"سپ" ارزش بازار سهام را 11 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش داد

سهامداران هر سهم “سپ” را ۶۵۰۰ ریال خریدند

"سپ" ارزش بازار سهام را 11 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش داد

نخستین عرضه اولیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد " سپ" در بورس تهران در سال ۹۷، روز یکشنبه ۱۳ خردادماه 97 انجام شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،شرکت بورس تهران امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷ شاهد اولین عرضه اولیه سهام بود و ۱۰ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد " سپ " که یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک سامان است و انصد و بیستمین شرکت بورس محسوب می شود، برای فروش عرضه شد.

بر اساس این گزارش : تعداد ۱۸۰ میلیون سهم این شرکت در ۱۰۹ هزار و ۷۲۵ نوبت به ارزش ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیاردریال به قمیت هر سهم ۶۵۰۰ ریال در اولین روز عرضه مورد معامله قرار گرفت. ضمن این که ۱۱۰ هزار کد معاملاتی اقدام به خرید کردند و تعداد حداکثر ۱۷۸۶سهم به هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی تخصیص یافت.

امروزهمچنین نشست خبری به مناسبت عرضه "سپ" با حضور ابراهیم حسینی نژاد مدیرعامل سپ و سید احمد طاهری مدیرعامل بانک سامان در ساختمان بورس برگزار شد و روح‌الله حسینی مقدم معاون شرکت بورس تهران در این جلسه اعلام کرد: این اولین عرضه بازار سرمایه در سال ۹۷ است. با تلاش‌های مدیران سپ، اشتیاقی که برای بورسی شدن نشان دادند و شفافیتی که شرکت در گزارش‌های مالی دارد، برای بورس محرز است که این شرکت برای عرضه سهام جدی است و در این زمینه برنامه دارد. با حضور سپ، بازار سرمایه هزار و‌دویست میلیارد تومان بزرگ‌تر می‌شود.

وی در ادامه گفت: از سال ۹۵ شرکت‌های PSP استقبال خوبی از بورس داشتند و سپ هم یکی از بهترین شرکت‌های این صنعت است. از همین‌جا از سایر شرکت‌های این حوزه هم دعوت می‌کنم تا آنها هم به بازار سرمایه ملحق شوند و از مزایای بی‌شمار و بلندمدت آن استفاده کنند. حضور شرکت‌های جدید در بورس به واقعی شدن قیمت سهام سایرین هم کمک می‌کند.

معاون شرکت بورس تهران افزود: با استقبالی که از عرضه سپ انجام شده، از امروز این شرکت وارد دوران جدیدی از فعالیت خود شده است که مسئولیت آن‌ها را در قبال جامعه و در زمینه شفافیت‌‌های مالی بیشتر می‌کند.

حسینی مقدم یادآور شد: موضوع پرونده حقوقی این شرکت هم با توجه به مستندات و تضامین ارائه شده برای سازمان بورس حل شده و سهامداران نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

سهم سپ از بازار پرداخت کشور

در ادامه این نشست خبری ابراهیم حسینی نژاد، مدیرعامل “سپ”درباره برنامه‌های شرکت، اظهار کرد:  پرداخت الکترونیک سامان، اولین PSP  دارای مجوز از بانک مرکزی در ایران است و با وجود اینکه تعداد شرکت‌های PSP در ایران چندان زیاد نیست، اما رقابت در بین آنها به‌شدت داغ است. طبق آخرین آمار ارائه‌شده توسط شاپرک، سپ دومین شرکت PSP ایران از لحاظ تعداد تراکنش است. همچنین مطابق آمار شاپرک، سپ بیش از ۸۰۰٬۰۰۰ کارت‌خوان در سراسر ایران دارد که با توجه به رشد روزافزون فرهنگ پرداخت الکترونیک، تعداد این کارت‌خوان‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. سپ از سال ۹۱ تاکنون از نظر حجم عملیاتی ۱۰ برابر بزرگتر شده. در طول ۲ سال گذشته سهم بازارمان بیش از ۲ برابر شده و اکنون به ۱۷/۵ درصد از کل بازار رسیده است. ما در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون تراکنش داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۷ این عدد به بیش از سه میلیارد و دویست میلیون تراکنش برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت تغییر در نظام کارمزدی، درآمد و سود شرکت دستخوش چه تغییراتی خواهد شد گفت: درآمد ما فقط منحصر به کارمزد نیست؛ اگرچه کامزد یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در این صنعت است. ما اعتقاد داریم درآمد ناشی از کارمزد هرگز حذف نخواهد شد؛ بلکه  ممکن است شکل پرداخت آن در آینده تغییر کند. سپ منابع دیگر درآمدی هم دارد که در آینده گسترش خواهد یافت. دریافت اجاره‌بهای کارت‌خوان‌ها، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و… از دیگر منابع درآمدی سپ هستند.

مدیرعامل سپ در پاسخ به این سؤال که اگر بستر USSD در آینده مسدود شود، چه خطری شرکت را تهدید خواهد کرد گفت: فناوری پرداخت با USSD را سپ در سال ۸۸ به بازار عرضه کرد. در آن زمان ما تنها دارنده این مجوز بودیم و تا سال‌ها نیز انحصار این حوزه در اختیار ما بود. از سال ۹۱ و با تغییراتی که با روی کار آمدن شاپرک رخ داد، این بستر بازیگران جدیدی را به خود دید. در حال حاضر سپ به همراه ۲ شرکت دیگر، بیشترین سهم بازار پرداخت با موبایل را در کشور در اختیار دارند. قطعاً تعداد تراکنش‌های USSD بسیار چشمگیر است اما ما خودمان را آماده تغییرات این عرصه نیز کرده‌ایم. اول اینکه برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌ها تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد موبایل قرار نداده‌ایم و موازی با این ابزار، کارت‌خوان و اینترنت را هم توسعه داده‌ایم. به نحوی که تنها شرکت بازار هستیم که در تمامی ابزارها همواره رشد داریم و در زمره ۳ رتبه برتر هستیم. نکته دوم اینکه مدتهاست به فکر جایگزین USSD هستیم. ما از سال ۹۴ و با توسعه اپلیکیشن اندرویدی و iOS 724، سعی کردیم آلترناتیو مناسبی برای USSD از طریق اپلیکیشن ایجاد کنیم. اپلیکیشن، هم بستر امن‌تری است، هم تجربه کاربری بهتری دارد و هم برای ما کم هزینه‌تر است. برنامه مهاجرت کاربران از USSD به سمت اپلیکیشن از سال گذشته در دستور کار برنامه‌های تبلیغاتی ما قرار گرفته و با نفوذ مناسبی که گوشی‌های هوشمند در سطح جامعه دارند، این امیدواری را داریم که سهم تراکنش‌هایمان از اپلیکیشن روز به روز بیشتر شود.

سپ تحت حمایت 2بانک کشور

حسینی‌نژاد ادامه داد: سپ تنها شرکت PSP ایران است که سهم بازار مناسبی در هر ۳ ابزار اصلی این بازار (کارت‌خوان، پرداخت اینترنتی و پرداخت با موبایل) در اختیار دارد. با بررسی آمار شاپرک مشخص می‌شود سایر شرکت‌های PSPصرفاً در یک یا نهایتاً دو ابزار اصلی این صنعت سرمایه‌گذاری کرده و بازار را در سایر حوزه‌ها از دست داده‌اند. اما سپ تنها شرکتی است که در هر ۳ ابزار در میان ۳ رتبه برتر بازار ایستاده به‌نحوی‌که شماره یک پرداخت اینترنتی کشور بوده، در کارت‌خوان با اختلاف ناچیز دوم است و در موبایل به‌عنوان مبدع این ابزار در کشور، جایگاه سوم را در اختیار دارد.

مدیرعامل سپ تصریح کرد: بخش زیادی از سهام این شرکت در اختیار گروه سرمایه گذاری سامان (بانک و بیمه سامان) بوده و سهامدار عمده بعدی نیز، بانک رفاه است. جالب اینجاست که این دو بانک، همزمان دو مشتری عمده این شرکت نیز هستند. به نحوی که حدود نیمی از دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده و اکثر درگاه‌های اینترنتی طرف قرارداد این شرکت، به حساب یکی از این دو بانک متصل هستند. این برنامه‌ریزی، حاصل دوراندیشی این دو بانک کشور است که با سرمایه گذاری در یکی از قدرتمندترین شرکت‌های PSP، از آن به عنوان بازوی اصلی خود در پروژه‌های پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند تا هم خدمات بهتری دریافت کنند و هم هزینه‌های خود را تبدیل به سرمایه‌گذاری کنند. وجود این دو نهاد قدرتمند از  نظر مالی و تعهدات و وثایقی که نزد سازمان بورس گذاشته‌اند، باعث اطمینان خاطر فعالان سرمایه خواهد بود. چرا که این شرکت با پشتوانه‌ای قوی وارد بورس شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.