بر اساس نظریه ادوار تجاری, رونق حاصل شده

استاد دانشگاه علامه طباطبایی :

بر اساس نظریه ادوار تجاری, رونق حاصل شده

چهارشنبه, ژوئن 15, 2016 - 09:58 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

از آنجایی که نرخ تورم به حدود 10 درصد رسیده است، می توان به آینده امیدوار بود و امکان تک رقمی شدن این شاخص در سال جاری بسیار زیاد است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، مهدی تقوی- استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل اقتصادی درباره امکان تحقق تورم زیر 10 درصد در سال جاری به خبرنگار ما گفت: دولت تدبیر و امید نرخ تورم وحشتناک دولت قبلی را کاهش داد و این اقدام بسیار ارزنده و قابل ستایش است.
تقوی با بیان اینکه تا به امروز تیم اقتصادی دولت یازدهم در بهبود اوضاع اقتصادی بسیار موفق عمل کرده است؛ اظهار داشت: از آنجایی که نرخ تورم به حدود 10 درصد رسیده است، می توان به آینده امیدوار بود و امکان تک رقمی شدن این شاخص در سال جاری بسیار زیاد است.
وی گفت: علت اینکه وزیر اقتصاد و سایر مسئولان دولتی از تورم تک رقمی صحبت می کنند؛ این است که در شرایط پسابرجام و لغو تحریم ها و در صورت آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ؛ وضعیت اقتصادی مردم رو به بهبودی می رود.
تقوی تاکید کرد: در حال حاضر در برج 3 سال 95 قرار داریم و هنوز فرصت زیادی برای دستیابی به تورم تک رقمی وجود دارد. بنابراین احتمال می رود ظرف 2 تا 3 ماه آینده، تورم به زیر 10 درصد برسد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شاید در بخش هایی از اقتصاد کشور رکود حاکم باشد، اما در کل شیب حرکت اقتصاد ایران روندی صعودی دارد؛ اذعان داشت: در اقتصاد کلان نظریه ای تحت عنوان «ادوار تجاری» وجود دارد که طبق آن اگر از رشد منفی به رشد مثبت برسیم، رونق اقتصادی حاصل شده و مادامی که شیب حرکت اقتصاد در سرازیری قرار گیرد؛ رکود اقتصادی ایجاد شده است. در نتیجه اکنون اقتصاد کشور در شرایط رونق اقتصادی به سر می برد.
**نظریه ادوار تجاری یا چرخه تجاری چیست؟
بررسی روند تاریخی تولید ناخالص داخلی هر کشوری به عنوان معیاری از سطح فعالیت اقتصادی آن کشور نمایان گر آن است که این متغیر در طول سال‌ها، حول یک روند رشد بلندمدت نوسان کرده است. این نوسانات در ادبیات اقتصادی به چرخه‌های تجاری معروفند. وجود چرخه‌های تجاری حاکی از این است که اقتصاد در معرض رونق و رکودهایی است که آن را از روند بلندمدت دور می‌سازد. از آنجا که سیاست‌گذاری اقتصادی وابسته به وضعیت رونق یا رکود اقتصاد است و سیاستی که در زمان رکود (رونق)‌ مناسب است، لزوما مناسب دوره رونق (رکود) نیست، سیاستگذار ناگزیر است از وضعیت حال و آینده چرخه‌های تجاری آگاه باشد.
طبق تعریف برنز و میچل، «چرخه‌های تجاری نوعی از نوسانات هستند که در سطح کلان فعالیت اقتصادی کشورها ... رخ می‌دهند. یک چرخه حاوی رونقی است که تقریبا همزمان در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی رخ می‌دهد و پس از آن رکود ... تقریبا مشابهی در عموم فعالیت‌های اقتصادی دیده می‌شود. این ترتیب تغییرات مکرر ولی بی‌نظم است». این که چه متغیرهایی انتخاب شوند و همبستگی متقابل با چه وقفه یا تقدمی باشد موضوع تحقیقات بسیاری در این سال‌ها بوده است.
مهم‌ترین نتیجه حاصل از تعریف فوق این است که چرخه‌های تجاری نه بر اساس تغییرات یک متغیر (همچون تولید ناخالص داخلی) بلکه بر اساس تغییرات طیفی از متغیرهای اقتصادی تعریف می‌شود. در دوره رونق، نه تنها تولید افزایش می‌یابد، بلکه اشتغال نیز زیاد شده و بیکاری کاهش می‌یابد و در صورتی که رونق سرعت بسیار زیادی داشته باشد، تورم نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، در حین رکود، تولید کالاها و خدمات کاهش یافته، اشتغال کم شده و بیکاری زیاد می‌شود.
**تعریف رشد اقتصادی
رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می‌شود. علت این که برای محاسبه رشد اقتصادی، از قیمت‌های سال پایه استفاده می‌شود آن است که افزایش محاسبه شده در تولید ناخالص ملی، ناشی از افزایش میزان تولیدات باشد و تأثیر افزایش قیمت‌ها (تورم) حذف گردد./




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.