آخرین وضعیت منابع مالی بلوکه شده ایران در دنیا

آخرین وضعیت منابع مالی بلوکه شده ایران در دنیا

بانک مرکزی در کنار تیم دیپلماسی سیاسی کشور در حال مذاکره با کشورهای هدف برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران است و به موفقیت‌هایی هم در این زمینه دست یافته است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، بعد از شدت گرفتن تحریم ها فهرست منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورها طویل تر شد و هرچند تا کنون مقداری به کشور بازگشته اما در حال حاضر با اعمال محدودیت های سنگین آمریکا علیه ایران، پول های قابل توجهی از ایران که عمدتا ناشی از صادرات نفت و انرژی بود در کشورهای کره جنوبی، عراق و تا حدودی هم چین و ژاپن ماندگار شده و بانک‌های این کشورها به دلیل ترس از آمریکا و روابط اقتصادی که با این کشور دارند حاضر نیستند ایران را به ایالات متحده ترجیح دهند، بنابراین باید به دنبال راهکارهایی بود که بتوان به هر نحوی این منابع را به کشور بازگرداند تا تاثیر قطعی آن را در بازار ارز و به آرامش رسیدن و ثبات آن شاهد باشیم.
به همین دلیل است که این روزها بانک مرکزی در کنار تیم دیپلماسی سیاسی کشور، با شرکای تجاری هدف وارد مذاکره شده تا بتواند با اتخاذ راهکارهای مختلف، پول های بلوکه شده ایران را بازگرداند. به تازگی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در سفر اخیر خود به عراق به توافقات خوبی در این باره رسید که نتیجه آن بازگشت منابع مالی به صورت اسکناس و در قالب واردات از کشورهای دیگر بود. او با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم ما مذاکره با کشورهایی بود که پول‌های ما در آنجا مسدود است به سفر اخیر خود به عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سفر خوبی بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود که بیش از ۵ میلیارد دلار در این کشور است استفاده کنیم.
هفته گذشته نیز، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران درباره نرخ ارز و منابع مالی بلوکه شده در کشورهای دیگر گفت: همواره از روز اول گفتیم که این قیمت های بالای دلار، قیمت واقعی در ایران نیست و مسئولان باید برای کاهش قیمت دلار و واقعی کردن نرخ ارز برنامه‌ریزی کنند. وی با اشاره به محدودیت ها و کمبود منابع ارزی ادامه داد: به دلیل بروز کرونا، از اسفند تا خرداد عملا صادرات ما به دنیا متوقف شده بود و بعد از ان هم هر صادراتی که انجام شد ارز آن چند ماه زمان می برد که به بازار وارد شود در نتبجه در این مقطع فشار مضاعفی به بازار وارد شد.
واعظی همچنین با اشاره به میزان قابل توجه ارزی که هفته گذشته به نیما عرضه شد، تصریح کرد: از سوی دیگر بخشی از پول‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر باز شده و اقدامات لازم را آغاز کردیم.

بخشی از منابع مالی در کره به صورت اسکناس وارد می‌شود

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی از آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ۸.۵ میلیارد دلار در کره جنوبی داریم که با مذاکراتی که شکل گرفت مقرر شد بخشی از این میزان به صورت اسکناس وارد کشور شود.
وی ادامه داد: هنوز مورد قطعی وجود ندارد و صحبتی است که با این کشور داشتیم و باید منتظر ماند و دید آیا وعده آنها واقعی است یا خیر. اما به هر حال اگر این اتفاق محقق شود به طور قطع تاثیر خوبی بر اقتصاد و البته بازار ارز خواهد داشت.
تنهایی یادآور شد: این منابع بلوکه شده قرار بود در قالب دارو و تجهیزات پزشکی وارد کشورمان شود اما هنوز میزان آن قابل توجه نبوده و فقط مقدار اندکی دارو وارد شده است.

مپنا مقداری از طلب خود را از عراق گرفت

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز از دریافت بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق توسط شرکت مپنا خبر داد و گفت: عمده طلب ما از عراق متعلق به صادرات نفت و انرژی است که صادرکننده آن دولت بود.
وی با اشاره به سفر همتی به عراق اظهار کرد: براساس توافق انجام شده بین دو کشور مقرر شد منابع مسدود شده ما که حدود ۵ میلیارد دلار است در قالب خرید کالا برگردانده شود اما بخشی از این منابع هم به صورت فیزیکی وارد کشور شده است.

در چین ذخائر ارزی داریم نه منابع بلوکه شده

در حال برخی خبرها حاکی از وجود منابع مالی بلوکه شده ایران در چین است که به تازگی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این مسئله اساساً غلط است و اصلاً پولی در چین بلوکه نیست. ما با چین مشکلاتمان را داریم و هیچ دو کشوری نیستند که در دنیا مشکل نداشته باشند. ما منافعی در چین داریم که اتفاقاً برای چرخش چرخ اقتصادی و برای استفاده از برخی اقلام مصرف می‌شود که این جدای از بلوکه شدن منابع در عراق و ژاپن و کره جنوبی است؛ موضوع چین متفاوت است‌.
در این میان مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز با تایید این خبر اعلام کرد: ما منابع بلوکه شده ای در چین نداریم که مانند موارد مشابه درکره جنوبی و عراق نتوانیم وارد کشور کنیم.
وی تاکید کرد: ما دو نوع پول در کشورهای مختلف دنیا داریم، بخشی که در عراق و کره جنوبی است منابع حاصل از فروش نفت و انرژی و کالاست که فعلا امکان بازگشت آن به کشور وجود ندارد و برخی هم ذخائر ارزی ما در کشورهایی مانند چین است که به نوعی پشتوانه پولی مملکت است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.