<p>- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: با ایجاد منطقه آزاد در مرزهای همجوار، این اقدام میزان مبادله ی تجاری ۲ کشور را طی یک سال به بیش از یک میلیارد دلار می رساند.</p>
تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ارمنستان با ایجاد مناطق آزاد همجوار
تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ارمنستان با ایجاد مناطق آزاد همجوار
<p>به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، تجارت یکی از مهمترین اهداف احداث مناطق آزاد در سراسر جهان است زیرا با ایجاد این محدوده ها بسیاری از مراحل سختگیرانه کشورها حذف و صادرات و واردات می تواند به راحتی انجام شود. بر همین اساس شرکت های تولیدی برای تسهیل مبادلات خود به سرمایه گذاری در مناطق آزاد روی می آورند و باید توجه ویژه ای به زیرساخت های صادراتی شود. در همین راستا 《هرویک لاریجانیان》 با بیان اینکه تجارت ایران و ارمنستان طی سال های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است، اظهار داشت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی می شود که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد. وی افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور جهت تسهیل مبادلات فراهم می کند و می تواند در کمتر از یکسال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان تاکید کرد: از سوی دیگر برای رشد تجارت دو کشور با توجه به مرز مشترک باید تسهیلات معافیت برای ورود و خروج برخی کالاها را در نظر بگیریم و کشورها با منافع تجاری را از اینگونه قوانین مستثنی کنیم. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در این کشور وجود دارد که می توانیم آن را به دست آوریم اما اعمال برخی ممنوعیت ها در واردات در میان مدت این بازار را از دسترس ایران خارج می کند. به گفته یاریجانیان، صادرات و واردات در دو کشور باید تعادل داشته باشد زیرا در صورت افزایش صادرات و ایجاد ممنوعیت های وارداتی در میان مدت تجارت دو کشور را با موانع مواجه می کند. وی افزود: تعادل در عرضه و تقاضا میل به افزایش تجارت را ایجاد می کند. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: در ماه خرداد ۳ نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد که گروه های تجاری برای حضور اعزام می شوند و این شرایط می تواند رویکردی جدید در برنامه ریزی های آینده به دنبال داشته باشد. برگزاری نمایشگاه یکی از راه کارهایی است که در دهه های گذشته برای معرفی کالا و محصولات در کشورهای مختلف به کار می رفته تا تجار و فعالان اقتصادی در فضایی مناسب بتوانند با یکدیگر ارتباط لازم را برقرار و برای تامین نیازهای خود اقدام به خرید کالا و محصولات عرضه شده کنند. در همین راستا «حسن مرتجی» عضو کمیته رویدادهای خارجی ، اظهار داشت: یکی از مسیرهای راهیابی به بازارهای کشورهای مختلف برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها است و بازار اوراسیا به دلیل قرارگیری در منطقه و نزدیکی آن به ایران از مهمترین فضاهای تجاری محسوب می شود. وی با بیان اینکه مهمتر از بازار اوراسیا در منطقه برای تجارت با ایران وجود ندارد، تاکید کرد: نمایشگاه، شکلی از بازاریابی است که تجار را در کنار هم قرار می دهد. مرتجی خاطرنشان کرد: ارمنستان خواستار جایگزینی برخی اقلام از سوی ایران شده و در حال حاضر که این بازار برای کشور ما فراهم است با برگزاری نمایشگاه های مختلف می توانیم کالا و خدمات را معرفی و عرضه کنیم. به گفته وی، توسعه صادرات افزایش امید به زندگی، رونق کسب و کار و ارتقا سطح کیفی کالا در جامعه را به دنبال دارد.</p>
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد