برقراری ارتباط ریلی با چین از 6 سال پیش

برقراری ارتباط ریلی با چین از 6 سال پیش

رییس اتاق مشترک بازگانی ایران و چین اظهار کرد: حداقل پنج یا شش سال است که مسئولین مربوط به خط راه آهن چین به فعال‌سازی خط راه آهن ایران و چین و بار داشتن قطار برگشتی از ایران اصرار دارد. حتی قزاقستانی‌ها که این خط ریلی از خاک آنها رد می‌شود نیز به این موضوع اصرار دارند.

به گزارش دیوان اقتصاد،مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد خط راه آهن چین و ترکیه و نقش ایران در این خطوط ریلی اظهار داشت: حدود پنج سال است که ایران از طریق ریل به چین وصل است حتی چینی‌ها پنج یا شش قطار به ایران فرستادند، یعنی به دولت و وزارت راه ما بستگی دارد که این خط را فعال کنند. ما حداقل سه یا چهار جلسه با معاونین وزارت راه در این حوزه و مدیرعامل راه آهن در این مورد برگزار کردیم. 

وی افزود: جدا از موضوع ترکیه، این ریل فرصتی است که ما در حال از دست دادن آن هستیم. ایران از دو مسیر به راه آهنی که چین از آسیای میانه عبور می‌دهد متصل می‌شود، تقریبا ۵ سال پیش که برای اولین بار این خط راه‌آهن متصل شد شهردار شهر ایگوی چین به ایران آمد و تقاضا کرد این خط فعال شود. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین اضافه کرد: در این مدت طرف چینی فشار می‌آورد که این خط را فعال کنید اما از سمت طرف ایرانی استقبال چندانی نشد‌. چین غیر از ایران با افغانستان، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورها نیز خط راه آهن دارد و اینطور نیست که بگوییم ایران دور شده است.

وی افزود: در این شش سال اخیر مسئولین مربوط به خط راه آهن چین به فعالسازی راه آهن ایران و چین و بار داشتن قطار برگشتی از ایران اصرار دارد. حتی قزاقستانی‌ها که این مسیر ریلی از خاک آنها رد می‌شود نیز به این موضوع اصرار دارند. 

حریری در مورد علت این موضوع تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیشتر اهمال کاری از سمت ایران باشد و به نظر مسیر زمینی راه گران قیمتی برای ایران است به همین دلیل به سراغ راه‌های گرانتر نمی‌رویم. 

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران از جاده ابریشم کنار گذاشته شده گفت: جاده ابریشم به این معنا که خطی کشیده شده باشد و عده‌ای از آن جدا شده باشند، نیست. ایران به طور رسمی جزو کشورهای «یک کمربند، یک جاده» یا جاده ابریشم است. اینکه نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم از این امکان‌ها استفاده کنیم موضوع جداگانه‌ای است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سال‌ها است که چین می‌خواهد از طریق آسیای میانه با غرب آسیا و اروپا ارتباط برقرار کند. خط راه‌آهنی که صحبت از آن است از شرق چین شروع می‌شود و به شهرهای اروپایی مثل لندن می‌رود و برمی‌گردد. در مورد غرب آسیا نیز مسیرهای متعددی ایجاد شده که اولین آن در ایران بود ولی ما در داخل زنجیره اتصال‌های ریلی خود به کشورهای همسایه‌مان را کامل نکرده‌ایم از طرفی با وجود سیاست کلی چین در مورد راه‌اندازی خط ریلی، خط راه‌آهنی فعال می‌شود که در آن بار وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: ۵ سال پیش که اولین قطار و قبل از سال ۹۸ نیز آخرین قطار وارد شد، موقع بازگشت از ایران بار نداشته است که در این صورت برای اپراتور قطار صرفه اقتصادی ندارد که یک طرفه بار حمل کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.