ساخت 28هزار کیلومتر خط آهن، بزرگراه و آزادراه پس از پیروزی انقلاب

ساخت 28هزار کیلومتر خط آهن، بزرگراه و آزادراه پس از پیروزی انقلاب

یک‌شنبه, فوریه 3, 2019 - 15:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ساخت 9 هزار و 225 کیلومتر راه آهن، 2هزار و 54 کیلومتر آزادراه، 16 هزار و 820 کیلومتر بزرگراه و 101 هزار و 263 کیلومتر راه روستایی آسفالت پس از انقلاب اسلامی، نشان از عزم جدی برای توسعه زیربناهای حمل و نقل است.

به گزارش دیوان اقتصاد از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «خیراله خادمی» افزود: چهل سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بررسی عملکردها در بخش های مختلف است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی درستی درباره آینده داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همواره یکی از اولویت های توسعه کشور بوده است، اظهار داشت: ساخت راه های روستایی، توجه به توسعه راه‌های مناطق محروم، تکمیل کریدورهای تزانزیتی و بین المللی، توسعه راه آهن و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی، ساخت بزرگراه ها و تبدیل راه های اصلی به بزرگراه ها از جمله برنامه هایی بوده که در این سال ها در دستور کار قرار گرفته است.
خادمی افزود: تکیه بر توان فنی و مهندسی داخلی و خودکفایی در صنعت راهسازی از دستاوردهای دیگر است بطوری که امروز پیچیده ترین عملیات های راهسازی در ساخت تونل ها و پل‌ها و گذر از مسیرهای صعب العبور توسط مهندسان کشورمان انجام می شود.
وی توسعه راه های روستایی را یکی دیگر از دستاوردهای مهم در حوزه راهسازی دانست و گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها سه هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت در کشور موجود بود که هم اکنون به 104 هزار و 263 کیلومتر رسیده است.
خادمی ساخت بزرگراه و تبدیل راه ها به بزرگراه ها را از دیگر مواردی برشمرد که پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفته بطوری که تا پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در کشور موجود نبوده است، اما امروز 16 هزار و 820 کیلومتر بزرگراه در کشور زیر عبور ترافیک قرار دارد.
وی نهضت ساخت آزادراه ها در کشور را نیز پس از انقلاب اسلامی پرشتاب توصیف کرد و گفت: ساخت 2 هزار و 54 کیلومتر آزادراه پس از انقلاب اسلامی در مقایسه با 346 کیلومتر آزادراه پیش از انقلاب رقم قابل توجهی به حساب می آید.
وی یادآور شد: از میان آزادراه های مهم احداث شده پس از انقلاب اسلامی می توان به آزادراه های خرم آباد- پل زال، پل زال- اندیمشک، اهواز- بندر امام، قم- گرمسار، قزوین- رشت، قم- کاشان- اصفهان، قزوین- زنجان، ساوه- همدان، زنجان- تبریز و... اشاره کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت راه آهن در کشور را نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل دارای اولویت دانست و اضافه کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و 565 کیلومتر خط ریلی در کشور موجود بود که این رقم اکنون به 13 هزار و 790 کیلومتر رسیده است.
وی افزود: بر این اساس، احداث خطوط ریلی در راستای کریدورهای ریلی بین المللی و اتصال مراکز استان های کشور به شبکه راه آهن همواره در دستور کار بوده است که از میان آنها می توان به راه آهن بافق- بندرعباس، بافق- مشهد، گرگان- اینچه برون، مراغه- ارومیه، مشهد- سرخس، تهران- همدان، ملایر- کرمانشاه و اصفهان- شیراز اشاره کرد.
خادمی از ساخت راه های اصلی و فرعی به عنوان یکی دیگر از اقدامات در زمینه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد کرد و اظهار داشت: 61 هزار و 917 کیلومتر انواع راه های اصلی و فرعی پس از انقلاب اسلامی در سراسر کشور احداث شده که این رقم تا پیش از این دوران 47 هزارکیلومتر بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.