درد بورس با حمایت‌های تصنعی درمان نمی‌شود

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

درد بورس با حمایت‌های تصنعی درمان نمی‌شود

بازار سرمایه پس از چند روز که با افت شدید مواجه بود، این روزها گویی کم کم راه خود را یافته و به سمت رشد مطلوب می‌رود.

به گزارش دیوان اقتصاد,در این میان با توجه به مسایلی که اخیرا برای رشد بورس پیش آمد، از جمله آزادسازی سهام عدالت و ورود سهامداران تازه‌کار به بازار، تشویق کردن مردم برای ورود به بورس توسط دولت، فروش سهام دولت در شرکتها و مسایلی از این قبیل منجر شد که بورس با پدیده جدیدی روبه‌رو شود که تا کنون بی‌سابقه بوده است و آن حضور افرادی بود که اطلاعات کافی نداشته و با هر تکانی در بازار، تصمیم‌های هیجانی می‌گیرند!
درخصوص آینده بورس با دکتر مصطفی اکبریان تحلیلگر بازارسرمایه و مدیر معاملات برخط کارگزاری بانک سامان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
تصمیمات اتخاذ شده اخیر در رابطه با بازار سرمایه را چگونه ارزیابی کرده و آیا به تداوم روند مثبت امیدوارید؟ آیا ریزش اخیر مجدد تکرار نخواهد شد؟
پس از ریزش شدیدی که در هفته های اخیر شاهد بودیم قیمت اکثر نمادها به محدوده های جذاب و ارزنده‌ای رسیده بود. تصمیمات و تدابیری که اخیرا اتخاذ شده از جمله افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام از 5 به 15 درصد، افزایش ضریب اعتباری کارگزاری ها به 50 درصد، خروج معاملات سهام عدالت از تابلو معاملات عادی و . . . . . قطعا می‌تواند به تداوم رشد و رسیدن بازار به حالت مطلوب کمک کند. به هر حال اعتماد در بازار تا حدود زیادی از بین رفته و قطعا ورود پول به بازار با چاشنی احتیاط و ترس همراه خواهد بود. با این وجود انتظار می‌رود بازار به مرور در بازپس گیری اعتماد به ثبات نسبی رسیده، روند منطقی تری در صعودها و نزول ها بر بازار حاکم شده و صنایع و نمادهای با پتانسیل مسیر خود را از یکدیگر تفکیک کنند.
در ادامه دو دیدگاه را برای دو طیف از سرمایه گذاران می‌توان متصور بود. دیدگاه اول برای افراد تازه وارد به بورس هست که در این چند ماه صرفا روی خوب بازار را دیده بودند و احساس می‌کردند بورس جایی برای یک شبه پولدار شدن است. در حالی که در ریزش اخیر استرس شدیدی را متحمل شده و حمایت های فعلی حقوقی ها و هر مثبت شاخص و برگشتی را فرصت خروج می پندارند. باید بگویم، بازار سرمایه مبتنی بر ریسک است و عدم ریسک پذیری این افراد موجب حاکم شدن جو هیجانی بر رفتار معاملاتیشان شده و به آنها آسیب خواهد رساند. اما در سوی مقابل قطعا دیدگاه سرمایه گذاران باتجربه تر و با افق دید بلند مدت تر دیدگاه مطلوب بوده و برنده اصلی آنها خواهند بود. قطعا در روزهای آینده هم باید شاهد حمایت و خریدهای حقوقی‌ها در بازار باشیم تا جایی که سهامداران خرد این حمایت ها را مقطعی و فرصتی جهت خروج تلقی نکنند.
از طرفی، درست است که حمایت های خوبی از بازار سرمایه شد، اما برخی از این حمایتها با ماهیت و ذات بازار همخوانی ندارد. حمایت‌های تصنعی نقش صرفا مُسَکن را برای این بازار خواهند داشت. مشابه آنچه در رابطه با عرضه سنگین حقوقی‌ها در نماد شستا رخ داد و اعلام این موضوع که فروشندگان محکوم به خرید در روز دوشنبه هستند. این حمایت ها و این مصاحبه ها نه تنها گره گشا نبوده کما اینکه اعتبار روند طبیعی بازار را نیز زیر سوال می‌برد. قطعا اخبار واقعی و شرایط مطلوب اقتصادی می تواند محرک قوی برای ایجاد ثبات در بازار باشد نه دستکاری بازار.

در شرایط کنونی آیا خرید دارا دوم را پیشنهاد می‌کنید؟ این پذیره نویسی می‌تواند موفق باشد؟
پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام پذیره‌نویسی دارا دوم یا همان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم با نماد «پالایش» از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد.
دومین صندوق ETF دولتی با نام پالایش یکم با نماد پالایش شامل چهار پالایشگاه اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز بوده و ارزش کلی آن رقمی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و با تخفیف ۲۰ درصدی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق فروخته می‌شود.
صفوف خرید و هیجانی که در سهام پالایشی شاهد هستیم قطعا در میزان استقبال از این نماد موثر بوده ولی سودآوری آن در حد معقول تری خواهد بود. زیرا زمان عرضه دارا یکم و دارا دوم به لحاظ شرایط بازار تفاوت قابل ملاحظه ای داشته و چهار شرکت موجود در این صندوق رشد خوبی را از ابتدای سال تجربه کرده اند. شاید اگر اصلاح اخیر نبود استقبال خوبی را نمیتوانستیم از این صندوق شاهد باشیم.
با این تفاصیل من عوامل ذیل را در استقبال مردم از دارا دوم موثر می‌دانم:
افت قیمتی نمادهای پالایشی تشکیل دهنده این صندوق در هفته های گذشته و جذاب شدن قیمت صندوق
تخفیف 20 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل از پذیره نویسی در پیش بودن صندوق دارا سوم تشکیل شده از گروه های فلزی و خودرویی تجربه مثبت افراد در خرید دارا یکم و بازدهی مطلوب آن برآوردها از بازدهی مطلوب تر بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی وضعیت بنیادی مطلوب شرکت های پالایشی تشکیل دهنده این صندوق و سودآوری مطلوب آنها مطرح بودن موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در چند نماد این صندوق و ارزش جایگزینی بالای این نمادها تحول در سودآوری این شرکتها با توجه به مصوبه اخیر و تخفیف در نرخ خوراک و مورد آخر اینکه دولت، قطعا به دلایل مختلف از جمله؛ عرضه دارا سوم و چهارم و همچنین ایجاد اعتماد بین سهامداران، از روند رشد این صندوق حمایت خواهد کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است سهامداران زمان کافی را جهت اتخاذ تصمیم جهت خرید و یا عدم خرید این نماد را دارند و تا آخرین روز هم می‌توانند وضعیت بازار را رصد کنند.

پیش بینی شما از میزان رشد شاخص تا آخر سال چقدر است؟
محتمل ترین حالت حداقل برای کوتاه مدت بازار این است که با توجه به حاکم شدن فضای ترس و احتیاط در معاملات سهامداران، شاخص بورس بین محدوده های یک میلیون و ششصد و دو میلیون در نوسان باشد. محدوده نزدیک به یک میلیون و ششصد با افزایش تقاضا و محدوده دو میلیون با فشار فروش بیشتر همراه خواهد بود. به بیان بهتر می‌توان گفت خرید سهام در این سطوح فاقد ریسک بوده اما قطعا حرکت شارپ و صعودی قبلی را نیز نمی‌توان از آن متصور بود. اما در شرایط فعلی بازاری که مستعد و پذیرنده این حجم از نقدینگی باشد وجود نداشته و یا بهتر بگوییم مورد حمایت دولت قرار نداشته و این نقدینگی با رفتاری منطقی تر و به دور از هیجان در بورس خواهد ماند.
قطعا نگاه بلند مدت در بازار سرمایه سود آور بوده و هدایت تازه واردان به بازار سرمایه به سمت این استراتژی مستلزم آموزش و اطلاع رسانی هست. قطعا اگر نگاه بلند مدت در بازار سرمایه نهادینه شود می توانیم شاهد نوسانات بنیادین بجای هیجانات و حاکم شدن فضای احساسی باشیم.

بازارهای موازی‌ را چگونه ارزیابی میکنید؟
در میان سایر بازارها نیز حاکم شدن فضای امنیتی بر روی کیفیت سرمایه گذاری تاثیر گذار خواهد بود. محدودیت ورود سرمایه به بازار ارز، اخذ کارت ملی جهت خرید طلا و سکه حکایت از کنترل کفه تقاضا در این بازارها داشته و می تواند روند طبیعی سرمایه گذاری را مختل کند. محدودیت و جلوگیری از ورود پول به بازارهای غیر مولد راه را جهت جذب نقدینگی به سمت بورس هموار می سازد. قطعا هیچ بازاری به اندازه بازار سرمایه جذابیت و عمق نداشته و با حاکم شدن آرامش بر بازار کماکان شاهد ورود پول به بازار خواهیم بود.

پیشنهادی برای افرادی که تازه به این بازار وارد شده اند دارید؟
تازه واردان به بازار سرمایه می‌بایست دقت کافی در جنس پولی که وارد بازار می‌کنند، داشته باشند. نقش این پول در زندگی آنها چیست؟ اگر این پول ناشی از قرض، فروش ماشین، مسکن، وام با بهره بالا و . . . باشد قطعا بر روی رفتار سرمایه گذاری این افراد تاثیر منفی خواهد گذاشت و هیجان، ترس و احساس بر رفتار منطقی این دسته از افراد غلبه خواهد کرد. این پول ها در دسته پول های پر استرس قرار داشته و ورود مردم با این پول ها به بازار بسیار پرخطر خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.