هوشمند سازي شعب بانک ها گامي اساسي براي ورود به بانکداري نوين

هوشمند سازي شعب بانک ها گامي اساسي براي ورود به بانکداري نوين

جواد فقيه عبدالهي معاون مهندسي و پشتيباني بانک انصار

سيستم مديريت هوشمند ساختمان (Building Management System) که به اختصار BMS  مي شود، به مجموعه اي از تجهيزات و روش هاي کنترلي اطلاق مي شود که با استفاده از رايانه و ايجاد سيستم مانيتورينگ تمامي تجهيزات الکترونيکي، الکتريکي و مکانيکي(اعم از: سيستم تهويه، روشنايي، سيستم امنيتي و... را کنترل مي شود. بر اساس برآوردهاي موجود ساختمان هايي که به سيستم مديريت يکپارچه و هوشمند تجهيز شده اند، بالغ بر 70 درصد در مصرف انرژي صرفه جويي مي شود.

هوشمندسازي ساختمان ها سال هاست که در کشورهاي پيشرفته به عنوان روشي نوين براي صرفه جويي درمصرف انرژي و کاهش هزينه هاي سربار سازمان ها بکارگيري مي شود ولي در ايران بيشتر به صورت خصوصي و جهت ايجاد ارزش افزوده بر روي املاک شخصي مورد استفاده قرار گرفته است. اين در حالي است که سازمان هاي دولتي و خصوصي بيشتر با معضل هزينه هاي سرسام آور تعمير و نگهداري سيستم هاي موجود خود دست به گريبان هستند. اين ساختمان ها عموماً  به دليل استهلاک بالا و طول عمر زياد سازه ها، عدم رعايت الگوي مصرف توسط کارکنان و اتلاف انرژي به دليل عدم عايق بندي اصولي و مناسب، مکان هاي پرهزينه اي محسوب مي شوند که در صورت تداوم اين روند اتلاف انرژي و بودجه فراواني را براي حکمرانان فراهم مي آورد.

بيش از شش سال از ابلاغ سياست هاي کلان اقتصاد مقاومتي مي گذرد، قرار بر اين بود تا با مقاوم سازي اقتصاد و نگاه هوشمندانه به توان داخلي کشور(نگاه به درون) موجبات رشد و رونق توليد را رقم بزنيم و با اصلاح الگوي مصرف آحاد جامعه ضمن صرفه جويي در مصارف انرژي، ابعاد مختلف اقتصاد کشور را براي مقابله با توطئه هاي دشمنان مصون سازي کنيم.

 مي توان گفت جدي گرفتن فرايند هوشمند سازي ساختمان ها مي تواند به عنوان يکي از بهترين گزينه هاي صرفه جويي در اتلاف انرژي، صرفه جويي در زمان، صرفه جويي در هزينه ها و بالابردن استانداردهاي آموزشي کارکنان در خصوص مصرف انرژي، محسوب و گره گشاي بسياري از معضلات امروز کشورمان باشد و اين همان چيزي است که در حوزه اقتصاد مقاومتي سال هاي قبل طرح و تأکيد شده است.

 براي مثال کثرت شعب بانکي در سطح کشور(حدود 33 بانک خصوصي و دولتي و بالغ بر 21 هزار شعبه) و صرفه و منفعتي که از بهينه سازي و هوشمندسازي اين شعب از محل صرفه جويي مصرف انرژي آنها عايد کشور مي شود، به خوبي مي تواند ضمن رونق افزايي در حوزه فناوري اطلاعات و اشتغال زايي در زيرمجموعه هاي آن، شروع مناسبي براي هوشمند سازي ساختمان هاي دولتي و صرفه جويي کلان انرژي در کشور باشد.

 

 

در اين خصوص بانک انصار به عنوان بانکي پيشرو در ارائه خدمات بانکداري الکترونيک ضمن اعلام آمادگي براي در اختيار گذاشتن تجارب هوشمندسازي ساختمان هاي خود که طي سال هاي گذشته طراحي و به صورت پايلوت در هشت شعبه پياده سازي کرده است، تمايل خود را نيز براي پياده سازي کامل اين فرايند(اجراي پروژه در هزار شعبه خود در سطح کشور) به شرط تأمين و تخصيص منابع لازم، اعلام مي دارد.

در مدت سال هاي گذشته معاونت فني و مهندسي بانک انصار بامطالعه و پياده سازي اين پروژه تجارب ارزنده اي کسب کرده است که مي تواند در راستاي تقويت اقتصاد مقاومتي و اشاعه اين حرکت آماده هرگونه همکاري و انتقال تجربه به بانک هاي کشور باشد. برخي از مهم ترين اقدامات صورت گرفته در راستاي هوشمندسازي ساختمان ها در شعب پايلوت بانک انصار ناظر بر موارد زير است.

•     مديريت هوشمند سيستم هاي سرمايش، گرمايش، روشنايي ساختمان ها و ايجاد هماهنگي بين آنها

•       امکان مانيتورينگ و کنترل تمامي سيستم هاي موجود از طريق کامپيوتر و يا گوشي همراه حتي در روزهاي تعطيل

•      امکان اخذ گزارش هاي آماري از تمامي عملکرد سيستم ها در هر زمان و با هر بازه زماني

•       دستيابي سريع به اطلاعات لازم جهت شناسايي مشکلات و يا پيش بيني مشکلات احتمالي در آينده(اطلاع برخط از جريان برق، آمپر، ولتاژ، توان اکتيو، ضريب قدرت، تعادل بار و ...)

•      امکان مشاهده فضاي داخلي شعب از طريق گوشي همراه و دوربين 360 درجه داخل شعبه

اميد است تجارب به دست آمده بتواند راهگشاي اين مسير پر فراز و نشيب در هوشمندسازي تمامي شعب بانک ها در سراسر کشور باشد.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.