سازمان برنامه و بودجه از اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهور گزارش داد

سازمان برنامه و بودجه از اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهور گزارش داد

دوشنبه, ژوئن 18, 2018 - 10:44 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

گزارش اقدامات سازمان برنامه و بودجه در مورد پیگیری اجرای اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و تهیه پیوست اجرایی برنامه ششم منتشر شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش اقدامات سازمان برنامه و بودجه در مورد پیگیری اجرای اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و تهیه پیوست اجرایی برنامه ششم منتشر شد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه، گزارشی از آخرین اقدامات این سازمان در مورد پیگیری تدوین برنامه اجرایی اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و معاونان و نیز تهیه برنامه اجرایی قانون برنامه ششم توسعه، به معاون رییس جمهور و رییس سازمان ارایه کرد.

در این گزارش آمده که با توجه به اصلاح فرآیند تدوین برنامه‌های اجرایی که طی پنج مرحله به دستگاه‌های اجرایی و امور سازمان توسط ریاست سازمان ابلاغ شده، اقدامات اجرایی توسط امور سازمان و دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است.

به همین منظور سامانه رصد و ارزیابی برنامه‌های توسعه (رابت) با هدف تدوین برنامه اجرایی پنجساله برای دستگاه‌های اجرایی، برقراری ارتباط سیستمی بین برنامه‌ریزی و بودجه ریزی و تهیه گزارش‌های مدیریتی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی، طراحی شده است که با توجه به اقدامات به عمل آمده توسط مرکز توسعه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات سازمان در تاریخ 28 خرداد ماه 1397 در جلسه آموزشی، فاز نخست سامانه در مرحله عملیاتی قرار گرفته و نحوه کار با آن به امورهای سازمان ارایه شد.

پس از طی دوره آزمایشی و تکمیل اطلاعات سامانه، توسط امور سازمان (با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط)، این سامانه برای دستگاه‌های اجرایی نیز معرفی و دسترسی‌های لازم ایجاد خواهد شد.

تدوین قالب تهیه گزارش عملکرد فرابخشی، تهیه و تنظیم چارچوب گزارش‌‌های موضوعات خاص و فرمت ارزیابی گزارش عملکرد برنامه اجرایی بخش‌ها، تدوین و پی‌گیری اتصال سامانه جامع بودجه به سامانه رابت و پی‌گیری رصد هزینه کرد اعتبارات در دستگاه‌های اجرایی از طریق اتصال سامانه رابت به سامانه‌های ذی‌ربط دستگاه‌های اجرایی با اولویت اتصال به سامانه‌های نسیم (بانک مرکزی)، شتاب (خزانه‌داری وزارت اقتصادی و دارایی) و تاد (وزارت صنعت) از جمله اقدام‌های باقی‌مانده توسط بخش نظارت معاونت متبوع به شمار می‌آید.

همچنین با توجه به تسریع در تهیه گزارش عملکرد اولویت‌های ابلاغی رئیس‌جمهور ، ضرورت دارد، امور سازمان تدوین برنامه اجرایی موارد یادشده را در اولویت دستور کار کارگروه‌ها قرار دهند.

با توجه به طراحی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اجرای سامانه رصد و ارزیابی برنامه‌های توسعه (رابت) در سه فاز صورت خواهد گرفت که اهم قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سامانه با راه‌اندازی فاز نهایی به شرح زیر خواهد بود:

1-ایجاد ارتباط منطقی، مشخص و شفاف بین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور.
2-تعیین اهداف کمی هر یک از بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و حوزه‌های بین بخشی برای یک دوره 5 ساله.
3-ایجاد قابلیت پیش‌بینی منابع و اعتبارات مورد نیاز برای تحقق هریک از اهداف برنامه‌های توسعه در طول اجرای برنامه.
4-ایجاد شفافیت در برنامه‌- فعالیت و برنامه – طرح‌های دستگاه‌های اجرایی و ایجاد قابلیت ساماندهی و پالایش آن‌ها.
5-ایجاد زمینه اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با تعریف برنامه-فعالیت و برنامه-طرح‌های هدفمند برای دستگاه‌های اجرایی.
6-ایجاد امکان تخصیص منابع به سمت اولویت‌ها و اهداف اساسی کشور برای سازمان.
7-تعیین حدود مسئولیت و نقش هریک از دستگاه‌های اجرایی از سطح وزارتخانه تا سطح ادارت کل استانی در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
8-بر قراری ارتباط معنا دار و شفاف بین برنامه‌های استانی با برنامه‌های ملی.
9-ایجاد نقش و مسئولیت برای شرکت‌های دولتی برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
10-به کارگیری ظرفیت‌های ادارات کل استانی برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
11-ایجاد قابلیت مدیریت تمام دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه یک وزارت‌خانه اعم از دستگاه‌های تابعه، شرکت‌ها و ادارات کل استانی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی برای هریک از وزارتخانه‌ها.
12-تکیه بر راهکارهای تأمین منابع مالی، از سایر محل‌ها غیر از منابع بودجه عمومی کشور.
13-ایجاد قابلیت نظارت، رصد و ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی به صورت سیستمی برای سازمان برنامه و بودجه.
14-ایجاد قابلیت نظارت،رصد و ارزیابی اقدامات دستگاه‌های زیر مجموعه برای هریک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اصلی به صورت سیستمی.
15-ایجاد امکان تهیه به موقع گزارش‌های نظارتی و گزارش‌های کلان مدیریتی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی برای سازمان برنامه و بودجه.
16-ایجاد قابلیت تعریف شاخص‌های کلیدی توسعه برای هریک از بخش‌ها و گزارش گیری و رصد آن‌ها.
17-افزایش امکان و سرعت پاسخگویی دولت به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های نظارتی.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.