وفق شرایط اقتصادی و بازار حمل و نقل بین المللی بر این حمایت استوار است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران گفت: در حال حاضر با درایت مسئولین نظام و مسئولین اجرایی در کشور، ضمن برقراری ارتباط نزدیک و صمیمانه تر بین شرکتهای کشتیرانی و شرکتهای بیمه ای داخلی، موجبات عقد توافقنامه های همکاری در زمینه بیمه فراهم گردیده است.
وی افزود : همچنین با اجرایی شدن برجام شرایط مناسبی جهت انتقال ریسک های عمده ناوگان به بازارهای خارجی فراهم گردید که در این راستا اقدامات موثری جهت همکاری با کلوپ های پی اند آی بین المللی از جمله کلوپ های استیم شیپ و غرب انگلستان و همچنین کلوپ اسکالد انجام پذیرفته است. به گونه ای که هم اکنون در حدود 80 فروند از شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزد کلوپ استیم شیپ تحت پوشش قرار گرفته اند.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران ادامه داد: با هدف استمرار و تداوم همکاریهای فیمابین، کلوپ Steamship Mutual Understanding Association اقدام به پذیرش عضویت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب اعضاء هیات مدیره خود نموده است که وقوع مناسب صدرالذکر از مصادیق بارز تغییر رویکرد جهانی به تحولات جاری جمهوری اسلامی ایران پس از برجام و افتخار بزرگی در محافل و جوامع بین المللی دریایی برای گروه کشتیرانی محسوب می شود.
با توجه به تحولات اخیر و با اجرایی شدن برجام، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بیمه معلم پیشنهاد می نماید که از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را با هدف ارتقا سطح آموزش و شیوه های مدرن بازاریابی، ببرد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزد چرا که برخی از مشکلات و کاستی های صنعت بیمه با برنامه ریزی و پیشنهادات کاربردی ارائه شده برطرف می شود.
وی افزود: آموزش نیروی انسانی شرکت های بیمه و اصرار بر اینکه برخی مدیران ارشد بیمه های حتما بایستی دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار را طی کنند. همانگونه که اشاره شد از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین دیگر نهادهای اقتصادی کشور نقش بخش دولتی در صنعت بیمه نیز بسیار زیاد بوده.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران گفت: متعاقب تشویق سرمایه گذاری های خارجی، موسسات بیمه خارجی نیز برای ورود به بازار بیمه ایران دست به کار شدند. اما بیم آن می رود که اگر کنترل و نظارت دقیقی در بازار بیمه نوپای ایران اعمال نشود صنعت بیمه در خطر هجوم موسسات بیمه خارجی که از هر جهت مجهزتر بودند قرار گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که برنامه استراتژیک تحول در صنعت بیمه را باید با مد نظر قرار دادن اصول زیر بنیان نهاد گفت:حرکت در مسیر تحقق چشم انداز 20 ساله و در مسیر سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آینده نگری نسبت به محیط درونی و بیرونی صنعت بیمه و مواجه کارآمد به چالشهای اساسی صنعت بیمه از طریق توجه به خرد جمعی و دیدگاه های صاجبنظران اجرایی و علمی صنعت بیمه،حذف چرخه های بروکراتیک و دیوانسالارانه و پایبندی بر اصول مشتری مداری شرکت های بیمه و رویکرد جدی آنان به حذف چرخه ای زائد بروکراتیک که از طریق استقرار بیمه الکترونیک (E-Insurance) و زیرساخت های مربوط به IT امکان پذیر می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.
سعیدی در ادامه با اعلام این مطلب که با توجه به شرایط پیش آمده بعد از برجام باید به طور جدی پیگیر باشیم که روابط خارجی و بین المللی با شرکت های معتبر و بزرگ بیمه ای دنیا را احیاء نموده و مبادلات بیمه اتکایی را با آنها گسترش دهیم افزود:حفظ و تقویت ظرفیت اتکایی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای ایجاد تعادل در قبول و واگذاری بیمه های اتکایی یکی دیگر از برنامه های مهم راهبردی صنعت بیمه قلمداد می شود.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران گفت: باعث مسرت است که به این نکته اشاره شود، از سال 2010 میلادی تاکنون تمامی کشتیهای ناوگان کشتیرانی توسط شرکت بیمه معلم و دیگر بیمه گران ایرانی تحت پوشش قرار گفته و انتظار داریم تا ضمن همکاری با شرکت بیمه معلم و جلب حمایت متخصصان امر بیمه دریایی در داخل و خارج کشور و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بستری مناسب جهت ارتقا و انتقال دانش فراهم گردد.
وی افزود: باید اذعان کنیم که همچنان مسیری طولانی در پیش داریم. صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی با مخاطرات گوناگون و بعضا جدیدی مواجه است. تامین نیروهای انسانی مجرب و متخصص و آموزش دیده و تامین آسایش و آرامش پرسنل دریایی در ارتباط با تامین سلامت دریانوردان و خانواده های ایشان از اهداف محوری فعالیتهای شرکت کشتیرانی است و در این زمینه نیازمند تعامل نزدیک با شرکتهای بیمه و خصوصا شرکت بیمه معلم هستیم و در این راستا طرح جامع بیمه حوادث و درمان تکمیلی هم امنون توسط دفتر بیمه و خسارات کشتیرانی در دست مطالعه می باشد.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی ج.ا. ایراندر خاتمه اعلام کرد: لازم می دانم به چشم انداز صنعت بیمه در افق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران اشاره ای داشته باشم که به موجب آن صنعت بیمه ایران در افق 1404، به عنوان صنعتی اقتصادی، عدالت محور، پایدار، سالم و قابل اعتماد، برخوردار از اخلاق حرفه ای و عجین شده با جامعه، که از مختل شدن روند طبیعی زندگی آحاد شهروندان و چرخه عادی فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی کشور در نتیجه حوادث ناشی از عوامل طبیعی و یا انسانی اتفاق می افتد.به شیوه ای آسان، سریع، مشتری مدار و با کمترین هزینه و به شکلی همه جانبه جلوگیری می کند و الگویی برای بیمه گران آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه است، معرفی گردیده و تمام کوششها در این مقوله می بایست در راستای نیل به این اهداف عالیه صورت پذیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.