سامانه جریمه هوشمند حمل و نقل کالا راه اندازی شد

سامانه جریمه هوشمند حمل و نقل کالا راه اندازی شد

چهارشنبه, اکتبر 4, 2017 - 13:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون برنامه‌ ریزی سازمان راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای از آغاز فعالیت سامانه جریمه هوشمند حمل‌ و نقل کالا خبر داد و گفت: با این سامانه تردد ناوگان در راه های کشور با کنترل بیشتری انجام می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، شهرام آدم نژاد افزود: سامانه جریمه هوشمند حمل‌ و نقل بار(IFS) با اهدافی نظیر توسعه کنترل هوشمند و دقیق ناوگان، نظارت بدون متوقف کردن ناوگان، تسهیل حمل‌ و‌ نقل، حذف خطای ناشی از عامل انسانی و جعل احتمالی اسناد کاغذی، کاهش هزینه‌های کنترل توسط نیروی انسانی و امکان نظارت شبانه ‌روزی بر ناوگان عمومی جاده ای فعال شده است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری اظهارداشت: این سامانه از ابتدای سال 1395 در سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای تدوین و علاوه بر همفکری جدی پلیس راهور در طی طراحی، حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز در برداشته و از اول دی ‌ماه سال گذشته به‌ صورت آزمایشی در جاده کاشان - قم اجرا شد و در حال حاضر با توافق پلیس راهور بر اساس زمان‌بندی مشخص در کل راههای کشور اجرایی می‌شود.
آدم نژاد مکانیسم طرح جریمه هوشمند در سطح کلان را شامل فرایندهایی چون شناسایی هوشمند تردد ناوگان در سطح جاده توسط سامانه تجمیع اطلاعات ترافیکی، تدقیق اطلاعات ترافیکی (پلاک و وضعیت بار) توسط سامانه OCR و اپراتور انسانی، استعلام وضعیت اسناد حمل‌و نقل برشمرد و خاطرنشان کرد: استعلام برای ناوگان دارای بار به ‌گونه‌ای انجام می‌شود که تا 24 ساعت پس از زمان تردد چنانچه هیچ سند حمل‌ونقلی در سامانه اسناد الکترونیک حمل‌ونقل ثبت نشده باشد ناوگان به‌عنوان متخلف شناسایی و موارد تعیین‌شده به سرویس جریمه پلیس راهور برای اعمال جریمه ارسال می شود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به این که جلوگیری از تضییع حقوق مالک کالا یکی از مزایای اخذ بارنامه الکترونیکی است، افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توسعه سند بارنامه علاوه بر ایجاد شفافیت در انجام مسئولیت‌های حمل‌ونقل به مالکیت مالک کالا بر محموله در حال حمل رسمیت می‌دهد که این سند به ‌صورت الکترونیکی به سازمان ارسال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: الزام به بیمه مسئولیت حمل، هنگام اخذ بارنامه الکترونیک صورت می‌پذیرد که سبب افزایش اطمینان مالک کالا از حمل مطمئن محموله خواهد شد، همچنین کاهش ریسک مالک کالا، شرکت حمل‌ونقل و راننده با پوشش بیمه‌ای مناسب و بهبود استانداردهای حمل بار در کشور با کنترل‌های مختلف به ‌منظور اطمینان از ایمنی ناوگان و رعایت اصول بارگیری از دیگر مزایای اخذ بارنامه الکترونیکی است.
با صدور بارنامه الکترونیکی، صاحب کالا از طریق اخذ بارنامه این امکان را خواهد داشت که ناوگان حامل بار را از ابتدا تا انتهای مسیر رصد و از سلامت محموله خود اطمینان پیدا کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.