تسریع نوسازی بافت های فرسوده با واگذاری اراضی دولتی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری مطرح کرد:

تسریع نوسازی بافت های فرسوده با واگذاری اراضی دولتی

عشایری گفت:در طرح بازآفرینی شهری، اراضی دولتی واقع در بافت های فرسوده برای ساخت مسکن و بناهای عمومی در اختیار توسعه گران قرار می گیرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص جزئیات اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده تصریح کرد:شاخص ترین ویژگی طرح بازآفرینی شهری محله محور بودن و مشارکت مردمی در آن است.

وی ادامه داد: این طرح نسبت به طرح های مشابه قبلی که با مشارکت 3 رکن شهرداری ، دولت و بخش خصوصی اجرا می شد 2 رکن تسهیل گر و توسعه گر نیز دارد که به اجرای هرچه سریعتر و راحتتر طرح کمک می کند.

عشایری گفت:واگذاری اراضی دولتی به سازندگان از دیگر ویژگی های طرح است که موجب تسریع در آغاز برنامه بازآفرینی شهری می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار داشت: همچنین با تصویب دولت معادل ریالی یک میلیارد دلار تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی بدون سود و معادل همین مبلغ از اعتبارات بانکی با سود معمول در اختیار توسعه گران قرار خواهد گرفت که در مجموع با میانگین سود 9 درصدی است و تقریبا به هر واحد ساخته شده 50 میلیون تومان تعلق می گیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: در این مدل عرضه تلاشمان این است که هزینه ساخت ساختمان در بافت های فرسوده یا ناکارآمد شهری نسبت به مناطق دیگر 25 تا 30 درصد تقلیل یابد و به این منظور دستورالعملی در 23 ماده با رویکرد کاهش هزینه های غیر ساختمانی اعم از بیمه، مالیات و غیره تهیه شده که احتمالا این هفته در کارگروه دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد.

عشایری همچنین از کاهش سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری خبر داد و گفت: سود تسهیلات از طریق صندوق مسکن یکم از 8 درصد به 6 درصد کاهش یافته و مدت بازپرداخت آن هم از 12 سال به 15 سال افزایش یافته است.

وی افزود:میزان این تسهیلات در تهران معادل 80 میلیون و در سایر شهرها 60 میلیون تومان تعیین شده که برای زوجین 2 برابر این مبلغ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این برنامه 9 بعد دارد که 3 بعد آن کاربری و 6 بعد دیگر اجتماعی است بنابراین رویکرد این برنامه کاملا اجتماعی و فرهنگی است .

وی ادامه داد:از اهداف اصلی این برنامه ظرفیت سازی اجتماعی و فرهنگی و افزایش نقش فرهنگی و اجتماعی ساکنان و توسعه آموزش های فرهنگی و اجتماعی مناسب محله هاست.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.