حفظ ارزش پول، انگیزه ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در ترکیه

حفظ ارزش پول، انگیزه ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در ترکیه

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت:‌ اخیرا نوسانات نرخ ارز در کشور شدت یافته که این موضوع می‌تواند عاملی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه باشد. البته به نظر نمی‌رسد افرادی که با این هدف در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند موفق شوند.

به گزارش دیوان اقتصاد,رضا کامی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اقدام ترکیه در جهت دیوارکشیدر مرز با ایران اظهار کرد: دیوارکشی ترکیه بین مرز این کشور و ایران تاثیری بر تجارت رسمی دو کشور ندارد چراکه تجارت از طریق کانال‌های مشخص و رسمی انجام می‌شود. صحبت‌هایی در مورد تاثیر آن بر کاهش قاچاق می‌شود که به نظر من عوامل تاثیرگذار بر آن زیاد است و تاثیر چندانی بر تجارت رسمی دو کشور نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه‌گذاری ایرانی در ترکیه گفت: عوامل مختلفی در سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه موثر است، عده‌ای با هدف اخذ پاسپورت ترکیه، عده‌ای به قصد مهاجرت و عده‌ای نیز با هدف حفظ سرمایه در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند. دیدگاه‌های مختلفی در مورد این موضوع بیان می‌شود و علل و عوامل آن یکنواخت نیست اما به نظر می‌رسد اخذ پاسپورت ترکیه از بقیه عوامل قوی‌تر باشد.
کامی در توضیح سرمایه‌گذاری با هدف حفظ سرمایه در ترکیه تصریح کرد: اخیرا نوسانات نرخ ارز در کشور شدت یافته که این موضوع می‌تواند عاملی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه باشد. البته به نظر نمی‌رسد افرادی که با این هدف در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند موفق شوند. تا حدودی سرمایه آنها حفظ می‌شود اما باید توجه داشت که در ترکیه نیز نوسانات ارزی و افت‌ و خیز اقتصادی وجود دارد. موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی در اقتصاد ترکیه تاثیرگذار است که باعث نوسانات در این کشور می‌شود، در مجموع سرمایه‌گذاری در ترکیه با هدف حفظ سرمایه چندان منطقی نیست.
عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: در ترکیه در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری زیادی شده که موجب اشتغال‌زایی در این حوزه نیز شده است. مسکن در ترکیه مورد حمایت سیستم‌های مالی، بانکی و دولت است و به طور کلی می‌توان گفت نسبت به دیگر کشورها این حوزه در ترکیه بیشتر مورد توجه است. اما قیمت آن در ترکیه فاصله چندانی با قیمت آن در تهران ندارد.
وی افزود: تجارت ایران و ترکیه، به علل مختلف کاهش یافته و چند سالی است که برای افزایش حجم تجارت موضوع بازنگری در تعرفه ترجیحی مورد توجه دو کشور قرار گرفته که متاسفانه این مساله هنوز نهایی نشده است. اگر این اتفاق بیافتد حتما در افزایش حجم تجاری دو کشور موثر خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.