هند سرمایه گذاری در مسیر ریلی چابهار - زاهدان - مشهد را بررسی می کند

هند سرمایه گذاری در مسیر ریلی چابهار - زاهدان - مشهد را بررسی می کند

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل گفت: هندی ها در حال بررسی سرمایه گذاری در پروژه‌ ریلی مسیر چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد هستند و تصمیم نهایی درباره نحوه تامین اعتبار مالی خارجی آن در سفر وزیر راه و شهرسازی به هند اتخاذ می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکره با هندی برای سرمایه ‌گذاری در پروژه‌ ریلی چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد و مذاکره با کره جنوبی برای مشارکت در پروژه راه‌آهن اصفهان - اهواز گفت: هندی‌ها در حال بررسی چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز به مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در این مسیر ریلی هستند و راه‌آهن اصفهان - اهواز نیز در مرحله تدوین بسته سرمایه‌ گذاری پنج میلیارد یورویی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سفری که شهریور ماه به هند داشتیم، شرکت هندی پس از بازدید از محل احداث پروژه بازدید و تمایل خود برای سرمایه ‌گذاری در این خط آهن به دولت هند اعلام کرد و
اکنون در انتظار تصمیم نهایی دولت هند برای سرمایه‌ گذاری شرکت هندی در پروژه هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نشست با معاون وزیر تجارت و معاون وزیر راه‌آهن هندوستان گفت: موضوع آمادگی شرکت هندی برای سرمایه ‌گذاری در پروژه راه‌‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد به دولت هند اعلام‌ شده و اکنون در حال بررسی چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز به مبلغ 1.5 میلیارد دلار هستیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به رقم قابل‌توجه این سرمایه‌گذاری بیان داشت: برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی، طرف هندی پیشنهاد تأمین اعتبار در سه مرحله را مطرح کرد که پاسخ ما در مقابل با توجه به اینکه پروژه در دست اجرا است، این بود که به‌صورت یکجا تأمین مالی شود.
خادمی خاطرنشان کرد: مقرر شد در سفر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان و ملاقات با وزیران راه‌آهن و تجارت آن کشور، تصمیم نهایی اتخاذ شود.
وی با اشاره به تأمین منابع به مبلغ 4200 میلیارد ریالی از محل اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به این پروژه یادآورشد: این پروژه با روند ساخت مطلوبی در حال پیشرفت است، اما کافی نیست و ما نیازمند تأمین منابع مالی از طریق سرمایه‌ گذاری کشورهای خارجی هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به راه‌آهن اصفهان - اهواز اشاره کرد و گفت: مطالعات احداث این پروژه از سوی شرکت «دایلیم» کره جنوبی پس از گذشت یک سال به سر انجام رسید و حتی گزینه‌های پیشنهادی از سوی شرکت ساخت و توسعه را بررسی و 11 روش‌ پیشنهادی سرمایه‌گذاری خود را هم ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه رقم سرمایه‌گذاری در راه‌آهن اصفهان - اهواز بالغ ‌بر 5 میلیارد یورو است، گفت: نکته مورد نظر ما، مشارکت شرکت کره‌ای در ساخت و تقبل بخشی از هزینه اجرای این خط است.
خادمی خاطرنشان کرد: اگرچه نظر طرف کره‌ای تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس است اما بر اساس جلسات متعدد در ستاد وزارتخانه درخواست وزارت راه و شهرسازی بر سرمایه ‌گذاری شرکت کره‌ای در این پروژه در بسته سرمایه‌گذاری تعریف‌ شده در حال آماده سازی است.
به گزارش ایرنا، خط ‌آهن چابهار- زاهدان به طول 610 کیلومتر به هشت قطعه اجرایی تقسیم شده‌ و اکنون عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌ها توسط پیمانکاران ایرانی در دست انجام است و اتصال آن به مشهد در توسعه ترانزیت محور شرق به خصوص به کشورهای آسیای میانه و مرکزی و همچنین دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و ارتباط کشور هند به آسیای میانه و مرکزی از مزایای احداث این خط ریلی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.