بخش اصلی بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

بخش اصلی بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

چهارشنبه, فوریه 24, 2016 - 09:07 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برنامه ششم بر مبنای آمایش سرزمینی تهیه شده است گفت:بخش اصلی بیکاران در جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. بنابراین نیازمند ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالیانه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند پیش از ظهر امروز در همایش تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی درباره مقایسه بی برنامه های سال های قبل و بعد از انقلاب با تأکید بر اینکه در تهیه برنامه ششم از تجارب برنامه های قبلی استفاده کردیم گفت: در زمینه های مختلف آسیب شناسی کردیم وهدف گذاری ما این بود که در تدوین برنامه ای که در دست داریم دچار دام‌های برنامه های قبلی نشویم.

وی با بیان اینکه شروع اولین برنامه در ایران تا اجرای آن 10سال زمان برد اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی ظاهراً یک وقفه 10ساله از سال57تا67  برنامه ریزی وجود دارد. برنامه اول توسعه رویکرد بازسازی داشت و در نیمه راه با تعدیل اقتصادی همراه بود. اما به دلیل شتابزدگی در تدوین و اجرای برنامه‌ها با شکست مواجه شد.

وی به برنامه اول توسعه اشاره کرد و گفت: در دوره جنگ تحمیلی ظرفیت‌های خالی ایجاد شده بود که می‌توانست از آن استفاده کنیم و سال 68 تا 70 با رشد 2 رقم مواجه هستیم که ناشی از استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و تولید و بهره‌وری است.این مقام مسئول معتقد است، در برنامه اول 7.2درصد رشد اقتصادی محقق شد که براساس استفاده از ظرفیت‌های خالی ایجاد شد.

دژپسند درباره برنامه دوم توسعه گفت: این برنامه ناشی از بحران تعدیل اقتصادی را به همراه داشت و همچنین به شدت با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم و در آن زمان سازمان تعزیرات نیز وجود نداشت.برنامه سوم توسعه برنامه‌ خوبی از جهت پرداختن به موضوع عدالت، فقر و دیگر مسائل بود. همچنین سند چشم‌انداز، توسعه کشور همزمان با تهیه و تدوین برنامه چهارم و در این دوران منشور سیاست‌های اصل 44 نیز ارائه شد.این برنامه در تدوین و نظام برنامه‌ریزی خوب بود و رشد اقتصادی بالایی داشت که در سطح منطقه نیز بالا بود و این رشد ناشی از اصلاح ساختار به دست آمد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: برنامه چهارم توسعه دوره مظلومیت برنامه‌ریزی بود که در گوشه‌ای افتاده و مبنا و در دستور کار قرار نگرفت. همچنین پس از آن در برنامه پنجم موضوع عدالت و توسعه مدنظر بود، اما مسیر بدی را طی کرد. 235 ماده 1200 حکم آسیب جدی به نظام برنامه‌ریزی وارد کرد. عملاً نتوانستیم وظایف و مأموریت‌ها و چشم‌انداز را انجام دهیم و بخش ناچیزی اجرایی شد.

دژپسند اظهار داشت: کم‌ترین متوسط رشد 12.2 درصد و بیشترین آن 16.4 درصد باید باشد،  در این برنامه هدف گذاری رشد 8درصدی را داریم.  این رشد همراه با قید اشتغال‌زایی همراه بود که کار را سخت می‌کند.

وی درباره نرخ بیکاری گفت: وزن اصلی جمعیت بیکار مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، بنابراین باید نزدیک به یک میلیون شغل سالانه ایجاد شود.در حال حاضر 50 ماده دائمی برای برنامه و 30ماده در قالب لایحه با پشتیبانی 1300 صفحه وجود دارد و رویکرد آن درون‌زایی  برون‌گرایی است. برای تهیه لایحه برنامه ششم 85 هزار نفر ساعت در جلسات حضور داشته و به عنوان اسناد پشتیبان تهیه لایحه موجود است.

 انتهای پیام/




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.