ارتباط فرهنگی و فرهنگ ارتباطی 

ارتباط فرهنگی و فرهنگ ارتباطی 

صنعت بیمه دریک نگاه جامع نگر به عنوان مردمی ترین صنعت هر کشور به شمار می رود که به لحاظ جذب نقدینگی خرد و ارتباط مستمر با آحاد مردم، بیشترین کارکرد ممکن را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، گروه مخاطبان صنعت بیمه نه به طیف خاصی از تولیدگران محدود می شود نه در حصار بسته اهالی خدمات، محدود می شود چرا که تمامی اجزای جامعه به شکلی با مفاهیم بیمه ای ارتباط تنگاتنگ دارند. با درنظرگرفتن انبوه مخاطبان بنگاه های بیمه گر و اهمیت حفظ منافع تمامی ذینفعان، ماموریت نهادناظر نیز از مهمترین وحساس ترین ماموریت های اقتصادی و اجتماعی به حساب می آید که یکی از زیربناهای اجرایی آن مقوله ارتباطات است.   

ناگفته پیداست که ارتباط یک جریان دوسویه یا چندسویه است که بدون در نظر گرفتن پیشینه فرهنگی و تعلقات اجتماعی آحاد جامعه به ثمر نمی نشیند و کارایی پیدا و پنهان خود را از دست می دهد. روابط عمومی ها وواحدهای فرهنگ ساز و مخاطب گستر صنعت بیمه در مسیر ارتقای ضریب نفوذ بیمه و ارتقای فرهنگ آن، گام های بلندی برداشته اند که شایسته تحسین است اما هنوز راهی دشوار و طولانی در پیش رو دارند. 

آشناسازی طبقات گوناگون جامعه چه از نقطه نظر سنی و چه به لحاظ تفاوت های اقتصادی و اجتماعی و جایگاه تحصیلی و شغلی با رشته های بیمه ای و ساده سازی مفاهیم پیچیده آن به برنامه ریزی دقیق و تلاشی خستگی ناپذیر، نیازی مبرم دارد. اثرگذاری بر افکار عمومی و برقراری پیوند مستحکم بین دو سوی ارتباط، مستلزم تسلط بر دانش و فرهنگ ارتباطی است که روابط عمومی ها باید خود را به آن مجهز کنند. 

بی تردید در جوامعی که افراد آن مشترکات اجتماعی و علقه های فرهنگی با یکدیگر دارند نهادینه سازی ارتباط فرهنگی، زمینه لازم برای حرکت منطقی و مستمر به سمت هدف گذاری مشترک را فراهم می آورد. به زبان ساده تر برقراری ارتباط فرهنگی بین آحاد جامعه تا حد بسیاری اختلافات موجود را کمرنگ کرده و سطح همگرایی را ارتقا می بخشد. 

اکنون که بیش پنج دهه از فعالیت نهادناظر و بیش از یکصد سال از صنعت بیمه گری در کشور می گذرد سخن گفتن از اهمیت گسترش ارتباطات بیمه و مردم چیزی جز تاکید موکد نیست امروز صنعت بیمه به روابط عمومی های خوشفکر، فناور و پرتلاش خود افتخار می کند و امیدوار است نسل جدید ارتباطات صنعت بیمه، آینده روشن تری را رقم بزنند. ضمن تبریک دوباره روز ارتباطات برای تمامی خادمان مخلص و کوشش گران خالص سرزمین اسلامی ایران، مزید توفیق را از درگاه حضرت دوست، خواستارم.

علی استادهاشمی

رئیس کل بیمه مرکزی ایران




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.