تعرفه بخشی از محصولات صادراتی پتروشیمی به ترکیه کاهش می‌یابد

تعرفه بخشی از محصولات صادراتی پتروشیمی به ترکیه کاهش می‌یابد

چهارشنبه, نوامبر 1, 2017 - 14:58 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

قائم مقام وزیر نفت از کاهش تعرفه محصولات صادراتی پتروشیمی به ترکیه خبر داد و گفت: توسعه صنعت پتروشیمی تا حدود زیادی به شرایط و روابط بین المللی و حمایت‌های قانونی بستگی دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت نفت، مرضیه شاهدایی که پیش از تصدی قائم مقامی وزیر نفت، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی بود، روز چهارشنبه در بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی در مشهد اظهار کرد: خانه نخست من صنعت پتروشیمی است و در وزارت نفت هم پیگیر امور این صنعت خواهم بود.
وی افزود: شرکت‌های تولیدی صنعت پتروشیمی انسجام بسیار بالایی دارند که از این فرصت برای توسعه این صنعت می توان به خوبی استفاده کرد.
قائم مقام وزیر نفت با اشاره به اینکه آینده اقتصاد کشور در گرو توسعه صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: توسعه و پایداری این صنعت بسیار وابسته به شرایط و روابط بین المللی و حمایت‌های قانونی نظام است.
شاهدایی ضمن تبریک انتصاب سیدرضا نوروززاده در سمت معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی به وی توصیه کرد از انسجام به وجود آمده میان بخش خصوصی و دولتی در صنعت پتروشیمی حداکثر استفاده را داشته باشد.
وی با تاکید بر این که دنیای امروز، دنیای رقابت است، تصریح کرد: برای کسب بازارهای جهانی صنعت پتروشیمی، باید شرکت‌ها یکپارچه و همسو باشند.
قائم مقام وزیر نفت با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ترکیه، افزود: در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی برای حل مسائل تعرفه صادراتی صنایع کشور میان رایزن وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقام‌های ترکیه‌ای انجام شد که بر مبنای آن قراردادی تنظیم خواهد شد که در پیوست آن، تعرفه بیشتر محصولات پتروشیمی به جز 2 محصول با درجه (گرید) خاص که در ترکیه تولید می‌شوند، کاهش می‌یابد.

** نمی توان نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور را نادیده گرفت
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهوری، حل مشکلات صنعت پتروشیمی را ضروری دانست و گفت: نمی توان نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور را نادیده گرفت.
رضا ویسه صنعت پتروشیمی را صنعت نخست کشور دانست و اظهار کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی است که برای تحقق این موضوع باید صنعت پتروشیمی توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه باید از نفت و گاز استفاده بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور شود، افزود: با واگذاری بخش اعظم صنعت پتروشیمی به بخش خصوصی، رشد سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یافت.
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که صنعت پتروشیمی مهمترین سهم را در بخش صادرات کشور دارد، تصریح کرد: باید روند توسعه این صنعت شتاب بیشتری گیرد.
ویسه ادامه داد: راهبرد توسعه آینده کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی این است که با توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی، نفت و گاز برای خام فروشی نداشته باشیم.
ویسه بر ضرورت همکاری شرکت‌های پتروشیمی در کنار یکدیگر تاکید کرد و گفت: شرکت‌های تولیدی با همکاری یکدیگر می توانند بازار جهانی این صنعت را در دست بگیرند.
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری 60 میلیارد دلاری در برنامه ششم در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: این سرمایه گذاری می تواند سالانه 60 تا 70 میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته باشد.
ویسه با بیان این که اهمیت بالای صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور برای مسئولان اجرایی پوشیده نیست، افزود: نمی توان حتی لحظه‌ای به این صنعت فکر نکرد، بنابراین حل مشکلات صنعت پتروشیمی در اولویت قرار دارد و بدون شک حل می‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی سهم عمده ای در صادرات غیرنفتی کشور دارد، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی ایران می‌توانند بازارهای جهانی را تصاحب کنند.
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تولید در این صنعت نباید تنها به اوره و آمونیاک ختم شود، اظهار کرد: برای دستیابی به ارزش افزوده باید به سمت توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی حرکت کرد و در این راه مراکز پژوهش و تحقیق و توسعه نقشی کلیدی دارند و برای کسب فناوری‌های نو و انتقال آن میان شرکت‌ها باید تلاش کرد.

** کمیته شناسایی چالش‎های صنعت پتروشیمی تشکیل می شود
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در این گردهمایی از تشکیل کمیته شناسایی چالش های این صنعت خبر داد.
احمد مهدوی ابهری، امنیت و سود را 2 عامل سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: توسعه این صنعت در کشور انقلاب صنعتی ایجاد می کند.
وی ضمن برشمردن چالش‎های پیش روی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: از شورای رقابت درخواست می کنم که در ایجاد رگولاتوری چابک تر عمل کند.
مهدوی ادامه داد: کمیته ای مرکب از نماینده دولت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بخش خصوصی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برای شناسایی چالش‌های صنعت پتروشیمی تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: این کمیته موارد شناسایی شده را با توجه به نوع آن به دولت و یا مجلس به منظور رفع آنها ارائه می کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.